Restauratie Coventry Machinists' Co 'The Club' hoge bi uit 1878

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Restauratie Coventry Machinists' Co 'The Club' hoge bi uit 1878

Bericht door m-gineering »

Sturmey's indispensable handbook uit 1887 (te downloaden bij de VCC) gaat uitgebreid in op de constructiedetails van Ordinaries.

Ook handig, te vinden via Google books: Bicycle repairing by D.V.Burr uit 1896
Bijlagen
Strurmey.jpg
/Marten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Restauratie Coventry Machinists' Co 'The Club' hoge bi uit 1878

Bericht door maartenB »

Ook weer een interessant stukje Marten.
Ook CMC stapte na een jaar of 2 af van de rollers en ging over op kogellagers. Dat zal zijn reden gehad hebben.
Ik prijs me gelukkkig dat mijn hoge bi niet is 'verbruikt'.

Dat zie je ook aan de achterlagers. Ik heb wat detailfoto's gemaakt van de achternaaf. Je ziet de mooi bewaarde (en genummerde) cones, de conische glijlagers. CMC was erg trots dat ze los op de as zitten en dus niet kunnen vastdraaien. Daartoe is de as aan één kant afgeplat.
Dat werkt goed zolang het niet versleten is. Ik heb een fiets waar de 'losse' cones flink zijn ingevreten op de as en dan is het een flinke klus om het weer spelingsvrij te krijgen.

Het dopje midden op de as is typisch CMC, je kunt het over de as draaien en dan komt het oliegaatje vrij.
Mooie constructie.

Aan de zijkant van de naaf is een gekartelde rand zichtbaar. Die zul je eruit kunnen schroeven; heb ik niet gedaan. Er zit een leren keerringetje in en dan noemen ze het 'guaranteed dustfree cones'.
DSC_1747.JPG
DSC_1748.JPG
DSC_1750.JPG
DSC_1751.JPG
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie