Wat is jouw dagelijkse fiets ?

Maarten Waarlé
Berichten: 2335
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Wat is jouw dagelijkse fiets ?

Bericht door Maarten Waarlé »

Haha , die Erwin met z`n zielige fietsen-schuurtje. Jammer dat het afgebroken wordt want ik had nog wel een zielige Fongers over..

Ik rij nu al en jaar of 15 op een Simplex cycloïde rond.
Ik vond een verwaarloosde damesfiets van Simplex met trommelremmen ergens op straat en
heb daar via marktplaats een herenframe bij gekocht. Als ik het me goed herinner stond er niet eens een foto bij maar heb ik gewoon de gok genomen
en ben naar Almere gereden. Het bleek uit de zelfde periode te stammen de dames fiets en het heren frame en zo is het een fiets geworden.
Onverslijtbaar met die kogellagers.
locomotief en Simplex
locomotief en Simplex

Mijn vriendin fietst op de rode locomotief en heeft daar regelmatig bekijks mee. De oudjes (slaat niet op mijn vriendin) worden de laatste tijd meer gewaardeerd merk ik.
We waren afgelopen weken in Groningen en later in Den haag op vakantie . Har op haar locomotief en ik met m`n groene 71cm hoge Raleigh kruisframe.
vakantie Raleigh
vakantie Raleigh
Vaker dan eens werd er naar de fietsen gevraagd. wat voor merk het was en hoe oud. Best bemoedigend omdat een tijd terug nog niemand om keer naar zo iets ouds.

Groeten,
Maarten
Fredkorpel
Berichten: 114
Lid geworden op: 15 dec 2021, 13.09
Locatie: Roosendaal

Re: Wat is jouw dagelijkse fiets ?

Bericht door Fredkorpel »

Ik ben het forum aan het doorspitten en kwam dit onderwerp tegen. Mijn dagelijkse fiets is een moderne Gazelle met aluminium frame (2005). Er zat een 3v-naaf in, maar ik heb er deze zomer een Shimano Nexus 8v-naaf in laten spaken. Was nog wel een uitdaging voor de fietsenmaker want het was een “design” spaakpatroon. Gelukkig zijn naven en wielen spaken zijn hobby 🙂. Nu heb ik wat meer verzetten om uit te kiezen.
Voor mijn woon-werkverkeer gebruik ik een Qwic MA11 speed pedelec. De afstand is 40 km enkel, dus een beetje te ver om elke dag op een gewone fiets te doen.
En voor diefstalgevoelige locaties heb ik een stationsfiets uit de jaren 80. Zo een typisch bruine fiets van een b-merk.
Groeten,
Fred
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 967
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Wat is jouw dagelijkse fiets ?

Bericht door JasperA »

Leuk!

Ik rijd sinds een jaartje ook bijna dagelijks op een elektrische fiets. Geen Fongers maar een Gazelle… :oops:

Het betreft een Gazelle Grenoble C380 HMB met een Bosch Performance middenmotor. Een bakbeest van een fiets maar hij rijdt als een trein.
8984CF37-CC6E-4BB9-B7F0-B48C1189AC0F.jpeg
Ik heb de sportievere uitvoering van Gazelle ook geprobeerd maar dat vond ik niet comfortabel genoeg. Ik houd toch echt meer van het toeren en dat doet deze fiets als geen ander.

En met de leren handvatten en de zwarte uitvoering is het in mijn ogen toch een beetje de Fongers onder de Gazelle fietsen… ;)

De mooiste ritjes zijn met mijn zoontje die onlangs alweer 4 is geworden. Op zaterdagochtend ‘met de wind in de rug’ langs de oude gracht in Utrecht en dan richting Bunnik voor een cappuccino en een croissantje. Daarna samen vissen aan de Krommerijn. Ik geniet er enorm van.
FF6994F7-B4F9-41A2-B3C7-D778724F086E.jpeg
49F8BF53-7204-4DAA-86C6-6D8B59F40D39.jpeg
Daarnaast rijd ik (voor de diefstalgevoelige locaties zoals Fred het mooi omschreef) een Fongers DF55 uit 1951 die Yorick eens voor mij volledig heeft opgebouwd als functionele stadsfiets (met bijvoorbeeld twee standers zodat ik hem altijd ergens kwijt kan).

Onder de motorkap een topfiets maar qua uitstraling echt een stadsfiets.

Af en toe gaat de fiets achterop de auto en bezoeken we een Nederlandse stad en wat musea aldaar (of de Lego store…).
3F9BD89B-AAD6-4504-A8FD-69A2F9591B10.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Wat is jouw dagelijkse fiets ?

Bericht door Empo's bijgebouw »

JasperA schreef: 30 jul 2022, 23.42 Leuk!

Ik rijd sinds een jaartje ook bijna dagelijks op een elektrische fiets. Geen Fongers maar een Gazelle… :oops:

Het betreft een Gazelle Grenoble C380 HMB met een Bosch Performance middenmotor. Een bakbeest van een fiets maar hij rijdt als een trein.


3F9BD89B-AAD6-4504-A8FD-69A2F9591B10.jpeg
mooie en goede fiets
1 ding vind ik wel jammer is dat de accu in het frame een zwake plek is
op deze plek tordeerd die vrij makelijk
dat is ook een pint dat de accu daar kan gaan kraken
dit is vrij makelijk opgelost door er wat vaseline op de smere
Fredkorpel schreef: 30 jul 2022, 19.20
Voor mijn woon-werkverkeer gebruik ik een Qwic MA11 speed pedelec. De afstand is 40 km enkel, dus een beetje te ver om elke dag op een gewone fiets te doen.
bij mij p het werk verkopen we ook qwic
goede fietsen alleen midden motor en espeed vind ik wat minder
verder zijn het wel mooie stille motoren
de 11 speed naaf is ook leuk alleen erg gevoelig
hoed er ook rekening mee dat deze naaf optijd in een batje met shimano olie moet anders droogt die op en trapt die door
(ps het kan zijn dat ik in de war ben met een andere versnellings naaf)

zelf rijd ik woon werk verkeer op een qwic rd 10 achterwiel motor met 10 speed derailleur versnellimgem
uiteraard wel opgevoerd dat vrij makkelijk s bij deze fiets
allees is verder goed alleen mis ik het kenteken plaatje die is er niet bij en is niet verzekerd

maar goed als ik gewoon blokje om ga pak ik een gazelle heren 1949 in het groen (stangrem 3 spaad ) fietst nog als nieuw
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Bandenplakker
Berichten: 500
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Wat is jouw dagelijkse fiets ?

Bericht door Bandenplakker »

Ik rijd dagelijks op mijn oranje dames-Kronan uit 2000, die ik op verzoek kado kreeg bij de afspraak met de importeur destijds om hun service- en garantiezaken in Utrecht te behandelen. (Tijdens de bespreking zeiden ze: "Begrijpen we het goed; willen jullie maar EEn fiets kado hebben?")
Sinds ik hem kreeg, heb ik achtereenvolgens een Pentasport, een Nexus-7, een Nexus-8 geplaatst en nu een Super Seven versnellingsnaaf, allen met trommelrem of rollerbrake.
Bovendien heb ik het kleinst verkrijgbare 33T-crankstel en het grootste 24T-achtertandwiel geplaatst, omdat ik vaak met mijn 15 kilo gereedschapskoffer op de voordrager op pad ga: lekker/belachelijk* (doorhalen wat niet van toepassing is) laag verzet! Mijn motto is: Ik kom bij de hoge versnellingen zelden tekort, des te meer bij de lage. Mijn eerste versnelling heeft nu een verzet van 230 cm per pedaalomslag.

Dirk
Elibert van Dalen
Berichten: 743
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Wat is jouw dagelijkse fiets ?

Bericht door Elibert van Dalen »

mijn dagelijkse fiets.en waar ik het liefst op rijd. mijn Gazelle no8K van 1954. niet moeders mooiste. maar rijd na ruim 14 jaar in bezit te hebben nog steeds top! welke ik ook met regelmaat gebruik, is een Gazelle primeur van 1994 uit m,n schooltijd. en een Gazelle Trimsport uit 1980... de rest van de verzameling word vrijwel niet mee gereden.
Met teveel gazelle,s bij elkaar, wordt het alleen maar gazelliger !! :mrgreen: - flying high with - American Eagle - mtb,s
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 638
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Wat is jouw dagelijkse fiets ?

Bericht door non-fixie »

Echt dagelijks fietsen doe ik niet om praktische redenen, dat is beperkt tot avond- en weekendritjes en natuurlijk vakanties.

Op dit moment doe ik dat met een Koga-Miyata Randonneur uit '85, waarvan ik het frame heb volgehangen met allemaal onderdelen die ik nog had liggen om eens te proberen. Deze ratjetoe van oud en nieuw, goedkoop en duur, Frans, Duits, Engels en Japans bleek echter zo lekker te rijden dat hij meegegaan is op fietsvakantie.

Afbeelding
Beau-Velo
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Wat is jouw dagelijkse fiets ?

Bericht door Beau-Velo »

Wat een leuke topic uit 2019 nu doorgezet!

Voor mijn dagelijks vervoer rijd ik met een Ford van mijn werkgever.
Ik ben wel eens jaloers op mensen die dagelijks met de fiets naar hun werk gaan. Maar niet om dagelijks op dezelfde plek te werken. Dus ik ben beperkt tot een enkele keer op de fiets naar mijn werk.
Maar eigenlijk zijn al mijn bruikbare fietsen voor dagelijks gebruik. Al mijn fietsen worden gebruikt waar ze voor bedoeld zijn.
Op de ene ga ik wat verder van huis als de andere.
Op het moment heb ik keuze uit: Simplex kruisframe 1950, Gazelle kruisframe 1938, Magneet sport 1950 Locomotief oma 1950,Humber BSA 3 speed 1938, Swissair army 1988, motobecane porteur jaren 60, eigenbouw racer. Dus zou elke dag met een ander kunnen gaan. Een goed slot mee en vast leggen aan iets vast. Kan Ik naar de markt de stad het café. Allemaal in stijl.
De jongste fiets in huis is een Batavus personal bike van 15 jaar oud van mijn vrouw en mag graag op haar Locomotief kruisframe mee. Zelfs mijn zonen van 17 en 20 Rijden dagelijks op Gazelle tour populair en Batavus favoriet.
Dus als het niet nodig is blijft die suffe Ford thuis.
Wegens plaats gebrek hangen er nog diverse projecten in de dakspanten van mijn atelier.
Paul 3wheels
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 feb 2021, 12.54

Re: Wat is jouw dagelijkse fiets ?

Bericht door Paul 3wheels »

Een van Raam Maxi 2 is mijnmeest dagelijkse, tevens nog een van Raam opair 1 rolstoelfiets die geregeld gebruikt word. 8-)
Magneet51
Berichten: 9
Lid geworden op: 1 dec 2022, 19.03

Re: Wat is jouw dagelijkse fiets ?

Bericht door Magneet51 »

Voor het dagelijkse woon-werk verkeer gebruik ik bij mindere weersomstandigheden een recente sportieve Koga F3 5.0.
Bij mooi weer wissel ik af tussen de oldtimers (ja ze moeten allemaal bruikbaar zijn), waarbij de voorkeur ligt bij deze zelf gebouwde Peugeot "Côte d'Azure" porteur.
20221205_223323.jpg
20221205_231505.png
20221205_231505.png (433.18 KiB) 1011 keer bekeken
Een mix van oud, nieuw, Frans, Amerikaans, Brits, Italiaans, Japans en eigen fabricaat accessoires.

U begrijpt, ik ben niet vies van wat glimmertjes.
Laatst gewijzigd door Magneet51 op 5 dec 2022, 23.34, 7 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie