Even voorstellen met mijn Gazelles
Geplaatst: 9 jun 2019, 16.28
Beste mensen,
Als nieuw lid, stel ik mij graag even aan jullie voor.
Mijn naam is Henri Westerink, ben gescheiden en de trotse vader van 3 mooie dochters.
Tevens ook eigenaar van 3 Gazelles...
Als eerste mijn allereerste: Een Gazelle Primeur Trendy Luxe uit 1988 met framenummer 8183513 . Toen ik geslaagd was van de Mavo in 1989 kreeg ik deze fiets van mijn ouders (stond toen als overjarig model in de winkel) en ik weet nog goed dat mijn vader 30 jaar geleden zei: "Wees er zuunig op, want ie kriegt gin nieuwe meer" in onvervalst Twents.
Dat heb ik ook ter harte genomen, want nu 30 jaar lager fiets ik er nog steeds op...elke dag zelfs nog naar mijn werk. Ik ben ontzettend zuinig op deze Gazelle en als er onderdelen vervangen moesten worden door roest of schade, kwamen er (nagenoeg) dezelfde originele onderdelen weer op. Deze fiets gaat ook nooit meer weg en heeft al zoveel meegemaakt....(details praat ik maar niet over
Dan de tweede...Een Sport 15 uit 1980 met framenummer GB009890 (dankzij Ed Collier heb ik kunnen achterhalen welk bouwjaar dit was). Dit bleek een exportfiets te zijn voor Duitsland destijds.
Deze fiets was dusdanig "afgetrapt" dat ik besloten heb om daar een retromodel van te maken, een soort pathracer ...en ja ik weet dat niet iedereen dat mooi vindt...maar deze fiets heb ik dusdanig gemaakt dat mijn (tiener)dochters dit ook leuk vinden en zo kreeg ik ze dus wel op een oude Gazelle te fietsen..deze fiets is gewoon voor het leuke.
Ik ben wel van mening dat de "ziel"van de fiets moet blijven...daarom laat ik het originele frame (en zoveel mogelijk andere onderdelen) altijd ongemoeid, roest en schade...dat tekent de geschiedenis van de fiets en bklijft daardoor zichtbaar.
Ik heb van deze Sport 15 de spatborden en bagagedrager verwijderd (kettingkast was allang niet meer aanwezig) en ik heb het stuur vervangen door een stoerder exemplaar, de trappers, banden en handvatten zijn vervangen voor bruine en het retro-zadel vond ik warempel op Alie-express....ook al is de fiets nu niet meer zo origineel...hij fietst nu weer en mijn meiden hebben er bekijks mee.
De transformatie van deze fiets kun je dan nu in volgorde zien...van begin zoals die was en zoals die nu is:
En dan de derde...deze fiets ben ik pas sinds afgelopen vrijdag eigenaar van...
Een Gazelle uit 1940 met framenummer 632506. Deze fiets laat ik zo origineel mogelijk want ik vind dat deze fiets zoveel meegemaakt heeft ..dan moet dat zo blijven.Wel komen er nieuwe banden, pedalen, Brooks zadel e.d. op . En ik ga eens rustig bekijken wat nog meer...zoals verlichting (misschien van die verduisterende verlichtingskapjes of iets dergelijks)
Deze fiets is waarschijnlijk overgeschilderd jaren geleden, want er zitten geen transfers op...misschien onder de lak? Eens kijken hoe ik die bovenste laklaag er heel voorzichtig af kan halen.
Ik ga deze fiets in een aparte topic zetten met vragen hierover...Weet iemand misschien al wel welk type het is?
Alvast bedankt voor jullie reacties...ben heel benieuwd
Hartelijke groeten,
Henri
Als nieuw lid, stel ik mij graag even aan jullie voor.
Mijn naam is Henri Westerink, ben gescheiden en de trotse vader van 3 mooie dochters.
Tevens ook eigenaar van 3 Gazelles...
Als eerste mijn allereerste: Een Gazelle Primeur Trendy Luxe uit 1988 met framenummer 8183513 . Toen ik geslaagd was van de Mavo in 1989 kreeg ik deze fiets van mijn ouders (stond toen als overjarig model in de winkel) en ik weet nog goed dat mijn vader 30 jaar geleden zei: "Wees er zuunig op, want ie kriegt gin nieuwe meer" in onvervalst Twents.
Dat heb ik ook ter harte genomen, want nu 30 jaar lager fiets ik er nog steeds op...elke dag zelfs nog naar mijn werk. Ik ben ontzettend zuinig op deze Gazelle en als er onderdelen vervangen moesten worden door roest of schade, kwamen er (nagenoeg) dezelfde originele onderdelen weer op. Deze fiets gaat ook nooit meer weg en heeft al zoveel meegemaakt....(details praat ik maar niet over

Deze fiets was dusdanig "afgetrapt" dat ik besloten heb om daar een retromodel van te maken, een soort pathracer ...en ja ik weet dat niet iedereen dat mooi vindt...maar deze fiets heb ik dusdanig gemaakt dat mijn (tiener)dochters dit ook leuk vinden en zo kreeg ik ze dus wel op een oude Gazelle te fietsen..deze fiets is gewoon voor het leuke.
Ik ben wel van mening dat de "ziel"van de fiets moet blijven...daarom laat ik het originele frame (en zoveel mogelijk andere onderdelen) altijd ongemoeid, roest en schade...dat tekent de geschiedenis van de fiets en bklijft daardoor zichtbaar.
Ik heb van deze Sport 15 de spatborden en bagagedrager verwijderd (kettingkast was allang niet meer aanwezig) en ik heb het stuur vervangen door een stoerder exemplaar, de trappers, banden en handvatten zijn vervangen voor bruine en het retro-zadel vond ik warempel op Alie-express....ook al is de fiets nu niet meer zo origineel...hij fietst nu weer en mijn meiden hebben er bekijks mee.
De transformatie van deze fiets kun je dan nu in volgorde zien...van begin zoals die was en zoals die nu is:
En dan de derde...deze fiets ben ik pas sinds afgelopen vrijdag eigenaar van...
Een Gazelle uit 1940 met framenummer 632506. Deze fiets laat ik zo origineel mogelijk want ik vind dat deze fiets zoveel meegemaakt heeft ..dan moet dat zo blijven.Wel komen er nieuwe banden, pedalen, Brooks zadel e.d. op . En ik ga eens rustig bekijken wat nog meer...zoals verlichting (misschien van die verduisterende verlichtingskapjes of iets dergelijks)
Deze fiets is waarschijnlijk overgeschilderd jaren geleden, want er zitten geen transfers op...misschien onder de lak? Eens kijken hoe ik die bovenste laklaag er heel voorzichtig af kan halen.
Ik ga deze fiets in een aparte topic zetten met vragen hierover...Weet iemand misschien al wel welk type het is?
Alvast bedankt voor jullie reacties...ben heel benieuwd
Hartelijke groeten,
Henri