raleigh 1960 4-speed
Geplaatst: 15 jan 2019, 13.14
Hallo,
Van het oudijzer kunnen redden, deze Raleigh, volgens achteras juli 1960.
Bijzonderheid: sturmey-archer achternaaf "FG 4-speed dynohub" - 4 versnellingen met ingebouwde dynamo (FG 60 7 Dyno-four)
Na wat opzoekwerk zou ik tippen op type "superbe sports tourist".
Lijkt me nog heel origineel; de vliegroest en andere smurrie was er gratis bij. Na opkuiswerk vind ik een mooie patine, en zeker behouden waard.
Rijdt zacht, remmen doen wat ze moeten en verlichting werkt (koplamp met schakelaar onderaan); versnellingen te regelen -maar hoe??-
De bagagedrager monteerden ze blijkbaar niet af fabriek. Was dit door de lokale fietsenverkoper gemonteerd? Of door de koper zelf?
Na opzoeken blijkt duidelijk dat de framenummers een mooie engelse soep is; wie kan mijn framenummer 58685 NM verduidelijken?
remmen: blijkbaar en gepatenteerd type, waarbij zowel begin als eind van de kabel een gesoldeerd bolletje hebben. De voorste rem heeft nog deze kabel; achter niet meer. ....Maar kan je vanachter dit systeem toepassen? dan moet de kabel eindigen niet in de klem maar wel in de regelaar van de kabelgeleider. Was dat het systeem? Zijn zo'n kabels nog verkrijgbaar? Merk? Type? officiƫle naam?
wat er volgens folder aan de fiets ontbreekt:
- volgens de doorgeknipte elektrische draden aan zadelbuis, een koker voor batterijverlichting;
- gereedschapstas;
- "natuurlijk" de vorksleutel (maar daar heb ik nog NOS voor
zadel in ver gevorderde toestand ; wordt wat beurzenopzoekwerk.
Heeft iemand een idee hoe je zo'n vier-versnellingen moet regelen? Zowel aan linker- als aan rechterkant een open moer waaruit rechts de ketting door komt, en links een indrukbaar staafje ....
Dank voor jullie adviezen.
Prettige groeten,
Denis
Van het oudijzer kunnen redden, deze Raleigh, volgens achteras juli 1960.
Bijzonderheid: sturmey-archer achternaaf "FG 4-speed dynohub" - 4 versnellingen met ingebouwde dynamo (FG 60 7 Dyno-four)
Na wat opzoekwerk zou ik tippen op type "superbe sports tourist".
Lijkt me nog heel origineel; de vliegroest en andere smurrie was er gratis bij. Na opkuiswerk vind ik een mooie patine, en zeker behouden waard.
Rijdt zacht, remmen doen wat ze moeten en verlichting werkt (koplamp met schakelaar onderaan); versnellingen te regelen -maar hoe??-
De bagagedrager monteerden ze blijkbaar niet af fabriek. Was dit door de lokale fietsenverkoper gemonteerd? Of door de koper zelf?
Na opzoeken blijkt duidelijk dat de framenummers een mooie engelse soep is; wie kan mijn framenummer 58685 NM verduidelijken?
remmen: blijkbaar en gepatenteerd type, waarbij zowel begin als eind van de kabel een gesoldeerd bolletje hebben. De voorste rem heeft nog deze kabel; achter niet meer. ....Maar kan je vanachter dit systeem toepassen? dan moet de kabel eindigen niet in de klem maar wel in de regelaar van de kabelgeleider. Was dat het systeem? Zijn zo'n kabels nog verkrijgbaar? Merk? Type? officiƫle naam?
wat er volgens folder aan de fiets ontbreekt:
- volgens de doorgeknipte elektrische draden aan zadelbuis, een koker voor batterijverlichting;
- gereedschapstas;
- "natuurlijk" de vorksleutel (maar daar heb ik nog NOS voor
zadel in ver gevorderde toestand ; wordt wat beurzenopzoekwerk.
Heeft iemand een idee hoe je zo'n vier-versnellingen moet regelen? Zowel aan linker- als aan rechterkant een open moer waaruit rechts de ketting door komt, en links een indrukbaar staafje ....
Dank voor jullie adviezen.
Prettige groeten,
Denis