Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Hendrik
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22.30

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Hendrik »

Dag Maarten.

Je bent wel van alle markten thuis, ook zo met naald en draad...
Dat is iets waar ik erg tegenop zou zien.
Ik wil m'n vader nog eens vragen om een aantal kettingkasten voor mij te naaien; ik heb frames in goede staat altijd bewaard én hij is jarenlang stoffeerder geweest.

Mijn H65 had nogal verbogen remstangen, en de aansluiting van het "vierkantje" van de stang op het armpje van de achterrem was helemaal dolgedraaid.
Dat had men met een las lelijk vastgebakken.
Met oplassen, uitvijlen, nogmaals bij lassen en vijlen had ik het weer gangbaar maar toen stond de ene remstang nét iets lager dan de ander.
Ik dacht toen ook "even bijbuigen", en meteen draaide het vierkantje weer dol en kon het feest opnieuw beginnen...
Uiteindelijk kreeg ik het goed, met het vierkantje en de uitsparing in het armpje iets conisch gevijld zodat het moertje de boel lekker strak trekt (zal officiëel ook wel zo horen)

Wat betreft het achterlichtje; op de H60 1934 zitten de gaten verder uit elkaar, ongeveer zover als de gaten van de spatbordboutjes.
Misschien heeft de spatbordstang ooit lager gezeten, maar waarom...
De spatbordstang zit nu op de "officiële" plek voorzover ik kan zien en meten.

Proficiat met het resultaat!

Groet, Erwin
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3819
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door maartenB »

als jij het doet ziet het er allemaal zo logisch uit!

Die kettingkast is voor de CCG? Waarom geen leer dit keer?

En heb je ook nog een transfer op de kast gemaakt? Het staat me bij dat die een keer van plaats wisselde. Heb ik eens bij Nanno gezien. Pas ergens in 1925 of 30 kwam hij op de normale plek in het midden, Weet jij of Jos daar het fijne van?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2342
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Maarten Waarlé »

Nou, wat die kettingkasten betreft, dat is als je een naaimachine kan bedienen echt een eenvoudige zaak.
Die oude Singer handmachines vind ik daarbij de fijnste omdat je zelf de snelheid bepaalt.
Ik denk dat jouw vader Erwin daar geen enkele moeite mee zal hebben.
Ik kan nog wel aan haakjes komen mocht dat een punt zijn.

Verder is het opletten dat je extra stiksel op en neer aanbrengt daar waar je de kast gaat inknippen. Jammer als het stiksel meteen weer lost gaat als je het door knipt.
Achter aan de binnenkant zit een flapje waar zo`n blikken plaatje in geschoven wordt. Dat heeft vier stiknaden waar je later tussendoor knipt ''op weg'' naar het gat van de achternaaf.
Verder let ik er altijd op dat de flappen met drukknopen altijd haaks uitgelijnd zijn ten opzichte van de rechte bovenkant van de kettingkast. Dat is het fraaist. Het flapje dat over de liggende achtervork (achter de trapas doorgang)gemaakt wordt is altijd iets langer dan de lengte van de stof van de kettingkast zodat ze over de ronding van de buis kan vallen.


Over de extra gaten in jouw spatborden, zou inderdaad best van een vervangende beugel kunnen zijn.
Zeker als ze destijds de spatbordbouten niet meer los kregen werd nog al eens een beugel onder gezet met nieuwe gaten.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2342
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Maarten Waarlé »

Goeie vraag Maarten,
over die keuze van materiaal van de kettingkast.
Ik heb eigenlijk gekozen voor moleskin omdat mijn BB dat ook heeft.
Van die BB heb ik het kunnen opzoeken. Jorick heeft het destijds voor me gefotografeerd bij de beeldbank.
(foto; error http)
Omdat die duurdere fiets dus imitatieleder had vond ik het niet kunnen om op de CCG leder te zetten.
Straks vind ik in het Groninger archief dat de CCG wèl een lederen kast had....zal je altijd zien.

Overigens werd beide aangeboden op de CCG en natuurlijk ook de stalen oliebad kast.

Transfer op de kast had ik me eigenlijk nog niet bezig gehouden maar inderdaad op de 1928 fietsen en verder zitten de transfers Fongers (groot met kader) midden op de kast. Op fietsen daarvoor heb je dat kleine logo Fongers Groningen met rechthoekig kader (zo als op de balh strop) schuin boven de trapas.
Hele oude fietsen ,rond 1910 hadden een Brooks logo op de kettingkasten.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2342
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik heb tenslotte het stuur met remstangen gebogen. Dat viel niet mee eerlijk gezegd.
Punt is dat er vanaf de rechte stukken voorlangs het stuur de remstangen schuin naar achter en omhoog komen (dat is een buiging) en vanaf een zeker punt is er een buiging in het vlak van de handvatten.

Als je niet op de juiste punten en in de juiste richting gaat buigen dan kom je verkeerd uit.
twee sturen
twee sturen
Ik had wel een voorbeeld stuur (waarvoor dank aan Jasper) maar dat is als het ware controle achteraf. Naast de gegevens die het bied ten aanzien van de armpjes en overbrengingen uiteraard.
Hierbij nog een foto van de remdelen van dicht bij.
DSC04183.JPG


Op de rechter remhelft (voor de achterrem)zit een klein tonnetje geschroefd om het hefboompje vast te zetten op haar vierkantje en op de linker arm hoort een grotere bus even dik als de remstang te zitten (op de foto nog niet gemonteeerd). Die sluit dan ook over dat kleine tonnetje van de andere kant zodat je een aansluitend geheel krijgt zonder zichtbare moeren.
En geen veren dus omdat die bij die Fongers fietsen onder aan het remsysteem zitten.
Het idee van Erwin om conische vierkantjes te hebben/maken om de remarmen goed op te sluiten lijkt mij wel een goeie.
Ik ken het niet uit de praktijk maar wat loszittende armpjes is wel een bekend verschijnsel. Bij mijn stuur is het door netjes vijlen nog lekker spelingsvrij tot nu toe.
stuur gemonteerd
stuur gemonteerd
Nu ga ik nog op zoek naar verlichting en dingen als een fietspomp en gereedschapstas. En het zadel is niet erg goed meer. Daar wil ik het liefst een zadel met dik zelfdragend leer en ronde neusveer op. Lastig artikel als het echt van Fongers moet zijn met die vernikkelde dubbele langsveer en de klinknagels aan de achterkant boven op het dek zo als ze toen hadden. Het is wel een beetje de sport om zo dicht mogelijk bij een kloppende versie van zo`n CCG te komen.
serie garantie boeken
serie garantie boeken
Bij deze ook nog eens een foto van de seriegarantie bladzijde van m`n BB.
Je ziet dat ze daar zaken als zadel,soort kettingkast, rem tye enz. hebben aangegeven. Ik ben benieuwd of dat van m`n CCG ook zo duidelijk omschrven staat. M1n BB had dus een imitatie lederen kettingtrommel.



Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 971
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door JasperA »

Prachtig Maarten!! Fijn om te zien dat het gelukt is met het stuur en de remdelen.

En voor wat betreft het zadel weten we inmiddels allemaal; zoekt en gij zult vinden... ;-)
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2342
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Maarten Waarlé »

Afgelopen dagen in Groningen geweest.
Leuke bruisende stad en prachtig landschap aan de zuidkant.

Natuurlijk ook eens in het archief gekeken voor de CCG65 en de HH65.
Altijd weer spannend om te zien of er speciale zaken rond deze fietsen te vinden zijn.
CCG29 seriegarantieboeken.jpg
De CCG blijkt in 1931 te zijn geleverd aan ''filiaal Haag 1'' .Leuk omdat ik de fiets ook in Denhaag gekocht heb.

De fiets was geleverd in chroom wat ze er speciaal bijschreven. Er zijn ook fietsen geleverd met de opmerking ''velgen chroom''.
Ik geloof dat de BB uit 34 die destijds van Jos was ook verchroomde velgen had en de rest in nikkel.
Verder staan er enkele fietsen in ''fongers grijs'' tussen en ook een in (als ik het goed zie) ''Raleigh grijs''
Wat verder op valt aan mijn uitvoering is dat het de uitvoering 4 S.A. (7) is. Dus eigenlijk een type 7 velgremmen en versnelling.
Bij type 4 staat ook nog een potloodkruisje (vaag) misschien een wijziging gedurende de bestelperiode of dat ze uit het magazijn nog omgebouwd werden.
Dat laatste lijkt me omslachtig.
Deze CCG was ook uitgevoerd met lederen kettingkast en er zat een gezondheidszadel op in plaats van het ''geregelde zadel'' (lederen neus-krul zadel).
Nog wel iets te veranderen dus als ik de fiets wil terug bouwen volgens verkoopspecificaties.

Van de HH is het frame al in december 1922 gebouwd en aan het magazijn geleverd.
Fongers HH seriegar.boeken.jpg
fiets nummer 91 van de 100
fiets nummer 91 van de 100
De fiets is vervolgens vrij snel in 1923 geleverd aan J.Huizinga te Zutphen. Een dealer die ook auto`s en motoren verkocht.
Ze zaten in het centrum van Zutphen en het was blijkbaar een grote onderneming. Ik zie de naam bij diverse bestellingen terug komen.

Leuk aan deze HH (fiets nummer 91 van de 100) is dat er origineel een drieversnellingen achternaaf in gezeten heeft. Het is een model 7 dus.
Van de 100 fietsen uit deze serie zijn er drie zo uitgevoerd.
Daar ga ik zeker weer een SA naaf in zetten.
Omdat de fiets vrij vroeg is geleverd ,begin 23 zullen hier ook de platte smalle spatbordjes op gezeten hebben. Een voorspatbord is er al nu moet ik nog een achterspatbord vinden. Als iemand zo iets heeft liggen en van af wil dan hoor ik het graag. Het is vrij lastig na te maken vanuit een ander type spatbord.
2019-06-24 19.53.40.jpg
Trapas is er en een groot tandblad (50t) ook . Het originele model had een randje onder de tanden zoals de vroegere HZ modellen (rond 1910).

Wat ik nu als voolopige voorziening heb is een vlak 50 t tandblad en rechte strakke cranks . Eigenlijk horen er afgeronde cranks op maar ook daar is lastig aan te komen. Jasper`s fraaie HH, geleverd in 24 meen ik , heeft strakke rechte cranks dus helemaal fout is het dus zeker niet die rechte Fongers cranks op een HH.

Nog genoeg te doen ...

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2342
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Maarten Waarlé »

Voor de volledigheid nog een foto van het gedeelte van de pagina waar de CCG 65 staat (nummer 52).
Een groter bestand .mogelijk beter leesbaar daardoor.
CCG 65 nummer 52 van 100.jpg

Je ziet ook de diverse andere versies ; Chroom, Terry zadel, etc.

Steeds weer leuk om door heen te kijken en de variaties te ontdekken.
Er is nog een frame uit de zelfde serie bekend. Die fiets blijkt een weer en wind uitvoering te zijn in uitrusting 4
(velgremmen en vrijwielnaaf) en is zonder zadel geleverd aan filiaal Groningen.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2342
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik ben inmiddels een eind verder met de Fongers HH65 uit 1923.
Ook weer een puzzelfietsje met veel stukjes en meteen ook wel weer het leuke aan dit merk.
Of het nou een duur of een goedkoop model is, er is van alles op een specifieke wijze gemaakt (of ingekocht) waardoor
er wat te puzzelen en bij elkaar te zoeken valt.
De spatborden zijn smaller en platter dan gebruikelijk op deze goedkope modellen . Het is me gelukt om een voorspatbord te vinden en het achterspatbord heb ik gerold van een ander smal profiel spatbord. Het kwam al in de buurt en door met speciale profielrollen te werken kon ik het Fongers model benaderen.
De cranks zijn een verhaal op zich. Er zitten op het model HH tot plm 1923 en op het eerdere model ''Holland'' cranks met een ronde schacht. Beetje plomp model met een driepoot en los tandblad. Bij de latere HH types is het een Fongers model tandblad (50 tanden) maar dan met rand waar de tanden op staan.
Het is waarschijnlijk gemaakt bij Williams. Op foto`s van de HH 60 van Jasper is het goed te zien.
Zijn model heeft overigens de rechte cranks. Het type wat vanaf 23 werd toegepast. De HD uit 23 die Jasper later bij deze herenfiets vond heeft nog de ronde cranks. Echt een overgangsperiode dus.
Ik heb mijn cranks weten te vinden door een sloopfiets (geen Fongers) op marktplaats te kopen. Ik moest daarna wel de driepoot van Williams/Fongers overzetten om het tandwiel mogelijk te maken. Nu bleek bij het wegslijpen van het vaste tandwiel van de kandidaat crank dat de kartelvorm
exact de zelfde was als die van de driepoot.
DSC06010.JPG
Dat moet dus uit de zelfde fabriek (Williams) komen.
DSC06009.JPG
Voor mij een bevestiging dat het wel goed zit met die cranks. Een tandblad 50 tands in Fongers vorm is lastig te vinden en dus heb ik op Ebay UK een Williams tandblad gekocht wat 100% lijkt op het afwijkende tandblad van de Fongers model Zie deze link: Holland.https://www.beeldbankgroningen.nl/beeld ... s=1&page=3
En voor de cranks :https://www.beeldbankgroningen.nl/beeld ... s=1&page=6


Met andere woorden net niet het meest passende tandblad maar zeker wel second best en daarmee goed voorlopig. Fongers HH (eerste soort F) is in feite een voortzetting van Fongers model Holland. Veel van de onderdelen zijn het zelfde.Bijvoorbeeld ook een zwarte vorkkroon, de remmen met de platte veertjes , staande achtervork vast aan liggende etc.
DSC06027.JPG
Ik heb de remmen nu ook kompleet met de ovale gaffeltjes met verzonken schroefjes. Een aantal van die gaffeltjes heb ik nagemaakt met behulp van de wat vierkantere S.A. rem gaffels. De afmetingen zitten er in verstopt zo gezegd.
DSC06025.JPG
De voorvorkbuizen bleken van Alexander Coppel Solingen. Je ziet dat wel vaker op Nederlandse fietsen.
DSC06021.JPG
Nu nog wat werk met een versnellingsnaaf die deze HH origineel had (3 van de 100 van deze serie) en zien dat ik prettige velgen ga vinden/aanpassen.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 971
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door JasperA »

Dit soort updates is, naast erg leerzaam, altijd weer een feestje Maarten! Goed om te zien dat de HH weer ‘onder handen’ is en ook mooi dat je verschillen met de mijne hebt weten vast te stellen.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie