Wat is jouw dagelijkse fiets ?

Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 97
Lid geworden op: 5 aug 2016, 09.10
Locatie: achterhoek

Wat is jouw dagelijkse fiets ?

Bericht door Gerrit »

Ik lees al een tijdje mee op dit forum, en wat ik me al die tijd afvroeg, waar gaat de oude fiets liefhebber nu dagelijks mee naar zijn werk, of boodschappen doen ? Rij je modern, of met een oudere fiets, of zelfs met je hoge bi....Ik ben erg benieuwd, en anderen misschien ook wel.

Ik heb zelf jaren met een Gazelle populair uit 1980 mijn dagelijks woon/werkverkeer gedaan.
Afbeelding
Maar omdat ik ook een dagje ouder wordt en de hoge gebouwen op het industrieterrein een windtunnel effect hebben, en ons dorp op een heuvel is gebouwd miste ik steeds vaker versnellingen, en dus nu een Azor kruisframe aangeschaft met een Shimano 8V premiumversnellingsnaaf.
Afbeelding
Een klassiek uiterlijk met moderne snufjes.
En waar rijden jullie op als je naar je werk gaat, of boodschappen doet ?
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Rusky80
Berichten: 32
Lid geworden op: 5 jul 2018, 22.53

Re: Wat is jouw dagelijkse fiets ?

Bericht door Rusky80 »

Leuk onderwerp dit. Ben ook wel benieuwd.
Ik fiets dagelijks totaal 20km. Dit deed ik eerder met een merida tfs 900. Hoop versnellingen en lichte fiets.
Deze heb ik nu omgebouwd tot mtb.

Maar nu fiets ik op me juncker uit 1980 heen en weer. Je zit lekker rechtop en trapt eigenlijks net zo goed.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1751
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Wat is jouw dagelijkse fiets ?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Mijn dagelijkse fiets is de jaren '30-40 transportfiets (klein onbekend merk) van mijn avatar:
IMG_20180408_083843.jpg
Bij mooi weer rij ik ook vaak mijn bakfiets (vermoedelijk jaren '30-'50 Maxwell):
P1050178.JPG
De laatste is nu eventjes buiten gebruik vanwege onderhoud, maar hoop ik volgende week weer paraat te hebben.
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Wat is jouw dagelijkse fiets ?

Bericht door rowejon »

Hello, een 1950 RS Stokvis. Echt een stationsfiets. Lelijk overgespoten, frame doorgezakt maar met een Wolber rubber zadel mag hij zorgeloos buiten staan. Bovendien fiets hij geweldig.
Groeten Jon
RS.jpg
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 608
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Wat is jouw dagelijkse fiets ?

Bericht door marco verbaant »

Afbeelding
Union Randonneur 70's, een fiets opegbouwd uit "weesjes", een andere voorrem dan achterrem, derailleurs verschillend, voorwiel en achterwiel verschillend, alleen het crankstel is geloof ik nog origineel, en het balhoofdstel. Maar hij doet wat ie moet doen. :D
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 673
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Wat is jouw dagelijkse fiets ?

Bericht door wimjansen »

Dagelijks fiets ik op een gewone oude, nieuw model Batavus. Tot mijn genoegen en ik hoef hem niet extra te ketenen of voorzichtig te parkeren. Mijn Bickerton en ook de Bridgestone Submariner komen geregeld uit de kast voor OV,- resp. sportieve ritjes. En m'n DCR zweeffiets is exclusief voor toerritten met een feestelijk tintje. Zó heb je toch elke keer weer wat leuks onder de bips.
Wim
DCR gaat nooit verloren....
Hendrik
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22.30

Re: Wat is jouw dagelijkse fiets ?

Bericht door Hendrik »

Dagelijks fietsen doe ik niet (helaas).
Daarvoor sleep ik teveel materiaal en gereedschap mee.
En huidige klus is 60 kilometer verderop...
Maar als ik fiets, pak ik tegenwoordig meestal de Fongers HZ uit 1951.
Die staat onder handbereik, en fietst heerlijk.
En nu heb ik 'm tevens voorzien van alle vereiste reflectie en verlichting (wel in stijl) zodat ik er ook mee over de donkere landwegen durf.

Toevallig ben ik bezig mijn "zielige fietsen-schuurtje" gaandeweg te demonteren en te voorzien van een heuse fundering waarop straks een extra ruimte aan het huis komt te staan (geen zielige fietsen meer dus)
Bij het leeghalen stond helemaal achterin, mijn Juncker uit 1954.
Die had ik als 14-jarige (in 1984) van het oud- ijzer gered en opgeknapt, en daarmee fietste ik dagelijks ruim 50 kilometer naar school en weer terug.
Dat was mijn echte kilometervreter, en ik ga 'm een derde leven geven heb ik besloten :-)

Toevallig ook dat mijn zoon net afgelopen week 14 is geworden.
Hij rijdt nu naar school op een (jawel!) van het oud ijzer geredde Gazelle van nog maar een jaar of 10 oud, met 7 versnellingen (en een vastgeroeste voorvork-vering, maar á la)
Zijn meest dierbare fiets is echter zijn Fongers HF 60 van 1956.
Die vindt hij zelfs te mooi om in het fietsenrek op school te parkeren...

Groet, Erwin
Bijlagen
hz60 51 2.jpg
hz60 '51 1.jpg
fietshobbyist
Berichten: 632
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Wat is jouw dagelijkse fiets ?

Bericht door fietshobbyist »

Een PFG Fongers van 1967, framehoogte 61cm, gekocht in 1986 op een veiling, daarna voorzien van Sachs Torpedo 3-versnellingsnaaf en sinds 1988 tot heden met Sachs Pentasport H5113 - 5-versnellingsnaaf met terugtraprem en bediening met 2 kabels - recent nog aangezien voor iets moderns!
Fongers 61 cm opafiets van Werner.jpg
Het rood-wit-blauw is er zelf opgeschilderd en is vermoedelijk in het Velorama afgekeken van de legerfiets.

Er zijn nog drie dingen origineel aan deze fiets: het frame - 3x gelast, het balhoofdplaatje en het achterlicht in Fongers-wapen vorm. En verder ook nog wat boutjes en moertjes. De fiets heeft door omstandigheden 10 jaar in onbruik gestaan wegens een gebroken kogelhouder van de achternaaf maar sinds december 2018 staat ie weer op zijn wielen - eindelijk! De fiets is dus al 33 jaar in mijn bezit in 2019.

Enige technische details: Kettingblad voor: z 44, achter: z 22. De pedalen zijn tegenwoordig de fijnste die ik tot nu toe had: met grove uitsteeksels eraan - voor op een mtb, zonder kliksysteem; 'uitstekende' grip op de pedalen, dat fietst heel prettig en ze draaien goed - op deze oude foto slechts andere, Well Go pedalen, die draaien ook goed. Een Pentasport-naaf fietst en schakelt super; je ziet het er niet aan af maar desgewenst, kun je er goed mee door het bos crossen en straat-racen.
Je kunt er ook flitsend snel en trefzeker mee schakelen en daarmee is altijd de juiste versnelling paraat - anders dan met een derailleur-fiets. Je hoeft op deze fiets normaal gesproken ook niet te gaan staan om kracht te zetten, hooguit als het net te steil wordt om zittend te klimmen.

Overigens, @ Gerrit, 13 juli 2019 (bij schrijven, gisteren) op een kinderrommelmarkt (!) een AZOR kruisframe-fiets gekocht, 61cm hoog, voor slechts 20 euro! Het was een stationsfiets geweest en is door een slecht achterwiel op de markt gekomen en voor dat bedrag kon ik er onmogelijk aan weerstaan ...

Edit 6 december 2022: momenteel is die AZOR veelal mijn dagelijkse fiets.
Edit 17 oktober 2023: Er werd een paar jaar geleden een 'dubbelganger' gemaakt, nu op basis van een PFG Phoenix-'neefje' van de Fongers. Dus nu al een tijd een bijkomende 'fiets-fiets' met Pentasport naaf, maar op deze het grootst mogelijke kettingwiel: 24-tands. Voor op de vlakke weg is dat iets te veel bergverzet-achtig - wegfietsen doe ik vaak in 2, maar in het terrein is die korte 1 vaak makkelijker.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 18 okt 2023, 12.42, 9 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 97
Lid geworden op: 5 aug 2016, 09.10
Locatie: achterhoek

Re: Wat is jouw dagelijkse fiets ?

Bericht door Gerrit »

Een Azor kruisframe voor 20 euro ! dan heb je een goede koop gedaan denk ik. Ik vind trouwens de vele reactie's erg leuk, en vooral dat er toch een zekere hang naar de degelijkheid van vroeger te bespeuren valt . Ook ik heb altijd heel graag op mijn Gazelle gefietst, maar de slijtage door vele jaren van zwaar fysiek werk maakte het verlangen naar versnellingen wel erg groot. Maar wel een retrolook fiets gekocht.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Wat is jouw dagelijkse fiets ?

Bericht door Lidnr13 »

Vanwege mijn leeftijd fiets ik niet veel meer. Maar voor een ritje naar een winkel of de kapper laat ik de auto staan en gebruik ik de fiets.
Ik neem dan mijn Fongers Intercycle 20 met Duomatic naaf. Heb er wel een handrem op het voorwiel op gezet,
omdat ik de hoge versnelling wat te hoog vind en dus meestal in de lage rij. Maar als je dan remt met de naaf,
schakel je ook naar hoog en dat is niet prettig. Dus rem ik liever met de hand.
P1000211.JPG
Groet van
Henk
Plaats reactie