Pagina 1 van 1

raleigh 1960 4-speed

Geplaatst: 15 jan 2019, 13.14
door Denis waut
Hallo,

Van het oudijzer kunnen redden, deze Raleigh, volgens achteras juli 1960.
Bijzonderheid: sturmey-archer achternaaf "FG 4-speed dynohub" - 4 versnellingen met ingebouwde dynamo (FG 60 7 Dyno-four)
Na wat opzoekwerk zou ik tippen op type "superbe sports tourist".
Lijkt me nog heel origineel; de vliegroest en andere smurrie was er gratis bij. Na opkuiswerk vind ik een mooie patine, en zeker behouden waard.
Rijdt zacht, remmen doen wat ze moeten en verlichting werkt (koplamp met schakelaar onderaan); versnellingen te regelen -maar hoe??-

De bagagedrager monteerden ze blijkbaar niet af fabriek. Was dit door de lokale fietsenverkoper gemonteerd? Of door de koper zelf?

Na opzoeken blijkt duidelijk dat de framenummers een mooie engelse soep is; wie kan mijn framenummer 58685 NM verduidelijken?

remmen: blijkbaar en gepatenteerd type, waarbij zowel begin als eind van de kabel een gesoldeerd bolletje hebben. De voorste rem heeft nog deze kabel; achter niet meer. ....Maar kan je vanachter dit systeem toepassen? dan moet de kabel eindigen niet in de klem maar wel in de regelaar van de kabelgeleider. Was dat het systeem? Zijn zo'n kabels nog verkrijgbaar? Merk? Type? officiƫle naam?

wat er volgens folder aan de fiets ontbreekt:
- volgens de doorgeknipte elektrische draden aan zadelbuis, een koker voor batterijverlichting;
- gereedschapstas;
- "natuurlijk" de vorksleutel (maar daar heb ik nog NOS voor

zadel in ver gevorderde toestand ; wordt wat beurzenopzoekwerk.

Heeft iemand een idee hoe je zo'n vier-versnellingen moet regelen? Zowel aan linker- als aan rechterkant een open moer waaruit rechts de ketting door komt, en links een indrukbaar staafje ....

Dank voor jullie adviezen.

Prettige groeten,
Denis

Re: raleigh 1960 4-speed

Geplaatst: 15 jan 2019, 14.02
door velofilie

Re: raleigh 1960 4-speed

Geplaatst: 15 jan 2019, 20.15
door m-gineering
Als de dynamo het nog doet (er moeten geen 6v lampjes in, dat trekt die niet) niet uit elkaar halen zonder de handleiding gelezen te hebben, daar kunnen de magneten niet tegen

Re: raleigh 1960 4-speed

Geplaatst: 16 jan 2019, 11.53
door maartenB
Leuke vondst en ziet er prima uit! Bijzonder, zo'n 4 speed met dynamo erin!

Re: raleigh 1960 4-speed

Geplaatst: 17 jan 2019, 01.52
door Coleine
Leuk fietsje!

Ik heb van een Wilhelmina frame van 68 cm een werkende fiets gemaakt, met in het achterwiel een FG naaf.

Het staafje dat uit je as steekt is denk ik een soort indicator en hoort uit te steken wanneer de naaf in ontspannen staat is, dus bij een AB-naaf in z'n 3 en bij de FG-naaf in z'n 4. Dat is ook de reden dat er aan beiden kanten een moer met gaatje op hoort, dus twee dezelfde moeren. Ik hoop dat de stift met kettinkje nog in de naaf zit, zo ja lekker laten zitten, het uiteinde in de naaf is erg kwetsbaar en zit met heel fijn schroefdraad in het staafje (dat uitsteekt) gedraaid.

Re: raleigh 1960 4-speed

Geplaatst: 17 jan 2019, 01.55
door Coleine
Oh, dit staat ook in je verhaal en is zichtbaar op de foto's. Impulsieve Colin :shock: Dan neem ik aan dat je fiets gewoon schakelt...

Re: raleigh 1960 4-speed

Geplaatst: 20 jan 2019, 00.04
door Elibert van Dalen
leuke fiets. ik heb afgelopen jaar nog 2 vrijwel nieuwe raleighs verkocht.een esquire uit 70,s en een traveller uit de 70,s. waren beide met een 3 speed dynohub (achternaaf dyno) en compleet origineel. vooral het herenmodel vond ik mooi om te zien, deze was zelfs nog met het originele onderhoudsboekje en de originele zadeltas. helaas paste het totaal niet in mijn verzameling dus weer weggedaan....


Afbeelding


Afbeelding