Springfield Caballero

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Roweel
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 feb 2014, 14.52

Re: Springfield Caballero

Bericht door Roweel »

Bedankt allemaal voor de info en reactie.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 644
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Springfield Caballero

Bericht door marco verbaant »

Beste remurk, Dank voor je privébericht. Het lukt mij niet daarop te reageren, dus daarom maar hier. De renner van die trui is de huisvriend van ons thuis vroeger. De rugnummer 130 van de Tour de France van 1970. Wij kwamen Cees Zoontjens (daarover hebben we het dus) tegen op zijn vakantie in oktober 1968 of 1969 in Spanje. Hij was nog niet zo lang prof, maar ik herkende hem bij aankomst met de bus bij het appartementencomplex waar wij al zaten. Er ontstond een vriendschap tussen mijn ouders en hen, door mij min of meer geïnitieerd (ik was een manneke van een jaar of dertien. E.e.a. is uitgegroeid tot een fijne vriendschap. Zijn plotselinge overlijden als gevolg van hartfalen in zijn slaap in april 2011 heeft grote indruk op mij gemaakt. Veel collegarenners waren daar aanwezig. Cees was gezien. Ik heb nu nog steeds regelmatig telefonisch contact en ook via sociale media met zijn weduwe en zijn zoon. Ik stuit nog wel eens op oude foto's van Cees of filmpjes op internet en maak hen dan deelgenoot. Ik ben met Cees met grote regelmaat naar de koersen (en crossen) in Nederland en België geweest en met de reservefiets langs de kant gestaan. Op de dag van het nationale kampioenschap cyclocross in Hilvarenbeek (Beekse Bergen) op 4 februari 1973 kwam Cees die ochtend mij an het station in Tilburg afhalen. Wie maakt dat mee, dat de fan wordt opgehaald door de sporter. Cees werd die middag Nederlands kampioen. Het petje bij de trui is het petje wat hij me gauw in handen drukte op weg naar het podium omdat hij er eentje wilde hebben van de verzorger met de hoofdsponsor HEBRO (i.p.v. deze met Flandria) op de klep voor de TV-beelden en foto's. Cees was een rustig en aimabel persoon, eigenlijk helemaal geen profrennerstype, maar dat gevoel voor commercie had hij dan ook wel weer. Een fijne vent, als hij bij ons thuis kwam had hij altijd spulletjes bij hem, truitjes, broeken, bidons etc. Voor mij (en mijn broer) was het dan net Kerstmnis en Sinterklaas tegelijkertijd. Ergens in een van mijn plakboeken heb ik nog een foto vdat Cees "gedepanneerd" wordt door John Krijnen (in overall) tijdens een wedstrijd.Ik zal hem wel eens opzoeken. Maar dat moet je even tegoed houden. Ik zit midden in een verhuzing namelijk...
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Springfield Caballero

Bericht door remurk »

Bedankt voor je reactie, Marco, ik zal het aan John Krijnen doorgeven, dat zal hij leuk vinden. Over de kleur van de Caballero fietsen zie John dat er inderdaad 2 versies bestonden, een rode kleur (John noemde het donkerrood of bruinrood) en de licht-bruine kleur van de mijne; deze laatste kleur was min of meer gelijk aan de kleur van het Caballero sigarettenpakje.

De fiets die Roel Bomers heeft gekregen is wél een originele Caballero fiets, maar het is niet bekend welke Caballero renner hem gebruikt heeft. Peter Lissenburg uit Haarlem, een goede clubrenner van HRC Excelsior, heeft hem, volgens zijn broer Charles, destijds gekocht van de Caballero ploeg (niet via John Krijnen overigens). Peter Lissenburg is dit voorjaar overleden en zijn broer Charles heeft de fiets aan zijn vriend Roel Bomers gegeven. Roel is een enhousiaste verzamelaar van Gazelle rijwielen van vóór 1940 en wil de Caballero gaan restaureren.

Fietsgroeten,
Rutger Murk
E: rutgermurk@outlook.com
T: 0651 968418
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 644
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Springfield Caballero

Bericht door marco verbaant »

Op mijn weblog laat ik nog wat Caballero fietsen zien. Met een verwijzing naar een eerder deel. Een deel 3 zou nog kunnen, want stukje bij beetje komen er toch af en toe (net als nu weer deze twee exemplaren) nieuwe opduiken. Leuk om dit met jullie te delen. @Rutger, de groeten aan "Mr. Caballero".
https://haagsehangoren.wordpress.com/20 ... 70-deel-2/
klassiekeracefiets
Berichten: 42
Lid geworden op: 5 feb 2013, 21.14
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Springfield Caballero

Bericht door klassiekeracefiets »

Marco, op onze website reageerde Dennis dat zijn vader nog een originele Caballero fiets zou hebben.
Was je die ook tegengekomen bij je inventarisatie?
http://www.klassiekeracefiets.info/race ... ment-17487
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 644
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Springfield Caballero

Bericht door marco verbaant »

klassiekeracefiets schreef: 11 okt 2019, 13.52 Marco, op onze website reageerde Dennis dat zijn vader nog een originele Caballero fiets zou hebben.
Was je die ook tegengekomen bij je inventarisatie?
http://www.klassiekeracefiets.info/race ... ment-17487
Ja, ik heb toevallig gisteren met Dennis intensief e-mailverkeer gehad. Inclusief foto's. Soms blijven die dingen dus ergens in schuren liggen. ;) Maar... in ieder geval heb ik deze als #15 in de (digitale) verzameling opgenomen. Dank voor opmerkzaamheid en deelgenoot maken toch... :D
Cyclissimo
Berichten: 580
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Springfield Caballero

Bericht door Cyclissimo »

Even terug naar de fiets zelf ;)
De nervex lugs zie je veel op fietsen in die tijd, maar het kroonstuk is heel ongebruikelijk. Dat kan misschien nog wel iets over de maker vertellen.
Als dit echt de afmontage is geweest van een specifieke renner, zou je hem aan de hand van het Nervar crankstel misschien nog wel op foto's moeten kunnen herkennen. Niet iets wat je vaak ziet op professionele fietsen. De combinatie van deze shifter met campagnolo achterderailleur evenmin. Is de achterderailleur gedateerd? (ingeslagen PAT...)
ik ben benieuwd wat dat stuk afgebroken vorkbuis te betekenen heeft :D
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 354
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Springfield Caballero

Bericht door velofilie »

Ciao Cyclissimo,

Ik denk dat de vorkkroon ook Nervex is, type 6, lugs type 48-158.
https://www.flickr.com/photos/52975988@ ... ed-public/

Groet, Wiel
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 644
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Springfield Caballero

Bericht door marco verbaant »

Cyclissimo schreef: 23 nov 2019, 10.38 Even terug naar de fiets zelf ;)
De nervex lugs zie je veel op fietsen in die tijd, maar het kroonstuk is heel ongebruikelijk. Dat kan misschien nog wel iets over de maker vertellen.
Als dit echt de afmontage is geweest van een specifieke renner, zou je hem aan de hand van het Nervar crankstel misschien nog wel op foto's moeten kunnen herkennen. Niet iets wat je vaak ziet op professionele fietsen. De combinatie van deze shifter met campagnolo achterderailleur evenmin. Is de achterderailleur gedateerd? (ingeslagen PAT...)
ik ben benieuwd wat dat stuk afgebroken vorkbuis te betekenen heeft :D
Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat er een niet originele vork in heeft gezeten en dat daarom lugs en vorkkroon niet matchen. Bovendien, na werkelijk "diensttijd" kan zo'n fiets met van alles afgemonteerd "mishandeld" zijn.
Graag een kleine toelichting, want misschien dat ik 'm niet goed zie, maar ik zie namelijk geen stuk afgebroken vorkbuis. Alvast dank.
Hoe dan ook, ik blijf het dankbaar materiaal vinden... :D
Cyclissimo
Berichten: 580
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Springfield Caballero

Bericht door Cyclissimo »

Dat stuk vorkbuis hangt met wat balhoofdstel aan het stuur :-)

En, ja. De kans is natuurlijk groot dat niet alles meer is zoals het was, maar vandaar ook 'als' het origineel zo is..
Plaats reactie