Cycles Bontekoe Super Sport - rond 1960

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Cyclissimo
Berichten: 579
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Cycles Bontekoe Super Sport - rond 1960

Bericht door Cyclissimo »

Zo, even een update

Durabo, dank voor het aanbod, maar -helaas- geen Franse draad. Inmiddels maakt Wiel een vork op maat 8-)

Voor zover mogelijk heb ik de roestkorst voorzichtig verwijderd. Ik heb wel originele lak teruggevonden, maar het houdt niet over. De transfers zijn er wel behoorlijk ongeschonden onder vandaan gekomen. Al met al ziet de fiets er nu behoorlijk versleten, maar -vind ik zelf- best acceptabel uit.

Verder heb ik een voorwiel gevlochten met een edco naaf en weinmann-velg. De spatborden, het stuur en de achterrem schoongemaakt. En ook Vredestein Superior banden gemonteerd. En begonnen de remkabel naar achter weer te trekken.

Daarnaast in ieder geval voorlopig een Stronglight 49D crankstel gemonteerd. De trapas heeft geen Stronglight ingeslagen, maar heeft wel alle kenmerken van een Stronglight as uit die tijd. Ik weet niet of Stronglight altijd al zijn naam insloeg in deze assen, bij de spie-assen staat het ook alleen op de buitenrand. Vooralsnog staat het hem niet slecht.

Nu nog op zoek naar een geschikte koplamp en bijpassende dynamo en een enigszins verweerde kettingrand.
Iemand een idee voor een koplamp op het voorspatbord? Vermoedelijk Frans, denk ik.
Bijlagen
DSC02487.JPG
gaatjes voor de koplamp
gaatjes voor de koplamp
Opeens zijn de letters weer leesbaar
Opeens zijn de letters weer leesbaar
Zelfs het Reynolds transfer is nog enigszins te zien
Zelfs het Reynolds transfer is nog enigszins te zien
Mooie simplex pat
Mooie simplex pat
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Cycles Bontekoe Super Sport - rond 1960

Bericht door de rode »

prachtige vintage look :o
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Cycles Bontekoe Super Sport - rond 1960

Bericht door marco verbaant »

Goed werk. :) Fraaie klassieker zo, nix meer aan doen. Zo'n fiets mag(/moet) er geleefd uitzien...
Cyclissimo
Berichten: 579
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Cycles Bontekoe Super Sport - rond 1960

Bericht door Cyclissimo »

Wederom een stapje verder. Vandaag het balhoofdstel ook gemonteerd, dus tijd voor een eerste proefrit, in afwachting van de nieuwe voorvork.
Voorlopig nog even een NOS kettingrand gemonteerd, nog altijd op zoek naar een meer versleten exemplaar..
Daarnaast een wat roestig ketingblad en flink versleten aluminium Atom pedalen erop gezet.
Bijlagen
DSC02506.JPG
DSC02505.JPG
DSC02503.JPG
Cyclissimo
Berichten: 579
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Cycles Bontekoe Super Sport - rond 1960

Bericht door Cyclissimo »

Zo, 't is alweer even geleden, maar het project nadert eindelijk zijn voltooiing.

De door Wiel gemaakte vork heb ik in de oorspronkelijke kleur gespoten en gebiesd (wel even wat anders dan de verweerde lak van het frame ;) :lol: ). Ik heb hem al iets matter geschuurd en de rest moet het weer en de tijd maar doen ;)

Door de nieuwe voorvork is er nu ruimte voor de verlichting. Kabeltjes moeten nog even wat beter, maar het beeld is wel duidelijk :D Daarnaast heb ik ook eindelijk een kettingrand gevonden die beter bij de tijd en staat past.

Enige probleem is nog het schakelen. De derailleur werkt goed op de twee grootste tandwielen, maar bij de kleinere slipt de ketting. Ik denk zelf aan te weinig spanning op de ketting, maar om de ketting nog verder in te korten lijkt me onrealistisch.

Iemand ervaring met de Simplex tour de france derailleurs?

En heeft er toevallig iemand nog een passende bagagedrager? Dat zou helemaal mooi zijn :!:
Bijlagen
IMG_0182.JPG
IMG_0184.JPG
IMG_0185.JPG
IMG_0188.JPG
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Cycles Bontekoe Super Sport - rond 1960

Bericht door Durabo88 »

Goedenavond,

Dit ziet er goed uit. Een oude derailleur is altijd even puzzelen, maar lukt me wel goed.

Met vriendelijke groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Cycles Bontekoe Super Sport - rond 1960

Bericht door marco verbaant »

Dank voor je update. Ondanks dat ik regelmatig hier (terug)kom had ik die van 24 april gemist. Wat een beauty, echt :o
Ik kwam dit onlangs tegen (zie linkje hieronder). Misschien is het van enig nut. De derailleurs van toen hadden een kooi met veel minder "swing"....
http://www.disraeligears.co.uk/Site/Sim ... can_1.html
Cyclissimo
Berichten: 579
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Cycles Bontekoe Super Sport - rond 1960

Bericht door Cyclissimo »

marco verbaant schreef: 19 mei 2020, 23.10 Dank voor je update. Ondanks dat ik regelmatig hier (terug)kom had ik die van 24 april gemist. Wat een beauty, echt :o
Ik kwam dit onlangs tegen (zie linkje hieronder). Misschien is het van enig nut. De derailleurs van toen hadden een kooi met veel minder "swing"....
http://www.disraeligears.co.uk/Site/Sim ... can_1.html
Dank! Dat is zeker heel bruikbaar. Vooral het stukje over afstellen van de veren :-) Ik ga het nog eens proberen...
Plaats reactie