Late Gazelle fietsen met 5 cijferig framenummer

Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Late Gazelle fietsen met 5 cijferig framenummer

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Op de facebook pagina komen de laatste tijd regelmatig mensen die claimen een Gazelle uit '24 of '25 te hebben, met een 5 cijferig framenummer beginnend met een 2. Logisch, als je het dateringslijstje erop na houdt. Ik zie in de beschrijving in het dateringsboekje dat na 1973 er framenummers met letters en cijfers werden gebruikt, maar niets over een 5 cijferig framenummer (ook op de zadellug). Heeft iemand hier meer informatie over? Het gaat om fietsen als een Gazelle Impala, Gazelle Sport etc.
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Late Gazelle fietsen met 5 cijferig framenummer

Bericht door ReinvB »

Ik heb t idee dat t vaak gaat om framenummers in de 2 miljoen, waar een cijfer over het hoofd word gezien bij niet heel diep ingeslagen nummers, overgeverfde fietsen of de wens iets unieks te bezitten. Gazelles met in de 2 miljoen zijn natuurlijk makkelijk te onderscheiden van die met een framenummer van 2xx.xxx maar met een frame met 1.9 miljoen ( begin 60)is de kans op verwisseling met 9xx.xxx ( mid 50 ) veel groter.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Late Gazelle fietsen met 5 cijferig framenummer

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Het zijn o.a. niet overgeverfde fietsen, met duidelijk ingeslagen en zichtbare framenummers. Als dat een keer het geval is dan zou het niet zo opvallen, maar het waren er nu al een stuk of 3 in een week of 2.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Late Gazelle fietsen met 5 cijferig framenummer

Bericht door maartenB »

Plaats eens een foto, of een link naar een foto, als je weer zoiets tegenkomt?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Late Gazelle fietsen met 5 cijferig framenummer

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ah, vandaag doen de plaatjes het :) Deze bijvoorbeeld:
53067077_2202421089818513_2958139110004359168_n.jpg
52612858_2202421019818520_680624846081622016_n.jpg
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Late Gazelle fietsen met 5 cijferig framenummer

Bericht door ReinvB »

Daar is er echt een te weinig inderdaad, ik denk dat er iemand niet hard genoeg heeft geslagen. Nu is het leuk te speculeren hou de nummers werden ingeslagen. Hel lijkt vaak of ze aflopend van diepte zijn, dus of het met de hand gebeurde, lijkt me niet met zo n hoge productie als gazelle toen had.En ylefs met de hand steeds het laatste cijfertje wisselen in de slagletterhouder lijkt mij ook wat te ambachtelijk voor een grote fabriek, maar iets is misgegaan inderdaad. Zelf geloof ik nog steeds niet in een aparte reeks, ook omdat het framenummer met een cijfer erachter precies past bij wat voor fiets het is. Groet, Rein
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Late Gazelle fietsen met 5 cijferig framenummer

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Het zou best kunnen dat dat nog met de hand ging. De cijfers staan ook niet perfect in lijn als je goed kijkt. Op zich is een vergissing gauw gemaakt. Kort geleden kwam er ook een Juncker transportfiets tevoorschijn met exact hetzelfde framenummer als een ander exemplaar, wat ook waarschijnlijk een fout is geweest (maar wel erg toevallig dat beide exemplaren bekend zijn).
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Late Gazelle fietsen met 5 cijferig framenummer

Bericht door maartenB »

die laatste 2 cijfers, de 6 en 4, lijken wel gekrast. Heeft iemand een gazelle uit de jaren 60 met een 4 in het framenummer? Lijkt die erop? Die van vroegere jaren totaal niet, dat is echt een 4. (dus met gesloten driehoekje)
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 97
Lid geworden op: 5 aug 2016, 09.10
Locatie: achterhoek

Re: Late Gazelle fietsen met 5 cijferig framenummer

Bericht door Gerrit »

Afbeelding
Mijn Gazelle uit 1956, met volgens mij het oude type cijfers.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 97
Lid geworden op: 5 aug 2016, 09.10
Locatie: achterhoek

Re: Late Gazelle fietsen met 5 cijferig framenummer

Bericht door Gerrit »

Afbeelding
En mijn Gazelle P damesmodel uit 1960 dacht ik.
Maar misschien een rare vraag, zijn het wel echte Gazelle's ?
Of zijn het "omgekatte "fietsen die ouder moeten lijken.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Plaats reactie