Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3819
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door maartenB »

Lekker bezig! En ik zie weer foto's verschijnen. Zal straks weer eens zelf testen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Hendrik
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22.30

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Hendrik »

Heerlijk, ik geniet hiervan.
Eigenlijk zien we hier een Rijwielfabriek in functie :-)

Ik zal ook eens een speciale haak fabriceren om de framehoeken te controleren.
Tot nu toe deed ik dat met kartonnen malletjes (met wat uitsparingen voor evt beugels van rem/versnellingonderdelen) en een geodriehoek om de mal weer op te meten.

Fraai geworden, die achtervork!

Groet, Erwin
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Die achtervork ziet er weer strak uit! Mooi! P.s. ik kan nog steeds geen afbeeldingen plaatsen. Hoe krijg jij dat voor elkaar?
Maarten Waarlé
Berichten: 2339
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Maarten Waarlé »

Over de foto`s plaatsen Jeroen,
Ik ben daarin een slechte raadgever.
Het lijkt er het meest op dat het een soort buien zijn die over het land trekken. En dat
als je net in een bui zit je geen foto`s kan plaatsen.
Van ochtend werkte het bij mij opeens wel maar de dagen hiervoor was het steeds die foutmelding...

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 654
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door jrietveld »

Mooi ambachtswerk, Maarten! Fijn dat er er weer een klassieke Fongers van de 'ondergang' wordt gered.
Wat mij trouwens opvalt is dat er vrij veel vooroorlogse fietsen zijn met opgereden frame (meestal herenmodellen). Tegenwoordig zie je dat niet zo vaak meer. Lag dat het lange gebruik of waren er meer stoepranden e.d.? En kennelijk werd dat soort schade aan het frame, ook al ging het om dure fietsen, niet snel hersteld.

groet, Jos
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door ReinvB »

Zoo het niet andersom zijn , dat omdat het dure fietsen , ze ondanks de schade niet meteen werden weggedaan , maar in de schuur belandden ? Hoe langer de gebruiksduur van een fiets , hoe groter ook de kans dat die ooit in een ongeluk terechtkomt.
Maarten Waarlé
Berichten: 2339
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Maarten Waarlé »

Nou, lastig om iets over te schrijven.
Meer herenframes opgereden klopt wel denk ik. Deels om het roekelozere rijgedrag van heren in het algemeen (daarom zijn er ook meer vroege dames dan herenfietsen over gebleven) en bij damesframes zie je het ook niet zo goed en gaat het mogelijk zitten in een kromme zadelbuis die weer goed recht te maken is als je de staande achtervork heb gedemonteerd.
Ik meen dat opgereden frames wel echt ontstaan door een frontale botsing en niet zozeer door stoepranden.
Van stoepranden krijg je deuken in je velg voornamelijk.
In vroegere tijden waren het aantal gescheiden rijbanen voor fietsen wel veel kleiner en het verkeer was veel chaotischer.
Dat zie je ook wel op oude filmpjes. Mij lijkt dat botsingen met auto`s stilstaande of voorsorterende vaker voor kwam dan tegenwoordig.
Ik denk ook dat veel mensen niet echt in de gaten hebben dat een frame opgereden is. De fiets doet het nog en zien dat er een bocht in een buis zit is niet iedereen gegeven.

Wat mij eg verbaast is dat ze met een fiets zoals deze CCG zo lang zijn doorgereden. In het begin gewoon door een rijke ambtenaar of zo maar veel later als studenten bakkie en ook nog met allerlij reparaties en vernielingen.
Remschoentjes waar weer en schoentje overheen gesoldeerd is een crank die aan alle kanten vast is gelast dat soort dingen. Heel vaak de kans gehad om afgevoerd te worden maar toch steeds daaraan ontsnapt. zelfs met de originele remmen die de laatste periode nooit goed kunnen hebben gefunctioneerd.

Al met al natuurlijk wel de reden dat van een badge van 100 CCG`s er met veel geluk nog twee of drie over zijn.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2339
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik ben maar weer eens verder gegaan met de Fongers CCG65.
Het zijn echt interessante fietsen qua uitrusting en onderdelen.
Deze fietsen hebben nog een stuurslotje met een pal.
Iets waar Engelse fietsen rond 1900-1915 mee uitgerust waren.
Daarna verdween het grotendeels uit de ontwerpen.
Bij deze fiets was het onderdeel waar de pal in inhaakt weg geraakt en ik heb het dus maar nagemaakt.
borgring uit een stuk staf gedraaid
borgring uit een stuk staf gedraaid
Het uitsteeksel met de inham heb ik er aan gelast voordat ik het op de draaibank uit een massief stuk rond 50 heb gedraaid. Daarna moest er nog een stukje buis aan gesoldeerd om de ring te kunnen klemmen.
solderen
solderen
Het is een constructie waarbij dus de fixatie nooit tot een geblokkeerd stuur kan leiden. Dat was met enkele Engelse fietsen wel anders. bijvoorbeeld Sunbeam heeft een vaste inkeping die mocht het slot er op gaan een gevaarlijke situatie kan geven.

Dit maaksel zie ik als een tijdelijke oplossing. de balhoofdstrop is namelijk door het opnieuw verchromen haar Fongers Groningen logo verloren en ik hoop later nog een komplete strop te vinden die dat nog wel heeft.
nieuwer type stuurborging.JPG
Het type stuurslot is van het laatste type. De eerder fietsen hadden het palletje aan een kant opgehangen met een bladveertje als standbepaling.
Dit laatste type heeft een spiraalveertje met stoot nokje in de schacht onder het palletje. Net iets mooier en ''weggewekter'' .


Ik heb de fiets inmiddels ook gespoten en gebiesd.
De lak is een dure autolak (16 euro per bus)omdat dat de enige lak so-far gevonden die echt zwart is. Na het spuiten heb ik met schuursponsjes en polijstmiddel de lak wat verouderd en glad gemaakt. Ziet er heel goed uit.
Een deel van het voorspatbord is origineel zwart met biezen . Je ziet geen overgang of je moet heel goed kijken.

Hier en daar moet ik de biezen nog wat verbeteren Een aansluiting netter maken en hier en daar wat weg poetsen.

Het patroon is van het moderne ontwerp waarbij de lijnen geen gesloten rechthoek vormen (zoals bij andere fietsen) maar juist andersom zijn uitgevoerd. De dwarsverbindingen lopen van ''het papier af'' zou je kunnen zeggen. Weer een leuk kenmerk vind ik maar ook lastig op sommige punten.
Ik heb de verbindings biezen achterlangs met plakband uitgezet.
biezen achterdoor.JPG
Dit omdat ik met een biezentrekker (met wieltje) niet achterlangs kom en haaks kan blijven en op het goede punt aan de achterkant weer aansluiting zal vinden.
Met de plakband werkt het vrij goed. Je met het wel goed aanwrijven anders kruipt de lak er onderdoor.
kettingspanners
kettingspanners
Er zijn aan die 20e eeuwse fietsen vaak tientallen onderdelen te bewerken of na te maken. De kettingspanners op deze fiets waren er ook niet meer bij en zijn van een bijzonder model. Dat maakt het wel aantrekkelijk zo`n fiets. Bij de BB laten ze de hele achtervork scharnieren in slobgaten en met boutjes die de achtervork weg duwen. Deze constructie is wat eenvoudiger en al bij Humbers uit de 19e eeuw terug te vinden.
op haar wielen.JPG
De fiets staat nu op haar wielen maar er is nog veel te doen aan remmen en ook het stuur is nog niet ingevuld.
Een aantal stuur onderdelen heb ik maar de remstangen van het stuur zal ik moeten namaken.

Omdat de fiets uit elkaar lag toen ik ze kocht waren er een aantal zaken niet geheel duidelijk. IK had in eerste instantie het balhoofd gevuld met 5/32 kogels maar omdat het niet af te stellen was ben ik nog eens gaan kijken en bleek er 3/16 in thuis te horen. Het frame kwam ook wel vreemd laag op de vork kroon terecht met die te kleine kogels. Dat is nu in orde.
Later zag ik dat een HZ frame uit die tijd een kleiner balhoofd heeft met dus 5/32 kogels en een iets kleinere totale diameter van de ringen. Veel variaties dus!

Wordt vervolgd.

Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 21 mar 2019, 20.22, 1 keer totaal gewijzigd.
Maarten Waarlé
Berichten: 2339
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Maarten Waarlé »

Nog even een foto van het stuurslot geplaatst. Hier zie je wat de bedoeling
is van de klembuisje met schroefje.
borgring klaar.JPG
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 654
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door jrietveld »

Mooi werk weer, Maarten! Als ik zie wat jij allemaal moet doen om de fiets weer in technisch originele staat te krijgen realiseer ik me weer hoe uitgekiend/bewerkelijk het duurdere Fongers fabrikaat van voor 1930 is.

Binnenkort heb ik mijn trouwens mijn nieuwe Fongers Toonkamer (1896-1970) klaar en zal wat foto's posten.

groet, Jos
Plaats reactie