Pagina 1 van 2
Van Herwerden 1966
Geplaatst: 20 feb 2019, 23.15
door marco verbaant
Project af, Ton van Herwerden Race uit 1966, conform info van de firma Van Herwerden, bij monde van zoon John van deze Ton van Herwerden fiets. Zelf heeft John nog nooit zo'n oude Van Herwerden racer gezien meldt hij, met "Ge-wel-dig". Schijnt te zijn van voor de periode dat Van Herwerden zijn frames in Italië bij Zullini liet maken. Deze zou van Joco/Mercier (Toon de Jonge) vandaan komen. Andere retro-liefhebbers melden me dat ze er meer kenmerken van een Locomotief (van vóór de Gazelle tijd van Bertus Slesker) in herkennen. En op sommige details kan ik daar wel in meekomen, bijvoorbeeld de typische einden van de staande vorkbuizen bij de zadellug. De verschillende soorten nervex lugs voor versus achter, en de typische vorkkroon. Vooralsnog ga ik uit van de expertise van John van Herwerden. Wie het (wel) weet mag het zeggen.

Re: Van Herwerden 1966
Geplaatst: 9 mar 2019, 09.19
door berkers41
Mooi resultaat, Marco.
Zeker als er respect komt vanuit de Roots van de fiets.
Re: Van Herwerden 1966
Geplaatst: 9 mar 2019, 13.28
door marco verbaant
Dank je wel voor je reactie, Berkers 41.
Inderdaad erg leuk om te horen dat het een geslaagd project is geweest.

Re: Van Herwerden 1966
Geplaatst: 22 mei 2019, 23.38
door marco verbaant
Ik kom steeds meer tot de conclusie dat deze fiets toch een Locomotief moet zijn (of zijn geweest). Details wijzen in die richting. Zoektochten op internet leiden eveneens tot die conclusie. De spitse topeinden van de staande achtervork, de typische voorvorkkroon, het feit dat aan voorzijde en achterzijde Nervex lugs van verschillend type zijn gebruikt. De opgesoldeerde nokken voor de Campagnolo commandeurs, dat was voor toen werkelijk uniek, en zag je nagenoeg uitsluitend bij Locomotief. Ook het voorste oogje voor de achterderailleurkabel wat niet correspondeert met eentje onderaan op de schuine buis heb ik alleen gezien bij Locomotief. Ook de onderdelen zijn vaak ouder dan 1966.
Laatst heb ik foto's gezien (en uitvergroot) van een Locomotief uit 1956 waarop Piet(er) van der Lijke het WK reed in Kopenhagen in dat jaar, en die fiets is als twee druppels water. Zouden die transfers (of vergelijkbaar) er nog zijn? Ben op zoek. Wie weet (nog) meer over dit type Locomotief...

Re: Van Herwerden 1966
Geplaatst: 23 mei 2019, 09.08
door m-gineering
Dit is een vork van een beetje vroegere locomotief tdf, De sprong lijkt ook wel op die van jou. Hoe is de binnenkant, gemodificeerd net als deze?
Re: Van Herwerden 1966
Geplaatst: 23 mei 2019, 09.54
door marco verbaant
Ja Marten, ook die vorkkroon is "verstevigd" aan de scheden. Wellicht iets beter afgewerkt. Dank voor je bericht. Voor mij een bevestiging dat ik op het juiste spoor zit en dit een Locomotief moet zijn.

Re: Van Herwerden 1966
Geplaatst: 23 mei 2019, 10.04
door marco verbaant
Bij het uitvergroten van de foto van de fiets van Piet van der Lijke zie ik in detail deze aanpassing ook. Net zo duidelijk, daar is deze net als de rest van de vorkkroon verchroomd of vernikkeld.

Dank...
Re: Van Herwerden 1966
Geplaatst: 23 mei 2019, 10.43
door m-gineering
Verstevigingen kom je vaker tegen, maar Rih gebruikt bij deze kroon een veel puntiger blikje. Ik denk dan ook dat de ruime afronding typisch Locomotief kan zijn. Ik ben dat tenminste nog nergens anders tegen gekomen
Re: Van Herwerden 1966
Geplaatst: 23 mei 2019, 20.25
door marco verbaant
Ja, is bekend.

Maar meestal is het op zijn Italiaans en dergelijke "opgefleurd" met alle kaartspelsymbolen. Zo subtiel vallen ze niet altijd op.
Re: Van Herwerden 1966
Geplaatst: 16 jun 2019, 14.17
door Cyclissimo
Als je een originele Locomotief racefiets uit de jaren 50 wil zien, kun je gaan kijken in het museum Zuilen in Utrecht. Daar staat de fiets van een oud renner van de Locomotief ploeg. Kun je wat detailfoto's maken om te vergelijken.