Cusion banden leggen om een Coventry Machinist safety
Geplaatst: 6 mei 2019, 12.06
Vandaag maar eens gedaan wat al een tijdje lag te wachten:
Holle rubber banden op m`n kruisframe gelegd.
Er zaten zwarte banden met staaldraad als kern op en zelf had ik al eerder 10 meter holle rubber band (rond 30 met binnenmaat rond 10mm)
gekocht bij Technirub in Zeewolde.
Het materiaal is SEBS polymeer. Niet of moeilijk te lijmen maar wel aan elkaar te smelten en met een staaldraad door het holle midden ook zeer goed te verwerken. De nieuwe banden wegen per band een kleine kilo minder dan de zwarte die er op lagen en de hardheid is ook gunstiger.
De SEBS banden zijn in dit geval 60 SHORE en ik denk dat de zwarte wel 70 SHORE zullen zijn geweest. Voor hoge bi`s en safety`s met dunne banden (rond 18 tot rond 25) zit er geen holte binnen in en werk ik dus met het versmelten van de uiteinden van de band. De band is dan 50 SHORE, een aangename +/-luchtband indrukking krijg je dan.
De banden die je met staaldraad op de velg legt moeten een stuk groter zijn dan de velg.
De gespannen staaldraad dwingt het rubber tot een kleinere diameter die overeenkomt met de velg en zal er voor zorgen dat de uiteinden strak tegen elkaar aan komen.
Ik heb een beetje een rommelige manier van monteren. Je zou een stuk muur kunnen nemen en een werkbank waarop het wiel ligt. Ik gebruik een buis als muur en twee hand lieren waaraan de staaldraad aan bevestigd is. Aan het uiteinde van de lier zit ook weer een haak die dus achter in de buis haakt. Een lier is voldoende als je het andere uiteinde van de staaldraad aan de buis (of de muur) zou bevestigen. Met de lier krik ik vervolgens de staaldraad strakker in de band . De uiteinden van de band worden uit elkaar gehouden door een frame met twee schijven. Vervolgens controleer ik of de draad/band strak genoeg zit om de velg en draai het wiel een slag om.
Gevolg is dat de draden zich om elkaar heen twisten.
Na afknippen van de draden kan het frame er tussen uit en schuift de band zich vanzelf op de gesloten positie
Holle rubber banden op m`n kruisframe gelegd.
Er zaten zwarte banden met staaldraad als kern op en zelf had ik al eerder 10 meter holle rubber band (rond 30 met binnenmaat rond 10mm)
gekocht bij Technirub in Zeewolde.
Het materiaal is SEBS polymeer. Niet of moeilijk te lijmen maar wel aan elkaar te smelten en met een staaldraad door het holle midden ook zeer goed te verwerken. De nieuwe banden wegen per band een kleine kilo minder dan de zwarte die er op lagen en de hardheid is ook gunstiger.
De SEBS banden zijn in dit geval 60 SHORE en ik denk dat de zwarte wel 70 SHORE zullen zijn geweest. Voor hoge bi`s en safety`s met dunne banden (rond 18 tot rond 25) zit er geen holte binnen in en werk ik dus met het versmelten van de uiteinden van de band. De band is dan 50 SHORE, een aangename +/-luchtband indrukking krijg je dan.
De banden die je met staaldraad op de velg legt moeten een stuk groter zijn dan de velg.
De gespannen staaldraad dwingt het rubber tot een kleinere diameter die overeenkomt met de velg en zal er voor zorgen dat de uiteinden strak tegen elkaar aan komen.
Ik heb een beetje een rommelige manier van monteren. Je zou een stuk muur kunnen nemen en een werkbank waarop het wiel ligt. Ik gebruik een buis als muur en twee hand lieren waaraan de staaldraad aan bevestigd is. Aan het uiteinde van de lier zit ook weer een haak die dus achter in de buis haakt. Een lier is voldoende als je het andere uiteinde van de staaldraad aan de buis (of de muur) zou bevestigen. Met de lier krik ik vervolgens de staaldraad strakker in de band . De uiteinden van de band worden uit elkaar gehouden door een frame met twee schijven. Vervolgens controleer ik of de draad/band strak genoeg zit om de velg en draai het wiel een slag om.
Gevolg is dat de draden zich om elkaar heen twisten.
Na afknippen van de draden kan het frame er tussen uit en schuift de band zich vanzelf op de gesloten positie