Burgers verlichting dateren

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
TheodK
Berichten: 411
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Burgers verlichting dateren

Bericht door TheodK »

Ik heb een verzameling Burgers verlichting maar weet niet hoe je deze nu kan dateren. Burgers liet die net als andere fabrieken bij een toeleverancier maken en haar eigen merknaam er in slaan. Hieronder staan de afbeeldingen van de dynamo's. Bij een aantal staan er serienummers in. Er is op het vorige forum ook wel eens naar gevraagd. Kan iemand aan de hand van het model en serienummer zien hoe oud ze zijn en door welke fabriek gemaakt.
Veel andere merken hebben deze dynamo's ook gemaakt. Ik zal ook nog foto's van een aantal lampen plaatsen.
Bijlagen
dynamo nr. 2
dynamo nr. 2
dynamo 2.jpg (139.94 KiB) 7696 keer bekeken
dynamo nr 2
dynamo nr 2
dynamo 2a.jpg (185.53 KiB) 7696 keer bekeken
dynamo nr 3
dynamo nr 3
dynamo 3.jpg (137.77 KiB) 7696 keer bekeken
dynamo nr 3
dynamo nr 3
dynamo 3a.jpg (99.98 KiB) 7696 keer bekeken
dynamo nr 4
dynamo nr 4
dynamo 4.jpg (152.37 KiB) 7696 keer bekeken
dynamo nr 4
dynamo nr 4
dynamo 4a.jpg (90.89 KiB) 7696 keer bekeken
dynamo nr.5
dynamo nr.5
dynamo 5.jpg (164.75 KiB) 7696 keer bekeken
dynamo nr.5
dynamo nr.5
dynamo 5a.jpg (103.66 KiB) 7696 keer bekeken
dynamo nr.6
dynamo nr.6
dynamo 6.jpg (142.56 KiB) 7696 keer bekeken
dynamo nr. 6
dynamo nr. 6
dynamo 6a.jpg (95.04 KiB) 7696 keer bekeken
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Unionrijwielen
Berichten: 20
Lid geworden op: 4 nov 2012, 10.29

Re: Burgers verlichting dateren

Bericht door Unionrijwielen »

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Laatst gewijzigd door Unionrijwielen op 15 nov 2012, 22.51, 1 keer totaal gewijzigd.
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Burgers verlichting dateren

Bericht door Durabo88 »

Beste Theo,

Hierbij nog een interessante link over Burgers:
http://www.iisg.nl/ondernemers/pdf/pers-0802-03.pdf

Mvg,

Yorick.
Sportief fietsend!
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Burgers verlichting dateren

Bericht door Maarten Waarlé »

Theo,
Ik heb eens gekeken wat ik van de diverse dynamo`s kan maken.
De burgers verlichting is zo als je al schreef ook door andere merken gevoerd.
De ,ik noem het maar Balaco koplamp ken ik van zowel Gazelle als Simplex.
Ik ben wel benieuwd of daar nou iets meer voor betaald moest worden zo`n eigen naam en wat dat dan was. Een dubbeltje per lamp?
Over de dynamo`s
dynamo 2 is zo`n Balaco produkt. De dynamo`s werden steeds kleiner gedurende de jaren maar die mooie ophanging hadden ze al in 1927(mijn oudste exemplaar) deze ken ik als ''city light''en kwam rond 1940 op de markt.
Dynamo 3,4 en 6 komen mij over als PHILIPS producten.
Het alu veerdekseltje met bultje en nummering pus de driehoekige bevestiging aan dynamohuis; typisch PHILIPS.
Dynamo 5, die heb ik liggen als TMI dynamo en ik kan me voorstellen dat deze ook in Tegelen gemaakt is.

Ik ben overigens totaal geen verlichtings expert dus een en ander kan niet juist zijn!

Groeten,
Maarten
TheodK
Berichten: 411
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Burgers verlichting dateren

Bericht door TheodK »

nog bedankt voor de reacties tot nu toe. Die link naar het artikel over Kilsdonk is erg leuk, dat kende ik niet. Geeft weer een beter beeld van hem.
Indonesie heb ik niet veel aan, Ik heb deze vraag juist gesteld omdat ik regelmatig vragen uit indonesie krijg over de leeftijd van onderdelen.

Ik ben nu nog niet veel verder met dateren. Maarten denkt dat 3 , 4 en 6 Philips dynamo's zouden zijn. Ik vraag me dat wel af. Je zou dan verwachten dat er dan ook dezelfde modellen voorkomen met de merknaam Philips er op en die zijn er niet. Of philips moet voor deze markt een heel andere productielijn gehad hebben. Weet iemand hier meer van ? Fietser of Jos? Of zijn ze toch van een andere fabriek? en zou het nummer achterop iets over de leeftijd kunnen zeggen vergelijkbaar met een framenummer?
En van de Balaco dynamo nr. 2 zegt het serienummer daar iets over de leeftijd?


Yorick over jouw Burgers lamp stuur ik je buiten het forum om wel een mailtje.

groet Theo
(ps ik kan tot mijn spijt zaterdag niet naar Vianen komen)
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Unionrijwielen
Berichten: 20
Lid geworden op: 4 nov 2012, 10.29

Re: Burgers verlichting dateren

Bericht door Unionrijwielen »

xxxxxxxxxxxxxxxxxx
Laatst gewijzigd door Unionrijwielen op 15 nov 2012, 22.56, 1 keer totaal gewijzigd.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Burgers verlichting dateren

Bericht door fietser »

Ik kan eigenlijk ook niet zo veel aan dit onderwerp bijdragen. Balaco en TMI kan ik bevestigen. Dat nr. 3 en 6 erg op Philips lijken vind ik ook, nr. 4 naar mijn idee niet per se. Je schreef ooit in je artikel over Philips-verlichting dat ze in 1957 ermee gestopt zijn. Daarna kom je inderdaad geen dynamo's onder het merk Philips meer tegen. Maar er kwam wel een "Vitadyne"-dynamo op de markt (ook in advertenties vanaf eind jaren '50) die sprekend op de laatste Philips-dynamo lijkt (model RV3010, als ik me niet vergis). En daarna kwamen in de jaren '60 iets andere dynamo's die daar weer op lijken (ook met zo'n kenmerkend vierkantje op de achterkant, zoals de dynamo's 3 en 6 hierboven) die onder talloze (fiets)merken gemaakt en gemonteerd zijn. Alleen 1e montage volgens mij. Kortom: er moet een soort opvolger van de Philips-productie geweest zijn, als het niet in opdracht van een derde in huize Philips zelf is gebeurd. De overeenkomsten zijn zo groot dat haast dezelfde matrijzen etc. gebruikt moeten zijn.

Wat serienummers betreft: Ik heb ooit een poging gedaan om hier iets uit af te leiden, maar de serienummers bij Philips, Balaco, TMI zijn onnavolgbaar. Misschien zit er wel een systeem in, maar er zijn
- te weinig gegevens (met name bij Balaco)
- de dynamo's worden te makkelijk op een andere fiets gemonteerd, zijn dus vaak niet meer origineel
- de nummers zijn korter dan de omvang van de productie, m.a.w. er zijn zeer waarschijnlijk dezelfde nummers meerdere keren gebruikt.

'
TheodK
Berichten: 411
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Burgers verlichting dateren

Bericht door TheodK »

Het blijft dus toch een raadsel dat nog niet is opgelost. nummer 3, 4 en 6 lijken niet op een model dat ook onder de naam Philips is geproduceerd.
Het zou best kunnen dat Philips een aparte productielijn voor dit soort dynamo's heeft gehad en dat deze nooit onder de naam Philips zijn verkocht. Het nummer achterop komt ook op Philips dynamo's voor
Het einde van de Philips verlichting had ik ontleend aan de informatie die ik toen in het Philips archief uit Eindhoven heb gehaald. Dat is echter niet zeker. Nadere studie van fietsenmakers tijdschriften uit die tijd kan daar wellicht wat meer duidelijkheid over geven.
ik zal er eens op letten als ik in de bibliotheek van Velorama ben.
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Plaats reactie