Gazelle Sport Luxe 1967
Geplaatst: 6 jul 2019, 21.38
voor vele Nederlanders is dit een gewone fiets uit het dagelijkse straatbeeld,
hier in België echter word je achterna gekeken op een Gazelle Sport Luxe.
Hoe oud deze fiets is weet men dan doorgaans niet en de verwondering is groot als ik zeg dat ie al ruim een halve eeuw in gebruikt is.
Elk jaar maak ik een aantal van deze fietsen rijklaar met de bedoeling ze aan iemand door te geven die ze met liefde behandeld.
Voor de geïnteresseerden is hier een link met fotos van deze poets, smeer en afbouw sessie.
https://photos.app.goo.gl/fUSexPHY2CCM2STi7
In de mate van het mogelijke probeer ik ze origineel te houden, vooral indien ze naar een verzamelaar gaan.
De fiets op de fotos is voor een persoon die er dagdagelijks op gaat rijden en betrouwbaarheid was belangrijker dan originaliteit.
Daarom zijn een aantal onderdelen niet origineel, zoals de velgen en de verlichting.
- de velgen. De originele voorvelg was sterk aangeroest en de achtervelg vervangen. Daarom heb ik er een setje Staphorst RVS velgen ingezet.
Deze velgen had ik ter beschikking en ze kunnen nog een halve eeuw mee.
- de verlichting. De jongere koplamp was aanwezig en had een mooie passende look voor deze fiets. Daar is een bijpassende dynamo uit de DDR voor gevonden. Dese delen dienen voor de sier omdat de nieuwe eigenaar 's avond met ledverlichting gaat rijden.
De aanpak:
De wielen zijn volledig uit elkaar gehaald. De spaken en de naven zijn behouden. De Versnellingsnaaf is uit elkaar gehaald, zuiver gemaakt, voorzien van nieuwe veertjes voor de pallen en nieuwe kogels voor de wiellagers. Dit was nodig omdat de olie in de versnellingsnaaf was uitgehard op alle onderdelen. De remtrommels zijn gereinigd en ontvet, de remschoenen ontvet en licht opgeruwd. De afdekplaten geschuurd en gelakt en de lagers voorzien van nylon afdichtingen.
De wielen zijn vervolgens terug gespaakt (om 3 voorraan en om 4 achteraan).
Voorzien van nieuw velglint, binnenbanden en Vredestein Classic buitenbanden.
Het frame is uitgelijnd met touwtjes en de vork met een vorkrichter.
De aangeroeste delen op frame en spatborden zijn uitgeborsteld, behandeld met een roestneutralisator en plaatselijk afgewerkt met Owatrol.
Het lakwerk en chroom is gepoetst, opgeglanst en in de was gezet.
De lakdoek kettingkast was achteraan licht gescheurd, die is van binnenuit voorzien van een versteviging.
De ketting is vervangen en een groter tandwiel is gemonteerd (18t, er stond een 16t op en die vind ik te klein voor deze fiets).
De remstangen zijn afgesteld en schroefdraad van de trekstangen zuiver gemaakt.
Verder zijn alle bouten en moeren voorzien van dunne olie.
Deze Gazelle spoort en rijdt terug als een trein, de nieuwe eigenaar is er dolblij mee en komt binnen enkele weken terug voorbij om een aantal zaken te laten controleren en bij te stellen, zoals het narichten van de wielen, afstellen van de versnellingskabel, remmen e. d.
De hele karwei heeft 3 dagen geduurd, de voldoening is dan ook groter dan de financiële winst.
hier in België echter word je achterna gekeken op een Gazelle Sport Luxe.
Hoe oud deze fiets is weet men dan doorgaans niet en de verwondering is groot als ik zeg dat ie al ruim een halve eeuw in gebruikt is.
Elk jaar maak ik een aantal van deze fietsen rijklaar met de bedoeling ze aan iemand door te geven die ze met liefde behandeld.
Voor de geïnteresseerden is hier een link met fotos van deze poets, smeer en afbouw sessie.
https://photos.app.goo.gl/fUSexPHY2CCM2STi7
In de mate van het mogelijke probeer ik ze origineel te houden, vooral indien ze naar een verzamelaar gaan.
De fiets op de fotos is voor een persoon die er dagdagelijks op gaat rijden en betrouwbaarheid was belangrijker dan originaliteit.
Daarom zijn een aantal onderdelen niet origineel, zoals de velgen en de verlichting.
- de velgen. De originele voorvelg was sterk aangeroest en de achtervelg vervangen. Daarom heb ik er een setje Staphorst RVS velgen ingezet.
Deze velgen had ik ter beschikking en ze kunnen nog een halve eeuw mee.
- de verlichting. De jongere koplamp was aanwezig en had een mooie passende look voor deze fiets. Daar is een bijpassende dynamo uit de DDR voor gevonden. Dese delen dienen voor de sier omdat de nieuwe eigenaar 's avond met ledverlichting gaat rijden.
De aanpak:
De wielen zijn volledig uit elkaar gehaald. De spaken en de naven zijn behouden. De Versnellingsnaaf is uit elkaar gehaald, zuiver gemaakt, voorzien van nieuwe veertjes voor de pallen en nieuwe kogels voor de wiellagers. Dit was nodig omdat de olie in de versnellingsnaaf was uitgehard op alle onderdelen. De remtrommels zijn gereinigd en ontvet, de remschoenen ontvet en licht opgeruwd. De afdekplaten geschuurd en gelakt en de lagers voorzien van nylon afdichtingen.
De wielen zijn vervolgens terug gespaakt (om 3 voorraan en om 4 achteraan).
Voorzien van nieuw velglint, binnenbanden en Vredestein Classic buitenbanden.
Het frame is uitgelijnd met touwtjes en de vork met een vorkrichter.
De aangeroeste delen op frame en spatborden zijn uitgeborsteld, behandeld met een roestneutralisator en plaatselijk afgewerkt met Owatrol.
Het lakwerk en chroom is gepoetst, opgeglanst en in de was gezet.
De lakdoek kettingkast was achteraan licht gescheurd, die is van binnenuit voorzien van een versteviging.
De ketting is vervangen en een groter tandwiel is gemonteerd (18t, er stond een 16t op en die vind ik te klein voor deze fiets).
De remstangen zijn afgesteld en schroefdraad van de trekstangen zuiver gemaakt.
Verder zijn alle bouten en moeren voorzien van dunne olie.
Deze Gazelle spoort en rijdt terug als een trein, de nieuwe eigenaar is er dolblij mee en komt binnen enkele weken terug voorbij om een aantal zaken te laten controleren en bij te stellen, zoals het narichten van de wielen, afstellen van de versnellingskabel, remmen e. d.
De hele karwei heeft 3 dagen geduurd, de voldoening is dan ook groter dan de financiële winst.