Springfield Caballero

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Roweel
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 feb 2014, 14.52

Springfield Caballero

Bericht door Roweel »

Gevonden
Springfield caballero fiets
Volgens vorige eigenaar komt deze van het zolder van metz?

Normaal ben ik bezig met gazelles van voor 1930. Toch sprak deze fiets mij erg aan en wil ik deze graag naar origineel herstellen

Hoe is deze fiets te dateren en met welke onderdelen zijn deze opgebouwd.

Groetjes
Roel
Bijlagen
FF82AEEE-793A-44FD-BCA6-74F7385D63D2.jpeg
FDA9A240-57BA-4DF4-AC1F-8DA6C80C0815.jpeg
ECC8A80E-5683-43AD-912D-48CA4627C5B6.jpeg
DEC7481D-A55B-45C6-A4EF-269AD2D9E852.jpeg
2CEF4C20-E2C1-490D-829C-7815FF399E90.jpeg
9FCCC70B-678A-48EC-A90E-BB8D2EA46A07.jpeg
5D9723EA-D4AA-4ACB-9A97-2573E8B5F62D.jpeg
CADA7F56-23CA-4403-A923-5E5ECBBC8613.jpeg
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Springfield Caballero

Bericht door marco verbaant »

De teamfietsen van de Caballero ploeg van de 60/70's waren de keuzes van de renners zelf. De beroemde Witte Ko zorgde voor het omspuiten in de Caballero kleuren. Waarbij indien mogelijk de balhoofdplaatjes werden gespaard. Zo kom je ze van diverse merken tegen. Zo niet dan werd het alom bekende logo van het Mexicaantje van het sigarettenmerk toegepast. Ik heb zelf een Caballero fiets replica gemaakt jaren terug. En alle toen nog bestaande Caballero temfietsen geprobeerd in kaart te brengen. Ik denk dat ik foto's heb van een stuk of tien/twaalf. Dit zou best een Springfield (want daar hebben we het dan over) kunnen zijn. Oud istie zeker, gezien de klassieke lugs. Ben er maar zuinig op. En geniet...
Afbeelding
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Springfield Caballero

Bericht door marco verbaant »

Qua afmontage is dan ook geen duidelijk advies te geven. Zorg dat alles een beetje van de genoemde jaren is. Met Mafac remmen (maar wel andere grepen dan deze natuurlijk ;) ) Brooks zadel, Cin elli stuur en Campagnolo achterderailleur en crankset ben je aardig op dreef.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Springfield Caballero

Bericht door marco verbaant »

Hier zie je "Mr caballero" Jimmy Krijnen de mekanieker van de ploeg destijds de fietsen op het dak van het busje zetten.
Afbeelding :P
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Springfield Caballero

Bericht door remurk »

Leuk dat nog iemand iemand een Springfield Caballero racefiets heeft gevonden! Ik heb er ook eentje, die ik heb overgenomen van de vroegere mechanieker van Caballero, te weten John (of Johnny) Krijnen (dus niet jimmy). John krijnen woont in Bussum (hij is ook clublid) en hij heeft verteld dat de serie (merkloze) raceframes die Witte Ko heeft gemaakt in 1970 door Caballero bij Metz (Springfield) werden besteld. De frames en vorken werden gespoten bij de fa Centrix aan de Bellamystraat te Amsterdam. De mijne is in de originele lak, Caballero bruin, remmen Mafac, derailleurs en naven Campa Record. John Krijnen komt ergens in juli nog in het tv-programma "Andere Tijden Sport" aan het woord. Zijn gezondheid is niet helemaal top, maar zijn geheugen is ijzersterk en kan prachtige verhalen vertellen over de tientallen jaren dat hij mechanieker is geweest bij zowel weg- als baanploegen. Hij is ook lid van de befaame Club 48. Intussen heb ik ook een Caballero koerspetje en etenszakje gekregen; originele Caballero koerstruien zijn moeilijk te vinden en peperduur (ca € 400.-) als je er al eentje kan vinden.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Springfield Caballero

Bericht door marco verbaant »

1970 was het laatste "Caballero" jaar. Nooit geweten dat er Caballero fietsen zijn gemaakt door Witte Ko, ik heb ze in elk geval nooit gezien, ook in de Tour de France zijn ze als reservefietsen in elk geval niet meegegaan. Voor 1970 tijd werden in elk geval zoals ik eerder meldde de fietsen aangeleverd door de renners zelf, en door Witte Ko gespoten, heb ik uit de directe overlevering van een ex-renner.
Inderdaad is het John en niet Jimmy.
De trui die ik heb, reed in de eerste dagen van de Tour de France 1970. Le Coq Sportif had de door de organisatie verstrekte truien door het "moeilijke" ontwerp nog niet af. In dat dat jaar werden de verstrekte truien door Le Coq Sportif voorzien van boordjes aan hals en mouwen in de kleuren van de vlag van de renner, ongeacht hun team.
Deze hier had dat dus logisch nog niet. Het mouwnummer op de foto komt overigens uit de Ronde van Zwitserland van dat jaar. Er worden hoge prijzen geboden voor zulke authentieke truien. Zelf heb ik al eens een bod van € 320 gehad. Maar voor mij heeft deze teveel emotionele waarde en derhalve NIET te koop. Ze zijn inderdaad erg schaars en dat komt omdat Caballero in de persoon van ploegleider van de Enden er een zuinig beleid op na hielden. Normaliter kregen de renners ingeval van schade door een valpartij pas weer nieuwe kleding bij inlevering van het oude.
Afbeelding
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Springfield Caballero

Bericht door marco verbaant »

Ik weet dat Johnny in 2013 nog althans (vanaf 1977) in Eindhoven woonde. :)
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Springfield Caballero

Bericht door marco verbaant »

Opmerkelijk genoeg zijn er wel (helaas) moderne lycra replica's te koop vanuit China. Ik heb er zelf ook een. De "echte" wil ik niet gebruiken en die "nepperd" wel. :D
Afbeelding
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Springfield Caballero

Bericht door remurk »

Hierbij een foto van de Caballero racer die ik rechtstreeks van (de vroegere mechaniker van Caballero) John Krijnen heb overgenomen
Bijlagen
DIV_9784 - kopie (1024x683).jpg
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Springfield Caballero

Bericht door marco verbaant »

Dank... Ik neem -met je goedvinden- deze foto op in mijn "verzamelde werken"". De foto lijkt qua kleur wat aan de fletse kant? :D
Plaats reactie