Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja ,dat maakt die vroege fietsen aantrekkelijk.
Geldt bijvoorbeeld ook voor een vroege Burgers ,Simplex of Engels fabricaat.
Maar Fongers is er relatief lang mee door gegaan, dat fabriceren van luxe modellen.
Wie had er nog een stuurfixatie pal in 1929? Of een achterrem op de staande vork...

En ze zijn met veel moeite nog wel eens te vinden. Dat is natuurlijk ook een voorwaarde.


Ik ben benieuwd naar de toonzaal. Met affiches ,accessoires en rijwielen neem ik aan?

Groeten,
Maarten
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door ReinvB »

Ik vind het ook wel bijzonder dat Fongers, behalve dat ze zolang vasthielden aan dit soort details, ze deze ook bleven verfijnen. Terwijl er toch een crisis aan de gang was en zelfs Fongers fietsen in die tijd goedkoper waren dan ooit (maar nog steeds erg duur natuurlijk en wellicht was de verfijning aan de nuchterder fietskoper niet besteed,die zou meer hebben aan kogellagers ),Echte gereformeerde chic, conservatief,niet opzichtig, maar als je goed kijkt zoe je waarom t onbetaalbaar is. Mijn eigen fiets is van na de grote ontfijning van 1934, maar daaraan vind ik t ook opvallend, dat ze t stuurslot weliswaar hebben versimpeld, maar er nog steeds een toepassen,tot eind jaren 50 toe, terwijl dat op de rest van de nederlandse fietsen in die tijd volgens mij al niet meer voorkomt.
Maar vergeleken met deze fiets is mijn BB65 maar een boerse machine....
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja het is wel apart , Zowel conservatief in constructie als wel vooruitstrevend met die gemoderniseerde remmen even als de nieuwe constructie van de zadelbuis/zadelbevestiging bij de BB`s. Ook het biezenpatroon vind ik wel modern en afwijkend voor die tijd.
Rijdende staat inmiddels
Rijdende staat inmiddels
trapas en drieversnellingen naaf (2).JPG


Ik heb afgelopen dagen de remmen op de fiets gemonteerd.
Het systeem werkt veel strakker dan ik had verwacht. UIteindelijk zijn ze bij Fongers niet over een nacht ijs gegaan natuurlijk maar voor de montage maakt het een beetje een krakkemikkige indruk. De hengseltjes waarmee de hefbomen omhoog gehaald worden moet je er zo los in haken maar uiteindelijk blijken ze ook niet meer te kunnen ontsnappen.
Het bevestigen van de veren aan het uiteinde van het remsysteem is een goede zet van Fongers. zo blijft alles strak en kunnen dus de hengseltjes los ingehaakt worden en toch blijven zitten.
Voorrem
Voorrem
Remblokje met veer en fixatie revet.JPG
Het veertje kan op drie posities worden vastgezet in de revet. Deze kan dan weer op vier posities op het asje worden gezet . dus 12 posities in totaal om de voorspanning in orde te krijgen. De positie waarin de veerspanning ongeveer weg is dan hangt het remblokje recht langs de vork naar beneden. Eenmaal dichter bij de velg gedraaid staat er een aardige spanning op het hefboompje waarin het remblokje zit gemonteerd.
achterrem
achterrem
Ik heb uiteraard een reflector op het achterspatbord gezet. Kort geleden eindelijk eens kunnen lezen in Het rijwiel wanneer die verplicht werd en daarmee hoort het op deze fiets zeker er op te zitten.
Met reflector en transfer.JPG
De catalogi laten het overigens ook zien. Daarnaast is er dan nog een met de hand in de foto ingetekende bagagedrager te zien.
Ik weet nog niet of die er op komt. Een kettingkast ga ik nog wel maken.
Die hoort er echt op.
Het stuur is momenteel nog van het vroegere type maar daar gaat nog een wijziging in komen. Binnenkort kan ik een copie maken van een gemoderniseerd stuur. Een aantal onderdelen zijn er al . Met name de stangen en hefboompjes moeten nagemaakt worden.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door maartenB »

Mooi werk weer, ik hoop dat je hem meeneemt zondag?
Ik heb nog 2 Fongers stuurstroppen in de kast liggen, één met zo'n hapje voor een stuurslot. Die ring dus, die jij zo knap hebt nagemaakt :lol:
Neem ik wel mee, misschien heb je er wat aan.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Maarten,
ja deze gaat mee komende zondag en leuk dat je nog zo`n originele F.G strop voor het palletjes systeem hebt.
Daar heb ik zo niet aan gedacht dat jij die zou hebben liggen maar ik heb er zeker interesse in!

tot zondag,
Maarten
bartje
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12.24

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door bartje »

Dag Maarten,

Ongelooflijk hoe je het allemaal klaarspeelt. In één woord "geweldig"!

Groeten,
Bart
Hendrik
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22.30

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Hendrik »

Heel fraai geworden!

Ben wat betreft de framehoek van 115 graden, even wezen meten aan mijn H65 "twijfelfiets" ; kom ook op 115 graden en ben helemaal gerust gesteld :-)

Toch nog even twee vraagjes, voortkomend uit een soort fixatie van mij...
Heb je bij deze Fongers gekozen voor zelfbereide transfers, of zijn het (in)officiële laktransfers?
En wat betreft het reflectortje op het achterscherm; is dat een officiëel Fongers item, of is het/ gebruikte Fongers, een standaard exemplaar van een leverancier?
Ik stel deze vraag ook, omdat ik benieuwd ben waarom mijn H60 uit 1934 en D55 uit 1936, behalve het gaatje voor het achterlicht (net onder de spatbordstang) daarónder nog twee gaatjes horizontaal naast elkaar hebben zitten.
Zouden die voor het reflectortje bestemd zijn, dwz heeft het reflectortje twee bevestigingen naast elkander?
Ik kan me ook zo voorstellen, dat er weinig van deze reflectoren overgebleven zijn i.v.m. het later monteren van electrische verlichting.

Groet, Erwin
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Maarten Waarlé »

Aha, dus je frame is helemaal in orde!
Ik ken dat wel ,die twijfel. Ik heb aan de CCG ook veel zitten buigen.
Gisteren nog een keer de voorvork er uit gehaald omdat bij het naar de fiets kijken toch steeds dat beeld ontstond dat de voorpartij wat teruggetrokken er uit zag. Niet de mooie swing die een Nederlands frame kan hebben.
Het oog is wat dat betreft ook ongenadig goed!

De reflector op m`n Fongers is echt een toevoeging uit mijn voorraad. Zelfs het achterspatbord komt origineel niet van deze fiets. Daar zat een spatbord bij die al bij de revisie veranderd was.
Op de beeldbank foto`s zie je van jaar tot jaar bijna welke reflectors ze gebruikt hebben. Het eerste jaar 1928 zit er een reflector op die op een haaks gebogen plaatje zit met boven de reflector een schroefje door het spatbord en er onder nog een.
Maar zo als jij het beschrijft Ewin,doet me meer denken aan een achterlicht wat ik op een Raleigh heb zitten.
Dat is rijkskeur 9D lampje met twee schroefjes naast elkaar en een zinken behuizing. Model Forto toegekend 28-101937 en ingetrokken 1-8-1939 (ja ja dat kunnen we nu opzoeken)
Ik heb foto`s maar de site heeft weer een ergerlijke HTTP error bui dus helaas geen voorbeeld.

De transfers zijn deze keer uit oude voorraad. Die op het balhoofd is echt een oudje met wat vale kleuren maar wel scherp qua tekening en de kleine achterop is wat minder. Daar zijn de vogeltjes niet goed gedetaileerd helaas.

Ik heb afgelopen dagen een kettingkast op de fiets gemaakt. Daar schrijf ik nog iets over als de site er weer eens zin in heeft of is vervangen door iets wat wel werkt.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Maarten Waarlé »

Bij deze dan nog wat foto`s voor bij het vorige bericht
achterlichtje met twee schroeven
achterlichtje met twee schroeven
Deze gesneuvelde lamp heeft twee schroefjes op horizontale lijn. Dat zou mogelijk op jouw spatborden kunnen hebben gezeten Erwin.

Hier een beter foto van de reflector op m`n CCG. Wel een leuk model met dat vleugeltje aan de bovenkant maargeen relatie met de ''historisch verantwoorde'' refectors op Fongers.
reflector op de CCG
reflector op de CCG
Als het goed is zie je ook de transfer met de wat eenvoudige vogeltjes.
Heel anders dan het balhoofdtransfer.
Dat zou van een vroeg type Fongers zijn. De stand van de vogeltjes zou in het begin anders zijn dan bij de latere type. Vleugeltje wat tegen het schilt leunt in plaats van de snavel als ik het goed heb.
Fongers stransfer.JPG
IN dit geval zeker geen eigen namaak werk maar dus een oud en ook wat rimpelig verouderd transfer.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik heb nog wat foto`s liggen van de kettingkast die ik bij de fiets heb gebouwd.
Ik had een frame van een gesneuvelde kast liggen en die heb ik aangepast aan de vaste ophanging bij Fongers. Dat is een vrij zwaar stripje aan de onderkant vlak achter de trapas met een gat voor een schroef en een blokje op de liggende vork met daarin schroefdraad.
Het frame zit dus op twee schroeven vast maar daarmee wel onwrikbaar en ook zo dat je door het doek heen geen beugels ziet lopen.

Het doek is een skay soort die wel het idee van moleskin heeft.
Op een oude Singer leer naaimachine heb ik de voor en achterkant gestikt.
stikken van het doek 1.JPG
achterkant gestikt.JPG
Het is daarbij van belang om de stiksels wat krapper te maken dan het frame groot is. Dit om het doek mooi strak om het frame te krijgen.
Voor en achterkant gestikt.JPG
Als het te los zit dan blijft het doek omhoog staan daar waar het aan elkaar is gestikt.

Onderlangs heb ik een band meegestikt zoals ook op oude kettingkasten zit.
Het geeft wat extra stevigheid aan de haakjes. Lederen kettingkasten hebben dat niet nodig omdat de struktuur van leder wat sterkere samenhang heeft.
haakjes vast klinken.JPG
Ik leg achter ieder haakje wel een revetje om na het omklinken een basis te geven aan zo`n haakje.
Als het zo zonder revet geklonken wordt dan is het nog al eens door de stof heen getrokken.


Drukknopen zijn ook gewoon in de handel en vaak met een gebruiksaanwijzing hoe te monteren en vaak ook met een hulpstukje om te klinken.

Voor de haakjes heb ik zelf een aanbeeldje gemaakt dat in een bankschroef te klemmen is.
haakjes met aanbeeldje.JPG
Je kan dan op de achterkant van het haakje meppen zonder de haak zelf te beschadigen.


Dit is het resultaat op de fiets.
DSC04142.JPG

De gaten heb ik aangegeven op de skay toen ze nog opgespannen zat op
het frame. Dit omdat skay wat rekbaarder is dan de oude lakdoek en moleskin kettingkasten en door het opgespannen op te tekenen voorkom je dat de gaten niet op de juiste plaats terecht komen.

Dat zou je hebben als je het midden bepaalt in niet opgespannen toestand.
dat komt met opspannen dan altijd wat te laag uit.

Inmiddels ben ik bezig met het namaken van de rembeugels aan het stuur.
Leuk om te doen en je komt ook echt in de buurt van het oorspronkelijke ontwerp en de gedachten die er toe geleid moeten hebben.
Hoe is iets in elkaar gestoken. hoe blijft een stang op haar plek ,welke keuzen zijn gemaakt ten opzichte van een eerder ontwerp enzovoort.
hefbomen sluiten nog niet goed aan op het stuur
hefbomen sluiten nog niet goed aan op het stuur

Nu zijn de stangen nog niet gebogen .Dat moet ik in een keer goed krijgen omdat je op zo`n ronde stang eenmaal verkeerd gebogen weinig grip hebt.
Het vierkantje waar het armpje in gemonteerd zit geeft wat dat betreft geen houvast omdat dat bij inklemming en buigwerkzaamheden meteen de geest zal geven...

Groeten,
Maarten
Plaats reactie