Centaur featherweight

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Centaur featherweight

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha Maarten,
Ja vind ik ook. Dat helemaal in nikkel is een beetje too much.
De achternaaf van New departure is wel van de Engelse leverancier Brown Brothers.
Dat is te zien aan de ster op de remhevel net achter het frame van de fiets. Daar staat op Brown Brothers als het goed is.
In hun catalogus doen ze als of het een naaf is van hen zelf. En als het goed is is de inbouwbreedte ook anders dan van een volledig Amerikaanse
New Deparure naaf .In originele vorm is die te breed voor de gemiddelde Europese fiets en daartoe is de gekartelde schijf met daarop de remhevel vervangen door een model dat direct op het binnenwerk van de naaf aansluit.
Mijn Fongers uit 1903 heeft dat ook op die wijze.
Een Eadie naaf zou inderdaad logisch zijn geweest maar deze Brown Brothers N.D. naaf was ook wel een algemeen toegepaste naaf in Europa.
Ik heb bij de Centaur van Ebay een beetje het idee dat de voornaaf geen discadjusting type is. Ik zie geen contramoeren tenminste.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Centaur featherweight

Bericht door Maarten Waarlé »

Zo, m`n Centaur kruisframe heeft er een zusje bij...
DSC08220.JPG
Damesfiets van rond 1907 met een heel eigenzinnig frame.
Ik ga de logica er van nog proberen te achterhalen maar ben niet zeker of dat ook gaat lukken.
Het betere loodgieters werk
Het betere loodgieters werk
DSC08215.JPG
DSC08217.JPG
DSC08218.JPG
Door sommige geschaard onder de verende frames. Ik kan het nog niet uitproberen maar kan me er wel iets bij voorstellen.
Er is nog een hele boel aan te doen. Zo is het remsysteem niet origineel en diverse andere zaken hebben aandacht nodig.
Het achterwiel is ook een keer vervangen maar ik heb uit de heren featherweight Centaur een disc adjusted achternaaf (origineel Centaur) overgehouden dus dat is al een goed begin!
1908-CENTAUR-Featherweight-X-Frame-13.jpg
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Centaur featherweight

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 6 nov 2021, 17.48 Damesfiets van rond 1907 met een heel eigenzinnig frame.
Ik ga de logica er van nog proberen te achterhalen maar ben niet zeker of dat ook gaat lukken.
De vreemde hersenspinsels zijn vaak leuker dan de normale ;)

Ziet er nog verbazingwekkend recht uit voor zo'n constructie. Misschien dat Featherweight op de beoogde fietser slaat en niet zozeer op het frame. Nou ja, als je er doorzakt brengt de achterrem je netjes tot stilstand ;)
/Marten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Centaur featherweight

Bericht door JasperA »

Ik ben fan!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
theodorus
Berichten: 391
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Centaur featherweight

Bericht door theodorus »

O O wat een schatje , zo konden alleen de Engelse ze maken .Geweldig!! ;)
Beau-Velo
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Centaur featherweight

Bericht door Beau-Velo »

Dat is wel een hele bijzondere constructie!
Maar wel een hele mooie.
De verbinding van de onderste buizen doet me wel een beetje denken aan knietjes voor waterleiding buis.
Waar heb je deze fiets gevonden? Weer op Beaulieu?
Heel mooi project. Ook voor je vriendin?

Groeten Martijn
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Centaur featherweight

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik vrees dat deze wat te hoog is voor m`n vriendin Martijn..
Zou nog eens moeten meten maar het zal de 24 inch (61cm) wel halen .
Inderdaad heel erg Engelse kronkels Theo!
Ik heb de fiets van een Duitse mede hobbyist overgenomen maar inderdaad heeft de fiets wel een Engelse achtergrond. Zoiets kom je hier echt niet tegen. Zo oud en verwaarloosd en toch nog gespaard gebleven. Dat is meer iets voor een Franse of Engelse schuur op een landgoed of zo.

Beaulieu was dit jaar echt ondoenlijk om reden van Brexit en Covid. De prijzen van de Ferry`s zijn ook nog eens omhoog geschoten .
Er waren testen nodig die je hier aan moest vragen en twee dagen na aankomst moest ondergaan en naar je hotel adres zou moeten laten sturen.
Allemaal te veel gedoe. Ik denk dat rijwielzaken in de UK kopen voorlopig geen doen is. Je moet ook invoerbelasting betalen aan de grens.
DSC08233.JPG

Ik heb de herenfiets er nog eens naast gezet .Veel overeenkomsten natuurlijk maar ook een aantal wijzigingen die in de loop der jaren zijn doorgevoerd. De damesfiets heeft bijvoorbeeld al een expander bout in plaats van een stuur strop en de staande achtervorken zijn bovenaan niet meer gesoldeerd maar hebben een platte verbinding naar zadelbout.
DSC08237.JPG
DSC08236.JPG
DSC08247.JPG
De toekomstige achternaaf
De toekomstige achternaaf
De remmen van de damesfiets kunnen wel met stangen aan het stuur te zijn geweest maar bij het voorwiel behoren ze identiek te zijn aan die van de herenfiets. Dat is duidelijk (nog) niet het geval.
DSC08235.JPG
Beide fietsen zijn eens gerefurbished en de Centaur transfers zijn ook anders dan bij de originele lak.
Toch leuk genoeg om te behouden.
DSC08245.JPG
DSC08246.JPG
Plaats reactie