Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Maarten Waarlé
Berichten: 2342
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste groep,
Afgelopen dagen weer wat materiaal ter restauratie opgedoken.
Het idee om weer eens wat Nederlandse fietsen aan te pakken was er al enige tijd. Even leuk als dat 19e eeuwse materiaal maar vaak met meer identiteit . Zeker bij Fongers met haar garantieboeken en fotomateriaal.

De CCG 65 uit 1929 komt uit Den haag en de aldaar wonende Hans heeft deze fiets uit een fietsenrek gehaald ter bewaring en of onderdelen.
Aan hem de eer van het redden van deze fiets.
Dit zijn echt fietsen die op een gegeven moment worden opgeruimd omdat ze het straatbeeld verrommelen en andere fiets parkeerders in de weg staan.
Einde fiets betekent dat meestal.
CCG 65 1929.JPG
Deze niet. Ik ga er een hele mooie Fongers van maken en de weg daarna toe is nog open en met een aantal vraagtekens.

De CCG heeft nog veel van haar mooie gemoderniseerde remsysteem compleet. Dat maakt de fiets ook zo interessant. Meestal is het er af gehaald.
CCG voorrem.JPG
CCG achterrem.JPG
CCG trapas.JPG
Wat wel vreemd is is dat het stuur en het gedeelte van de handvatten zo horizontaal staat. De handvatten lopen zowat even horizontaal als de bovenbuis. Het ziet er wat verwilderd uit maar is wel echt door de fabriek gebouwd en geen buigaktie van een particulier.
Waarschijnljk heeft de eerste eigenaar het als wens opgevoerd bij Fongers .
Mogelijk is er nog iets van terug te vinden in de boeken in Groningen.
CCG vreemd stuur.JPG
Ik ga het uiteindelijk terug brengen naar de normale stand middels een ander stuur . De remstangen zijn ook van een veel vroeger type Fongers.
Je ziet het aan de slanke conisch toelopende remgrepen.

Ideaal om m`n DZ uit 1910 wat completer mee te maken.

Verder is er met de fiets heel veel mis. Een opgereden frame, vast gelaste crank, beschadigde achtervork en een aantal missende onderdelen.
Een perfecte restauratie om op papier te zetten en eens lekker over uit te weiden.
CCG achtervork.JPG


Naast de luxe CCG is er ook een HH65 uit 1923 bij gekomen. Iets minder slecht qua frame maar ook met ontbrekende onderdelen.
DSC03889.JPG
IK heb de model Groningen damesfiets van Michiel overgenomen om qua remmen beter uit te komen.
De HH had in die jaren het bandjes stuur en de optrekremmen met externe veertjes. Eenvoudiger volgens de F.G. Leer maar nog altijd een fiets met voorkomen en eigenzinnige oplossingen.
HH65 stuur.JPG
HH voorrem.JPG
Eigenlijk een soort model Nederland of Groningen (van voor 20) maar weer iets vereenvoudigd . De Nederland had nog vaste ogen aan de lugs, in het begin het luxe stuur met vaste bevestiging. De groningen had een eenvoudiger remsysteem Zonder veertjes en het stroppen stuur. Beide modellen hadden nog geen expander stuur maar stuurklemming op z`n Fongers
Deze HH heeft ook de staande achtervork vast aan de liggende. Ook een vereenvoudiging naast dus een stuur met expander.

De fiets heeft ook een 50 tands tandblad en 6,5 inch cranks. Dit waar de andere nederlandse herenfietsen 48 tanden en 7 inch cranks hadden.

De 7 inch is bij Fongers rond 1928 standaard geworden. De CCG uit 29 heeft dat inmiddels en dan zijn de cranks ook niet meer van Fongers zelf afkomstig. Ze zijn wat glooiender van vorm en hebben ook niet meer de logo`s van Fongers in de cranks staan.

Ik ga de fietsen komende zomer rijdend maken. Echt grote obstakels in onderdelen of plannen zijn er niet meer . Ik moet nog wel achter wat aankleding aan . Zadels, gereedschapstassen , pedalen etc.
Ik meen ook dat de HH origineel tot 1923 platte spatborden gehad heeft.
Dat wordt nog een ding om te vinden.

Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 18 feb 2019, 19.25, 1 keer totaal gewijzigd.
Maarten Waarlé
Berichten: 2342
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Maarten Waarlé »

Vreemd , m`n schrijven staat nu twee maal in het forum.
Ik ga daar niet meer aankomen want voor je het weet verdwijnt alles in een zwart gat!
Een versie is met foto`s en een zonder. let even op welke je pakt.
(Heb inmiddels het foute spook bericht gereduceerd tot wat letters)
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 18 feb 2019, 19.33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3819
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door maartenB »

mooie projecten weer en uitstekend materiaal om te laten zien wat er allemaal mogelijk is!

Dat 2e bericht durf ik nu ook niet weg te halen....

succes!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door gerritkan »

Leuk Maarten

Dat we weer een nieuw restauratie avontuur te lezen krijgen .
Ik zie er naar uit .
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door ReinvB »

Wat leuk dat deze fietsen nog zo te vinden zijn , ze konden oil niet beter terchtkomen . Maar dat stuur van die HH , hoe zit dat dan vast. Want het heeft geen expander maar ik zie ook geen balhoofd met strop. Ik kijk al uit naar het restauratieverslag.
Maarten Waarlé
Berichten: 2342
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Maarten Waarlé »

Nou Rein, echt makkelijk vinden is er met deze fietsen niet bij.
Dat ik nu twee exemplaren heb staan is een uitzondering en beide fietsen komen ook bij liefhebbers vandaan.
Toen ik een jaar of 20 was (35jaar terug) zag ik dergelijke fietsen nog regelmatig ergens tegen een lantarenpaal staan wegrotten maar die tijd is toch wel voorbij.

Goeie opmerking van het stuur en de expander/strop.
Het stuur komt inderdaad van een fiets met strop maar het gemak van deze remmen is dat je het zo op een ander stuur kan schroeven.
Kan goed zijn dat dit stuur later op de CCG komt en dat ik daarvoor nog bevestigingsgaten ga boren voor de remmen en dat ik voor de HH een ander stuur neem met expander bout en daar weer de bandjes met remhendels aan schroef.

De vorm van het stuur is in die jaren redelijk de zelfde al kwamen ze rond 28 meen ik met een hoger opgebogen stuur als optie.

Ik wil proberen om de restauratie van de HH65 hier te bespreken en voor de CCG iets in papieren vorm te presenteren. Dat zal dan wat later te lezen zijn.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 654
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door jrietveld »

Hoi Maarten,

Leuk om te zien dat je toch weer met Fongers aan de gang gaat. En bijzonder dat je twee jaren 20 herenfietsen van 65 cm op de kop hebt kunnen tikken. De CCG kende ik nog niet. Mijn CCG60 1929 is geheel origineel (lak, nikkel en onderdelen) en kan mogelijk nog als referentie dienen. Mogelijk zet ik binnenkort nog een oud model in de etalage met bruikbare onderdelen.

groet, Jos
Maarten Waarlé
Berichten: 2342
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Jos,
Ja het zijn de enige fietsen met genoeg puzzelstukjes om voor mij interessant te zijn.

Zo`n vroege Burgers met uitgebreide remmen had ook gemogen , een Vroege Gruno of Simplex ook goed maar
zoals we al vaak hebben vastgesteld ,die zijn gewoonweg uitgestorven.


Ik heb jouw CCG60 al weer een paar keer bekeken sinds mijn aanschaf. Mooie staat van ouderdom.
Echt een mooie originele fiets.
Waarschijnlijk moet ik nog eens opzoek naar de BD die Fred Vos eens te koop had.
Ik meen te weten waar ze naar toe is en die fiets heeft de originele biezen etc. Altijd in het doosje bewaard zullen we maar zeggen. Ik wil het nikkel terug brengen (m`n CCG is eens terug geweest) en ook de biezen en transfers.
Dat moet echt een glanzende fiets worden zonder daarmee een namaakgevoel op te roepen.


De HH65 is ook hier al eens voorgesteld. Ergens rond de periode dat Jasper z`n prachtige HH60 met aankoopbewijs kocht.

Die HH van Jasper heeft al de bekende ''normale profiel'' Fongers spatborden met dat vierkante neusje. Waarschijnlijk omdat de fiets pas in 1924 is geleverd. Mijn HH is waarschijnlijk uit een vroegere serie van `23 al moet ik dat nog eens goed uitzoeken.

In 1923 hadden deze modellen nog de plattere spatborden van de Nederland/Groningen/Holland modellen.
Ik heb twee van die dames versies bij de HH kunnen mee kopen. Goed voor onderdelen. Een ervan is van `25 en heeft de spatborden met het neusje en een wat nettere qua lak is van 1923 en daarvan zijn meen ik de spatborden op jouw BD uit 1912 terecht gekomen.
Mocht je die fiets willen verkopen dan zouden we mogelijk nog eens tot een voor beide zinvolle uitwisseling kunnen komen.
Het biezenpatroon ,ook op het overgebleven frame geeft ook veel aanknopingspunten voor m`n HH. Ook weer in die typische lichtgroene kleur. Heeft wel iets vind ik.

Tenslotte is het ook aardig om straks de luxere en goedkopere modellen naast elkaar te zien. Als dat in alle (of zoveel mogelijk) details klopt dan geeft het wel een meerwaarde lijkt me.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 654
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door jrietveld »

Hoi Maarten,

Ik weet waar die BD uit 1929 (geleverd in 1933) staat.

De HH vind ik zelf niet zo interessant, eerlijk gezegd, het was het allergoedkoopste model uit begin jaren 20 waar Fongers de groeiende concurrentie mee wilde bijbenen. Een fiets van andere kwaliteit dan de overige modellen die toen gevoerd werden. Maar goed, intussen wel een fiets van bijna 100 jaar oud die het conserveren waard is.

groet, Jos
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 654
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door jrietveld »

O ja, kijk even op MP/Fongers.
Plaats reactie