Bouwjaar Gazelle herenfiets

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
HarmEmmen
Berichten: 15
Lid geworden op: 5 nov 2012, 21.47

Bouwjaar Gazelle herenfiets

Bericht door HarmEmmen »

Ik ben erg benieuwd hoe oud en bijzonder de vandaag door mij aangeschafte klassieke Gazelle is. Het framenummer is 1392890, waarbij ik de 0 niet zeker weet, aangezien die als enige van de cijfers in het frame gestampt lijkt te zijn. Het framenummer staat links onder het zadel. Het is een zwarte 28" herenfiets, met een 3-versnelling SA-naaf en stangremmen.

Graag zou ik dus wat meer te weten komen over mijn fiets. Vooral met het oog op al dan niet restaureren of alleen klaarmaken voor dagelijks gebruik en wat simpele roestpreventie.

Bedankt alvast!
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Bouwjaar Gazelle herenfiets

Bericht door Maarten Waarlé »

Dag Harm,
Welkom in eerste plaats.
Ik heb het framenummer van jouw Gazelle opgezocht in de uitgave van de vereniging. We hebben een boekje met de titel ''hoe oud is deze fiets'' met daarin framenummers van de diverse merken.
Eind 1958 werd bij Gazelle nummer 1341000 verkocht eind 1959 was nummer 1420000 aan de beurt. Ergens daartusen zit jouw fiets.
Ik ga er van uit dat alle cyfers kloppen. zouden we de laatste 0 weg laten dan zitten we ergens op 1918!
Altijd beter om een foto te beoordelen dan af te gaan op tekst maar in het algemeen gesproken mag je wel stellen dat (ook nog in 1959) een rijwiel met trommelremmen en versnellingen tot een luxer bezit gerekend mocht worden.
Lang niet iedereen kon zich dat veroorloven.

Gazelle was in die jaren(en zeker al van af de 30er jaren)een succesvolle ontwikkelaar en fabrikant van rijwielen.
Dat zou ik als het meest bijzondere aan een jaren 50 trommelrem Gazelle willen zien. Een succesvol en goed ontwerp.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1256
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Bouwjaar Gazelle herenfiets

Bericht door asterduc »

HarmEmmen schreef:Het framenummer staat links onder het zadel. Het is een zwarte 28" herenfiets, met een 3-versnelling SA-naaf en stangremmen.
Beste Harm,
welkom op het forum.
Je kunt voor de aardigheid ook eens goed naar de SA naaf kijken, daar staat als het goed is het door Maarten genoemde jaartal in geslagen. Nu, het kan er met die naaf soms al wel eens een jaartje naast zitten in die periode heb ik al gemerkt.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
HarmEmmen
Berichten: 15
Lid geworden op: 5 nov 2012, 21.47

Re: Bouwjaar Gazelle herenfiets

Bericht door HarmEmmen »

Bedankt beiden!
De cijfers SA-naaf kan ik door een dikke laag vuiligheid nog niet aflezen maar eind jaren '50 lijkt mij erg realistisch. Dan rest de vraag wat de waarde van zo'n fiets kan zijn, niet dat ik hem weer wil verkopen maar ik ben benieuwd in hoeverre het verstandig is om geld te steken in het opknappen of dat ik me beter kan beperken tot conserveren in plaats van restaureren.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Bouwjaar Gazelle herenfiets

Bericht door Maarten Waarlé »

Harm,

Een 50er jaren Gazelle zal in zeer goede staat,opvallende kleur en speciale onderdelen zoals een Gazelle versnellingsnaaf wel enkele 100en euro`s kunnen opleveren.
In slechte staat qua lak en chroom en zonder de exra dingen die een meerwaarde geven kom je niet verder dan een paar tientjes.

In het algemeen zitten naoorlogse fietsen op 10 tot 300 euro.

Fietsen van 1900- 1920 op 100-1000 euro

Safety`s en hoge bi`s (ruim voor 1900 dus) 1000-5000 euro.

Nog meer wordt betaald voor speciale vroege modellen.

Je kan het best uitgaan van je eigen liefhebberij in fietsen en inschatten wat je dat waard is.
De arbeid en kosten aan onderdelen/bewerkingen zijn snel hoger dan de verkoopwaarde.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Bouwjaar Gazelle herenfiets

Bericht door maartenB »

Daar wil ik even aan toevoegen dat opnieuw lakken, spuiten en lijnen de waarde zelden hoger maakt. Voor een relatief gewone jaren 50 fiets wordt niet erg veel betaald, de waarde stijgt enkel naar 200-250 euro als de fiets strak in de originele lak zit. Herlakken: niet doen.
Conserveren en ervan genieten: wel doen!!!
Ik heb precies zo'n fiets (maar dan uit 1940) als dagelijkse fiets en het rijdt geweldig!!!!!

Groetjes,
Maarten B (een andere dus :D )
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1256
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Bouwjaar Gazelle herenfiets

Bericht door asterduc »

HarmEmmen schreef:Dan rest de vraag wat de waarde van zo'n fiets kan zijn.
Met enkele goede fotos kan die prijs redelijk precies bepaald worden, maar het is natuurlijk altijd afhankelijk van hoeveel centen iemand er wel of niet voor over heeft. Ik sluit me aan bij de richtwaarden van beide Maarten's.

HarmEmmen schreef:ik ben benieuwd in hoeverre het verstandig is om geld te steken in het opknappen of dat ik me beter kan beperken tot conserveren in plaats van restaureren.
die vraag is reeds meerdere malen voorbij gekomen in het afgelopen jaar en zal met de regelmaat van de klok ook steeds weer terugkomen.
Bij de senioren onder ons staat herlakken gelijk aan vloeken in de kerk. Onaanvaardbaar!!! En terecht, maar ... aangezien ik de voorbije 3 jaar al meerdere malen gevloekt heb en mij op dat vlak dus niet met de eerder genoemde groep mag associeren heb ik nog een eigen mening daaromtrent

en die gaat als volgt:

Het volledig restaureren, inclusief herlakken, biesen en desgewenst vernieuwen van nikkel of chroom, alsmede het vervangen van onderdelen, geeft een ongekende voldoening.
"het rijwiel krijgt een tweede leven"
.
Voorwaarde vind ik echter wel dat de fiets waarmee je begint zowat gelijk staat aan een sloopfiets en dus niet (meer) waardevol is.
Ik denk niet dat iemand, inclusief de in deze kontext genoemde meneer pastoor, daar 'tegen' kan zijn.
En of je hem dan 100% volgens het origineel of volgens je eigen creativiteit opmaakt, doet er dan imo niet meer toe (daar dacht ik tot voor kort nog anders over).
Op de vraag of het ook financieel loont kan ik je met grote zekerheid zeggen 'neen'!

Maar wat je er wel voor terug krijgt is
:( een hoop ellende tijdens het werk, vooral als je hem volledig origineel wil houden
:D een enorme voldoening als hij klaar is en je erop gaat rijden

Hieronder 2 voorbeelden van kompleetrestauraties waar ik tot op heden nog geen seconde spijt van heb gehad.

- Deze grijze Gazelle Sport Luxe uit 1962 was een afbraakfiets die jarenlang buiten heeft gelegen en bijna kaal was gesloopt. Hij is nu opgebouwd met duomatic en naafdynamo.
Gazelle Sport Luxe 1962.jpg
Gazelle Sport Luxe 1962.jpg (260.2 KiB) 12660 keer bekeken
- Deze rode Gazelle Nr8 kruisframe uit 1957 was een geroeste en reeds met de kwast herlakte fiets. Ik heb gepoogd om hem redelijk origineel op te bouwen, dat is op enkele details na vrij aardig gelukt.
Gazelle 1957 voor en na restauratie.JPG
Gazelle 1957 voor en na restauratie.JPG (164.01 KiB) 12660 keer bekeken
Tot slot nog een Gazelle Nr°1 uit 1955 die niet is herlakt of gebiesd. Een bewijs dat ook een fiets in de oude lak en zonder nieuwe onderdelen als nieuw kan schitteren.
Gazelle Nr1 1955.JPG
Gazelle Nr1 1955.JPG (185.49 KiB) 12660 keer bekeken
Ook hier van toepassing, de gouden raad van tante kaat:
'bezin eer je begint!

Succes en laat de fotos maar komen,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Plaats reactie