Locomotief Sport Elite Model G uit 1954(?)

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Plaats reactie
JohnLibert
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mar 2019, 09.25

Locomotief Sport Elite Model G uit 1954(?)

Bericht door JohnLibert »

Beste allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb me zojuist viewtopic.php?f=45&t=6009voorgesteld.

Hier wil ik graag de door mij afgelopen zaterdag van de schroot geredde Locomotief damesfiets voorstellen en een idee krijgen of het waard is deze fiets te redden of dat de fiets dienst kan gaan doen als studenten vervoer.

Op basis van wat ik aan kenmerken op de fiets ben tegen gekomen ben ik van mening dat het om een Locomotief Sport Elite Model G damesfiets uit 1954 is in originele staat. Alleen het slot lijkt me iets nieuwer cq minder oud. Zelfs de banden blijven hard en afgezien van een tikkeltje speling op het achterwiel is de fiets in prima zo niet perfecte conditie voor de vermoedelijke leeftijd van 65 jaar. Gezien de leeftijd is het chrome ook nog in goede staat . Alleen de lak vertoont duidelijk de sporen van de tijd tesamen met wat vliegroest.

Nogmaals ik hoor graag of deze fiets behouden moet blijven of niet en wellicht dat er iemand een indicatie kan geven wat de geldelijke waarde van deze fiets is voor de liefhebber.

Foto's van de fiets en kenmerken zijn als bijlage bijgevoegd.

Alvast bedankt en met vriendelijke groeten,

John Libert
Bijlagen
IMG_4565.JPG
IMG_4564.JPG
IMG_4563.JPG
IMG_4562.JPG
IMG_4561.JPG
IMG_4560.JPG
IMG_4559.JPG
IMG_4558.JPG
IMG_4557.JPG
IMG_4554.JPG
IMG_4553.JPG
IMG_4552.JPG
IMG_4551.JPG
IMG_4549.JPG
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Locomotief Sport Elite Model G uit 1954(?)

Bericht door ReinvB »

Erg leuke en zo te zien originele fiets. Oprijden zou inderdaad zonde zijn. Helaas is t wel zo dat er erg weinig interesse voor dit soort damesfietsen is, en de waarde ,in geld, is vrij laag volgens mij. Vorig jaar heeft dacht ik de herenversie van deze fiets op deze site te koop gestaan. Met een beetje onderhoud zou t voor een niet te groot persoon nog jarenlang een stijlvol vervoermiddel kunnen zijn. Succes met het vinden van een waardige bestemming en het redden van de schroot is natuurlijk de eerste en belangrijkste stap voor het behoud van dit mooie fietsje.
groeten, Rein
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Locomotief Sport Elite Model G uit 1954(?)

Bericht door Durabo88 »

Goedemiddag,

Een erg knappe fiets die zeker het behouden waard is. De lak licht oppoetsen en het chroom met zeer fijn staalwol behandelen zou al wonderen doen.

Met vriendelijke groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
Coleine
Berichten: 186
Lid geworden op: 26 jul 2012, 02.39
Locatie: Haarlem

Re: Locomotief Sport Elite Model G uit 1954(?)

Bericht door Coleine »

Gave fiets nog.

Ik heb er zelf ook een Locomotief sport Elite (heren) bordeaux-rood met nokjes op andere plekken. Er zullen waarschijnlijk velgremmen opgezeten hebben. Zit nu een terugtraprem op.

Inderdaad mooi om te zien dat de jouwe nog zo origineel is. En wat model 'G' betekent, geen flauw idee.

Colin
Ik zoek Juncker rijwielen en onderdelen van vóór 1940; alles met leeuw en kroon er boven! Ruilen vind ik ook geen probleem :ugeek:
JohnLibert
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mar 2019, 09.25

Re: Locomotief Sport Elite Model G uit 1954(?)

Bericht door JohnLibert »

Ik ben blij te kunnen melden dat er een fraaie en zeer passende bestemming is gevonden voor deze fiets. Gisteren was ik samen met een aantal andere Mercedes-Benz enthousiasten te gast in het Carel Wüst Museum in Dordrecht (https://carelwustmuseum.nl/) en heb de fiets als een stukje Nederlandse nostaligie aan de beheerder aldaar aangeboden om naast de aanwezige Daf neer te zetten. Dit aanbod is van harte aangenomen dus de fiets staat binnenkort in het museum als vast onderdeel van de collectie. Volgens mij is dat een perfecte bestemming.
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Locomotief Sport Elite Model G uit 1954(?)

Bericht door Fongers1952 »

Mijn ervaring is dat dit oerdegelijke fietsen zijn, kan nog wel een mensenleven mee met af en toe wat onderhoud. Enige minpunt vind ik dat ze zo klein zijn.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Gebruikersavatar
Coleine
Berichten: 186
Lid geworden op: 26 jul 2012, 02.39
Locatie: Haarlem

Re: Locomotief Sport Elite Model G uit 1954(?)

Bericht door Coleine »

Tja, het blijven sportfietsen natuurlijk... 8-)
Ik zoek Juncker rijwielen en onderdelen van vóór 1940; alles met leeuw en kroon er boven! Ruilen vind ik ook geen probleem :ugeek:
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Locomotief Sport Elite Model G uit 1954(?)

Bericht door Fongers1952 »

Ik heb zelf een Phoenix Sport herenfiets, ook uit 1954 en in dezelfde grijs/groene kleur en ook met 26 inch wielen.
Alhoewel klein kan ik met mijn 1.90 meter er prima op rijden, dit waren degelijke fietsen.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Locomotief Sport Elite Model G uit 1954(?)

Bericht door VelpArnhem »

Foto van bij de Daf mogelijk?
Plaats reactie