Pagina 1 van 1
demonteren / onderhoud Fichtel &Sachs torpedo
Geplaatst: 1 nov 2012, 18.36
door woeslie
Hallo,
Ik ben nog steeds mijn Mercier fiets aan het restaureren (eerste project dus hier en daar behoorlijke gaten in mijn kennis). Fiets ligt momenteel volledig uiteen en al vele delen werden volledig ontroest en opgekuist.
Framelak was niet meer te redden en dus volledig blank gezet en nu reeds eerste laag verf er weer opgezet.
Ik heb in het achterwiel een torpedo zitten met volgende gegevens :
P&S Schweinfurt
53 M
Torpedo
System Sachs
<DP>
Made in Germany
Na wat zoekwerk zou dit volgens mij een single speed hub zijn van het jaar 1953.
Nu wil ik deze een onderhoudsbeurt geven en / of demonteren, wie kan mij de nodige info bezorgen om dit op een correcte wijze te doen zodat ik hem niet "vermoord" door onwettendheid.
Alavst bedankt.
Re: demonteren / onderhoud Fichtel &Sachs torpedo
Geplaatst: 1 nov 2012, 20.26
door Fotomaan
Hoi Woeslie,
Er bestaan inderdaad enkele wetmatigheden waar je je maar het best naar kunt richten.
Een daarvan is het NIET invetten van de drijfkop tijdens montage omdat anders de walsjes of rollen verkleven waardoor ze niet van de drijfkop afkomen en de ruimte tussen het naafhuis en de drijfkop niet opvullen waardoor er geen tractie ontstaat en je door gaat trappen.
Ik heb lang gedacht dat dat wel mee zou vallen en smeerde er lustig op los maar dat leidt in de meeste gevallen tot problemen zoals doortrappen.
Maar eerst even de demontage.
Als het wiel zelf gedemonteerd is zet ik het vierkante einde van de as in de bankschroef stevig vast. Dan los ik de contramoer met de twee uitsparingen. Ik ben zelf in het gelukkige bezit van een sleutel die daar speciaal voor is gemaakt maar ik kan me voorstellen dat je die niet hebt en daar kan als alternatief een waterpomptang goed dienst doen.
Daarna kan de revet van de as af en kan de remhevelkonus van de as afgeschroefd worden.
De as is in het midden dikker dan aan het uiteinde waardoor het laatste stuk min of meer schuivend afgelegd kan worden.
Dan kan de naaf met het wiel omhooggetild worden en blijft de as met de drijfkop en daarbovenop de remmantel achter.
In de remmantel zit de remkonus. Die laatste komt meestal met de remmantel mee omhoog omdat ie daar een beetje klem in zit. Dat klem zitten heeft de functie dat met het zelfde principe werkt als de walsjes op de drijfkop. In de remkonus zitten ook twee walsjes. Die zijn kleiner komen iets naar buiten en zetten zich tijdens het terugtrappen vast in de hollingen aan de binnenkant van de remmantel zodat de conus niet met de drijfkop mee gaat draaien en zijn remmende werk niet kan doen omdat de 'worm' of grove schroefdraad dan niet kan werken.
Om het klemmen van de remkonus te bewerkstelligen is er een messing bus ontworpen waar twee gaatjes in zitten waar de walsjes door op hun plaats worden gehouden en twee inkepingen in zijn gemaakt die een weinig naar buiten zijn gebogen zodat het klemt.
De drijfkop zelf bestaat uit negen onderdelen. De drijfkop zelf, een kogelkooi met 1/4" kogels, kogels voor het kleinste lager, een stofkapje, vijf walsjes en een borgringetje.
Er zit een klein borgringetje op de drijfkop ongeveer in het midden van de naaf om de kooi die de walsjes op hun plaats houdt op zijn plaats te houden
;-o)
Dat kan er met een schroevendraaiertje makkelijk afgewipt worden en met een stevige duimnagel weer teruggeplaatst worden
Als je het borgringetje verwijderd kan de kooi voor de walsjes en de kogelkooi gelost worden om schoon te maken.
Als je deze onderdelen weer monteert tot drijfkop moet je daar absoluut geen vet aan smeren maar olie omdat de walsjes anders verkleven en hun werk niet kunnen doen.
In omgekeerde richting kan je alles weer monteren na een schoonmaakbeurt. De kogelkooien en banen moeten wel met vet ingesmeerd worden evenals de remmantel. Alleen de walsjes in de kooi dus niet.
De speling van de naaf kan weggewerkt worden door de
hevelkoon aan te draaien tot er net geen speling meer te voelen is of nog een ieniemienie piepklein beetje.
Die konus kan je fixeren met de contramoer met de twee uitsparingen.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Re: demonteren / onderhoud Fichtel &Sachs torpedo
Geplaatst: 1 nov 2012, 21.15
door HJvMontfort
Dit zou ik van de week ook al vragen, aangezien ik een naaf tegen kwam waar ik niks van snapte, al een nieuw binnenwerk geregeld dus kan nu lekker aan de slag. Te gek mijnheer Waagenaar!
Re: demonteren / onderhoud Fichtel &Sachs torpedo
Geplaatst: 1 nov 2012, 21.21
door Fongers1952
Goed verwoord Charles, compliment. Is er eigenlijk al een rubriek hier om dit soort reparatieadviezen in te verzamelen?
Gr, Peter
Re: demonteren / onderhoud Fichtel &Sachs torpedo
Geplaatst: 1 nov 2012, 21.22
door HJvMontfort
Fongers1952 schreef:Goed verwoord Charles, compliment. Is er eigenlijk al een rubriek hier om dit soort reparatieadviezen in te verzamelen?
Gr, Peter
En foto's
Ik kan niet geweldig lezen dus als iemand heeeel lief zou willen zijn en dergelijke zaken kan fotograferen ben ik u eeuwig dankbaar!
(misschien voor een onofficieel handboek van de oude fiets, al loop ik nu weer hard van stapel)
Re: demonteren / onderhoud Fichtel &Sachs torpedo
Geplaatst: 1 nov 2012, 21.39
door woeslie
Beste Charles,
Dank voor de uitgebreide uitleg, zal hem uitprinten en aan de slag gaan.
Foto's zouden inderdaad misschien wel helpen zoals hier voorgesteld. Ik zal bij het demonteren wat fotokes pakken in de hoop dit voor anderen duidelijk te maken als ik er in slaag natuurlijk omalles weer werkende te krijgen nadien.
hopelijk krijg ik komende dagen de tijd om de as te demonteren.
Mvg,
Den Woeslie
Re: demonteren / onderhoud Fichtel &Sachs torpedo
Geplaatst: 1 nov 2012, 21.45
door Fotomaan
Leuk! Die enthousiaste reacties.
Tot maandag heb ik geen tijd maar dan zal ik er een paar foto's van maken.
Als je bijvoorbeeld weet hoe je een geschroefd tandwiel van een drijfkop af moet halen dan is het echt een fluitje van een cent.
Daar zal ik meteen ook een paar foto's van maken want ik moet er toch nog een reviseren.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Re: demonteren / onderhoud Fichtel &Sachs torpedo
Geplaatst: 1 nov 2012, 21.55
door woeslie
Misschien nog één vraagje voor ik begin.
Tandwiel moet er eerst af veronderstel ik ?
Heb je daar speciaal gereedschap voor nodig, heb eigenlijk wiel nog niet echt goed bekeken, zal wel zo moeilijk niet zijn, heb verder alles al uit elkaar gekregen.
Heb veel ervaring met "moderne" fietsen uit elkaar halen en herstellen maar oude karretyjes zijn nieuw voor mij.
Mvg,
Woeslie
Re: demonteren / onderhoud Fichtel &Sachs torpedo
Geplaatst: 1 nov 2012, 22.05
door sleurhut
Hallo Woeslie,
Volgens mij moet inderdaad eerst het tandwiel ervanaf, anders kun je de drijfkop er niet uithalen. Je tandwiel zit erop geschroeft en word geborgt door een lockring op linkse draad (anders dus). Je zou denken dat je dus een doorslag kunt pakken, die in een van de nokken van de lockring kunt zetten en rechtsom vast kunt slaan. maar hierdoor sloop je de tandjes op de drijfkop. niet doen dus. het beste is het tandwiel tegen te houden en met een haaksleutel de lockring los te draaien, vervolgens gewoon het tandwiel met een kettingzweep eraf draaien (die is op gewone draad). Of je wikkelt een ketting om het tandwiel en klemt deze in de bankschroef. Ik weet het niet helemaal zeker maar zo moest het in ieder geval wel bij naaf volgens het boekje. Voor de rest is het eigenlijk redelijk eenvoudig allemaal. Weet zeker dat het je lukt als je er de tijd voor neemt en alles goed bekijkt als het uit elkaar gaat.
Veel succes!
Sleurhut
Re: demonteren / onderhoud Fichtel &Sachs torpedo
Geplaatst: 1 nov 2012, 23.03
door Fotomaan
Hoi Woeslie,
Het tandwiel hoeft er niet eerst vanaf voordat je de naaf demonteert. Als het tandwiel nog goed is kan het gewoon blijven zitten.
Als je de naaf demonteert zoals eerder beschreven dan blijft de drijfkop mét tandwiel op as achter op het moment dat de het wiel van het binnenwerk afschuift.
De as staat dan klem in de bankschroef en daar zitten de drijfkop, remkonus en remmantel dan nog op. Die hangen dan op de vaste konus van de as.
Als de drijfkop op zijn beurt ook gedemonteerd is kan je het gedeelte waar de walsjes normaal zitten in de bankschroef zetten, de lockring met de klok mee losdraaien en het tandwiel met een kettingzweep tegen de klok in losdraaien.
Dat laatste wil wel eens aardig wat kracht vergen.
Daarom pak ik zelf altijd een oude ketting die ik door een pijp van een meter leidt en dan een hele keer om het tandwiel heen sla met aan de andere kant een schroevendraaier door de ketting heen zodat er spanning opgebouwd kan worden. Dan krijg ik het tandwiel er makkelijk vanaf. De bankschroef hoeft niet zeer vast aangedraaid worden als de drijfkop er inzit. Als je kracht gaat zetten met de kettingzweep is het wel zaak dat je de drijfkop niet laat kantelen in de klauwen van de bankschroef.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar