Cycles Bontekoe Super Sport - rond 1960

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Cyclissimo
Berichten: 579
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Cycles Bontekoe Super Sport - rond 1960

Bericht door Cyclissimo »

Enige tijd geleden ruilde ik dit sportfietsje van rond 1960 tegen een omafiets. Omdat je zelden een Bontekoe tegenkomt vind ik het wel leuk hem hier te delen.

De fiets was in nogal erbarmelijke staat. Er zat ongeveer een millimeter roestkorst over vrijwel het hele frame. Voorvork, -rem en -wiel waren niet meer origineel, evenals de cranks, zadel en pedalen. Kettingrandje en verlichting mist, etc.
Het is dat ik al heel lang op zoek was naar een mooie fiets uit mijn thuisstad, Den Haag, anders was ik er denk ik niet aan begonnen... Maar gaandeweg komt er steeds meer waardering :) Al blijven er nog veel vragen open en missende onderdelen...

De fiets is mooi afgemonteerd:
Reynolds 531 frame
Nervex lugs en bracket
Tigra stuurpen
Weinmann remmen en remgrepen
Weinmann velgen en vleugelmoeren
Weinmann aluminium spatborden
Edco naven, Dt-spaken
Stronglight trapas
Titan zadelpen
Simplex Tour de France derailleur

Ik ben begonnen de roest voorzichtig van het frame te krabben, m.b.v. owatrol. De korst blijkt zo dik dat dit niet vanzelfsprekend meer is, helaas. Wonder boven wonder kwam er onder de roest toch hier en daar nog originele lak naar boven, met biezen en transfers!

Het grootste gemis voor deze fiets is de voorvork. Als iemand een oude sportfiets voorvork heeft liggen hoor ik dat heel graag! (hoeft zeker niet roestvrij te zijn ;) )
Een voorrem en voorwiel heb ik inmiddels. Kettingrand en zadel zijn niet zo'n probleem.

Dan blijft er nog de vraag van het crankstel. Er zit een vierkante as in, maar die zou ook van het nieuwe crankstel kunnen zijn wat erop zat.
Een holle as met een stalen crankstel lijkt me zelf waarschijnlijker dan een Stronglight 49D crankstel. Maar je weet nooit. Het staat in elk geval wel chic.
Bijlagen
mooie zadellug
mooie zadellug
Weinmann remgrepen zonder klemband
Weinmann remgrepen zonder klemband
zeldzame Franse Tigra stuurpen
zeldzame Franse Tigra stuurpen
balhoofdplaatje met roestkorst
balhoofdplaatje met roestkorst
DSC02403.JPG
Simplex derailleur
Simplex derailleur
zoek het transfer (onder de roest)
zoek het transfer (onder de roest)
mooie bracket met stronglight cups
mooie bracket met stronglight cups
Laatst gewijzigd door Cyclissimo op 16 jun 2019, 14.11, 1 keer totaal gewijzigd.
Cyclissimo
Berichten: 579
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Cycles Bontekoe Super Sport - rond 1960

Bericht door Cyclissimo »

Ik ben overigens ook erg benieuwd of iemand weet waar het frame gebouwd is, ik meen me te herinneren dat Bontekoe zelf geen frames maakte. Hij heeft onder de bracket een framenummer 414.

Na een eerste schoonmaakbeurt kwam dit naar boven.
Bijlagen
DSC02442.JPG
DSC02437.JPG
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 353
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Cycles Bontekoe Super Sport - rond 1960

Bericht door velofilie »

Hallo Cyclissimo,

Ik heb een 10 tal jaren geleden een hoeveelheid framemateriaal opgekocht via Marktplaats.
Helaas kan ik mij zijn naam niet herinneren (verkopers namen zijn vaak fictief).
Hij claimde als onderaannemer, samen met zijn vader, frames voor wielerzaken in die regio gebouwd te hebben.
Bontekoe was een van hun klanten in de jaren 50/60/70.

Ik heb ook nog wel een zelf gebakken 531 vork die bij de fiets past, met soldeerdelen uit die koop.
Lengte binnenbalhoofdbuis 22,5cm, waarvan 6 cm draad.


Groet, Wiel
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Cycles Bontekoe Super Sport - rond 1960

Bericht door de rode »

misschien weten ze het je nog wel te vertellen bij Bontekoe zelf ; ze bestaan nog steeds als wielersport fietsenzaak in Den Haag
Cyclissimo
Berichten: 579
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Cycles Bontekoe Super Sport - rond 1960

Bericht door Cyclissimo »

Wiel, dat klinkt perfect. Die neem ik graag van je over. Ik stuur je een PB.

Ik ga zeker nog even langs bij Bontekoe, maar dan wil ik hem eigenlijk eerst weer rijdend hebben... :D
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 353
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Cycles Bontekoe Super Sport - rond 1960

Bericht door velofilie »

Ben geen lid dus PB's sturen werkt niet, maar ik heb een maildres wielv@yahoo.nl
De gebruikte vorkkroon is te zien in FIG.12 op mijn site. een Simplex voorderailleurnok heb ik niet......
https://fietssite.jouwweb.nl/13

groet, Wiel
Durabo88
Berichten: 2536
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Cycles Bontekoe Super Sport - rond 1960

Bericht door Durabo88 »

Beste cyclissimo,

Een flink doorleeft exemplaar waar gelukkig nog de oude derailleur en derailleurnok op zitten. Wat betreft het crankstel zou je de oude er af moeten trekken en de trapas demonteren om te lezen of er op de as ook Stronglight staat, want dergelijke assen en alu crankstellen bestonden toen al. Staat er niks op het huidige crankstel, ook niet aan de binnenkant?

Mochten de huidige vork en het balhoofdstel Franse draad hebben om de één of andere reden, dan heb ik nog een mooie voorvoork voor je. Wel is deze vork in ruwe staat, dus ongelakt. Ik hoor het wel.

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2536
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Cycles Bontekoe Super Sport - rond 1960

Bericht door Durabo88 »

Als ik goed kijk zie ik op zowel de zitbuis als de onderbuis nokken voor een kettingscherm zitten, dus deze fiets heeft in ieder geval nooit een voorderailleur gehad.
Sportief fietsend!
theodorus
Berichten: 396
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Cycles Bontekoe Super Sport - rond 1960

Bericht door theodorus »

Bespaar je een bezoek aan de firma Bontekoe
Ze zijn totaal niet geïnteresseerd In oldtimers
Ook niet die ze zelf op de markt gebracht hebben.
alleen verkoop van nieuwe fietsen.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Cycles Bontekoe Super Sport - rond 1960

Bericht door marco verbaant »

theodorus schreef: 18 jun 2019, 22.52 Bespaar je een bezoek aan de firma Bontekoe
Ze zijn totaal niet geïnteresseerd In oldtimers
Ook niet die ze zelf op de markt gebracht hebben.
alleen verkoop van nieuwe fietsen.
Je kunt het de zoons van Gerrit Bontekoe Jr. niet echt kwalijk nemen. Zij opereren in de huidige tijd. Hun vader (jr.) had onder de toonbank nog wel eens ouwe spulletjes waar je uit kon putten. Sinds zijn overlijden waait er echter een andere (modernere) wind. Desalniettemin is het er nog steeds prettig toeven, en doen beide zoons hun uiterste best de klant te helpen. :)
Plaats reactie