Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Jasper, Leuk dat je er wat mee kan.
Ik schrijf het graag op maar krijg niet altijd het beeld of het wel ergens aan komt en of de context van de details begrepen worden.
Ik vind overigens de HH`s (en zeker die van jou met z`n papieren en historie) zeker de moeite waard juist omdat ze wat minder over zijn gebleven dan de luxere modellen uit die tijd.
Ze zijn wel in flinke aantallen gebouwd maar in een relatief korte periode. Het model Holland liep al achter de Nederland en Groningen aan qua invoering . Dat wordt begin 20er jaren dan de HH die al midden 20er jaren weg is uit de catalogus en vervangen wordt door de HF en H meen ik.
In mijn 1926 catalogus geen spoor meer van de HH.
Als een fiets dan weer opgebouwd kan worden met zoveel mogelijk de juiste looks dan vind ik dat wel leuk om te doen.
En geen merk met zo veel detail verschillen in type opbouw.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

In zoveel detail een restauratie kunnen aanpakken is een droom van me. Ik denk niet dat ik er ooit aan toekom, maar ik leer er inmiddels veel van. Wie weet ooit als ik later groot ben ;)
Gebruikersavatar
Coleine
Berichten: 186
Lid geworden op: 26 jul 2012, 02.39
Locatie: Haarlem

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Coleine »

Zo'n stokoude CCG, gewoon een 'weesje' zomaar in een fietsenrek! :o
Ik zoek Juncker rijwielen en onderdelen van vóór 1940; alles met leeuw en kroon er boven! Ruilen vind ik ook geen probleem :ugeek:
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik zie bij jou, Jeroen , nog wel eens een super vroege transportfiets belanden. Met van die wezenlijk andere details.
Kan niet missen.

Collin, Ja smullen hè. Ik weet trouwens niet hoe lang geleden die vondst is gedaan. De man waar ik de fiets van kocht was niet meer heel jong dus het kan wel even terug kan hebben plaatsgevonden.
Ik zelf herinner me van de jaren 80 dat in de studentensteden (met name) er nog erg veel gaaf spul te zien was. Vaak lelijk overgekwast maar regelmatig met een vermoeden van gaaf nikkel er onder.
In iedere straat stond wel iets met een oude lamp of dat je dacht ''wat is dat nou voor merk''.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Maarten Waarlé »

DSC06052.JPG
Het begint een fiets te worden.
Het rammelbakie van de Fongersfamilie.
Ik vind `m leuk met z`n dunne spatbordjes en stuur met klembandjes.
Net weer wat anders dan die statige BB`s CCG`s en HZ`s.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door JasperA »

Hij zal vast en zeker niet misstaan in de steeds langer wordende rij met Fongers Rijwielen!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja het zijn er inmiddels wel een paar ,mede dankzij jouw goede speurzin Jasper.
Ik zie het ergens als een geheel omdat de modellen allen van een verschillend type zijn.
Je ziet zo de modellen opbouw bij Fongers mooi naar voor komen. Nog naast het feit dat ze verschillend van jaartal zijn. Dat geeft ook weer
uitvoeringsvarianten, veranderingen in remconstructie en zo.
Zo iets zou eigenlijk in het Noorderlijk scheepvaartmuseum in Groningen moeten staan of in het Rijksmuseum in die zaal met dat Koolhoven vliegtuig en die Indische relaties. Zo`n rijtje Fongers fietsen past daar zonder aanpassingen bij. Foto van een koloniale familie in witte kleren en groot huis er achter en je bent klaar. Je hebt een verhaal.

Groeten,
Maarten
Wouter
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 nov 2017, 12.46
Contacteer:

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Wouter »

Nou, naast koloniaal: zie bijgaande brieven van zeer tevreden Fongers klanten van jaren 20 vorige eeuw:
Prachtig, deze kracht van enthousiasme😊👍🏼
Wouter
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 nov 2017, 12.46
Contacteer:

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Wouter »

...nog vroeger dan jaren 20 zelfs: 1913!
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door JasperA »

Maarten Waarlé schreef: 30 mei 2020, 16.12 Zo iets zou eigenlijk in het Noorderlijk scheepvaartmuseum in Groningen moeten staan of in het Rijksmuseum in die zaal met dat Koolhoven vliegtuig en die Indische relaties. Zo`n rijtje Fongers fietsen past daar zonder aanpassingen bij. Foto van een koloniale familie in witte kleren en groot huis er achter en je bent klaar. Je hebt een verhaal.
Ik rijd toch net zo lief even naar Waalre heen en weer. Goeie koffie en goed gezelschap...

Overigens zou het (met mijn speurpet op) geweldig zijn als het Rijksmuseum iets met Fongers rijwielen zou doen; wie weet wat voor bergen Fongers materiaal er dan ineens naar boven komt drijven... :o :shock:

In het Tropenmuseum was vorig jaar (en misschien nu nog steeds wel) overigens een tentoonstelling over Nederlands-Indië. Ze hadden er ook een stapel met oude foto albums weet ik nog.
Laatst gewijzigd door JasperA op 30 mei 2020, 20.58, 1 keer totaal gewijzigd.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie