Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65
Geplaatst: 18 feb 2019, 13.37
Beste groep,
Afgelopen dagen weer wat materiaal ter restauratie opgedoken.
Het idee om weer eens wat Nederlandse fietsen aan te pakken was er al enige tijd. Even leuk als dat 19e eeuwse materiaal maar vaak met meer identiteit . Zeker bij Fongers met haar garantieboeken en fotomateriaal.
De CCG 65 uit 1929 komt uit Den haag en de aldaar wonende Hans heeft deze fiets uit een fietsenrek gehaald ter bewaring en of onderdelen.
Aan hem de eer van het redden van deze fiets.
Dit zijn echt fietsen die op een gegeven moment worden opgeruimd omdat ze het straatbeeld verrommelen en andere fiets parkeerders in de weg staan.
Einde fiets betekent dat meestal.
Deze niet. Ik ga er een hele mooie Fongers van maken en de weg daarna toe is nog open en met een aantal vraagtekens.
De CCG heeft nog veel van haar mooie gemoderniseerde remsysteem compleet. Dat maakt de fiets ook zo interessant. Meestal is het er af gehaald.
Wat wel vreemd is is dat het stuur en het gedeelte van de handvatten zo horizontaal staat. De handvatten lopen zowat even horizontaal als de bovenbuis. Het ziet er wat verwilderd uit maar is wel echt door de fabriek gebouwd en geen buigaktie van een particulier.
Waarschijnljk heeft de eerste eigenaar het als wens opgevoerd bij Fongers .
Mogelijk is er nog iets van terug te vinden in de boeken in Groningen.
Ik ga het uiteindelijk terug brengen naar de normale stand middels een ander stuur . De remstangen zijn ook van een veel vroeger type Fongers.
Je ziet het aan de slanke conisch toelopende remgrepen.
Ideaal om m`n DZ uit 1910 wat completer mee te maken.
Verder is er met de fiets heel veel mis. Een opgereden frame, vast gelaste crank, beschadigde achtervork en een aantal missende onderdelen.
Een perfecte restauratie om op papier te zetten en eens lekker over uit te weiden.
Naast de luxe CCG is er ook een HH65 uit 1923 bij gekomen. Iets minder slecht qua frame maar ook met ontbrekende onderdelen.
IK heb de model Groningen damesfiets van Michiel overgenomen om qua remmen beter uit te komen.
De HH had in die jaren het bandjes stuur en de optrekremmen met externe veertjes. Eenvoudiger volgens de F.G. Leer maar nog altijd een fiets met voorkomen en eigenzinnige oplossingen.
Eigenlijk een soort model Nederland of Groningen (van voor 20) maar weer iets vereenvoudigd . De Nederland had nog vaste ogen aan de lugs, in het begin het luxe stuur met vaste bevestiging. De groningen had een eenvoudiger remsysteem Zonder veertjes en het stroppen stuur. Beide modellen hadden nog geen expander stuur maar stuurklemming op z`n Fongers
Deze HH heeft ook de staande achtervork vast aan de liggende. Ook een vereenvoudiging naast dus een stuur met expander.
De fiets heeft ook een 50 tands tandblad en 6,5 inch cranks. Dit waar de andere nederlandse herenfietsen 48 tanden en 7 inch cranks hadden.
De 7 inch is bij Fongers rond 1928 standaard geworden. De CCG uit 29 heeft dat inmiddels en dan zijn de cranks ook niet meer van Fongers zelf afkomstig. Ze zijn wat glooiender van vorm en hebben ook niet meer de logo`s van Fongers in de cranks staan.
Ik ga de fietsen komende zomer rijdend maken. Echt grote obstakels in onderdelen of plannen zijn er niet meer . Ik moet nog wel achter wat aankleding aan . Zadels, gereedschapstassen , pedalen etc.
Ik meen ook dat de HH origineel tot 1923 platte spatborden gehad heeft.
Dat wordt nog een ding om te vinden.
Groeten,
Maarten
Afgelopen dagen weer wat materiaal ter restauratie opgedoken.
Het idee om weer eens wat Nederlandse fietsen aan te pakken was er al enige tijd. Even leuk als dat 19e eeuwse materiaal maar vaak met meer identiteit . Zeker bij Fongers met haar garantieboeken en fotomateriaal.
De CCG 65 uit 1929 komt uit Den haag en de aldaar wonende Hans heeft deze fiets uit een fietsenrek gehaald ter bewaring en of onderdelen.
Aan hem de eer van het redden van deze fiets.
Dit zijn echt fietsen die op een gegeven moment worden opgeruimd omdat ze het straatbeeld verrommelen en andere fiets parkeerders in de weg staan.
Einde fiets betekent dat meestal.
Deze niet. Ik ga er een hele mooie Fongers van maken en de weg daarna toe is nog open en met een aantal vraagtekens.
De CCG heeft nog veel van haar mooie gemoderniseerde remsysteem compleet. Dat maakt de fiets ook zo interessant. Meestal is het er af gehaald.
Wat wel vreemd is is dat het stuur en het gedeelte van de handvatten zo horizontaal staat. De handvatten lopen zowat even horizontaal als de bovenbuis. Het ziet er wat verwilderd uit maar is wel echt door de fabriek gebouwd en geen buigaktie van een particulier.
Waarschijnljk heeft de eerste eigenaar het als wens opgevoerd bij Fongers .
Mogelijk is er nog iets van terug te vinden in de boeken in Groningen.
Ik ga het uiteindelijk terug brengen naar de normale stand middels een ander stuur . De remstangen zijn ook van een veel vroeger type Fongers.
Je ziet het aan de slanke conisch toelopende remgrepen.
Ideaal om m`n DZ uit 1910 wat completer mee te maken.
Verder is er met de fiets heel veel mis. Een opgereden frame, vast gelaste crank, beschadigde achtervork en een aantal missende onderdelen.
Een perfecte restauratie om op papier te zetten en eens lekker over uit te weiden.
Naast de luxe CCG is er ook een HH65 uit 1923 bij gekomen. Iets minder slecht qua frame maar ook met ontbrekende onderdelen.
IK heb de model Groningen damesfiets van Michiel overgenomen om qua remmen beter uit te komen.
De HH had in die jaren het bandjes stuur en de optrekremmen met externe veertjes. Eenvoudiger volgens de F.G. Leer maar nog altijd een fiets met voorkomen en eigenzinnige oplossingen.
Eigenlijk een soort model Nederland of Groningen (van voor 20) maar weer iets vereenvoudigd . De Nederland had nog vaste ogen aan de lugs, in het begin het luxe stuur met vaste bevestiging. De groningen had een eenvoudiger remsysteem Zonder veertjes en het stroppen stuur. Beide modellen hadden nog geen expander stuur maar stuurklemming op z`n Fongers
Deze HH heeft ook de staande achtervork vast aan de liggende. Ook een vereenvoudiging naast dus een stuur met expander.
De fiets heeft ook een 50 tands tandblad en 6,5 inch cranks. Dit waar de andere nederlandse herenfietsen 48 tanden en 7 inch cranks hadden.
De 7 inch is bij Fongers rond 1928 standaard geworden. De CCG uit 29 heeft dat inmiddels en dan zijn de cranks ook niet meer van Fongers zelf afkomstig. Ze zijn wat glooiender van vorm en hebben ook niet meer de logo`s van Fongers in de cranks staan.
Ik ga de fietsen komende zomer rijdend maken. Echt grote obstakels in onderdelen of plannen zijn er niet meer . Ik moet nog wel achter wat aankleding aan . Zadels, gereedschapstassen , pedalen etc.
Ik meen ook dat de HH origineel tot 1923 platte spatborden gehad heeft.
Dat wordt nog een ding om te vinden.
Groeten,
Maarten