Centaur featherweight

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Centaur featherweight

Bericht door m-gineering »

arnoldus schreef: 20 jul 2020, 16.57 er zitten twee oude dunlop 26 inc hielbanden op, zijn niet meer te koop denk ik,
de Zwitserse wel?
Vitelli.ch heeft weer banden, is vast niet de enige. Mij staat iets bij dat de originele Majola matrijzen lang met een douane dispuut bij een grensovergang gestaan hebben, en toen waren ze niet meer te redden
/Marten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Centaur featherweight

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik ben inmiddels weer eens flink verder gegaan met de Centaur.
Er was nog al wat aan te doen om de fiets rijdend te krijgen. Vandaag voor het eerst een stukje gereden.
Beetje typische houding door de schuine stand van de vork en de korte bouw maar verder een prettige lichte fiets.

Een van de zaken die nog gedaan moesten worden was het construeren van een achterrem.
Er zaten wel wat onderdelen in een zakje bij deze fiets mee geleverd. Oa de beugels die de vorige eigenaar had gemaakt en die al een heel eind goed waren.
rem in wording
rem in wording
Het systeem is in samenwerking met Bowden gemaakt. Dat zie je oa aan de deelbare beugel. Dat is typisch de vroege Bowden achterrem.
In de Bowden catalogus zie je tal van variaties ook bijvoorbeeld voor een motorfiets met riemaandrijving waarbij een poot dan een grote boog beschrijft.
Ik heb de rem nog hier en daar bijgewerkt en remschoenhouders gemaakt even als de ophanging achter op het frame.
ophanging
ophanging
Ik had van een Merk deskundige uit Engeland een disk met foto`s gekregen zodat er wel een goed beeld ontstond over de vormen .
Hieronder zo`n voorbeeldfoto.
foto Roy Rice
foto Roy Rice
Naast de rem wilde ik ook een vroege S.A. versnellingsnaaf in deze fiets hebben. De achternaaf die er nu in zat was iets jonger en versleten. Bovendien was het tandwiel achter te groot. Dat zou een te licht verzet opleveren.
voor de oude naaf achter de X naaf
voor de oude naaf achter de X naaf
De naaf is van rond 1905 (tijdens de naven veiling van Vianen gekocht) en na revisie weer goed bruikbaar. Deze naven hebben grovere as draad dan de gebruikelijke S.A. naven. Dat is pas veranderd bij de FX naaf in 1914 (de F staat voor fine).

Omdat er geen moeren meer bij zaten heb ik die moeten copieeren. Spoed 20 TPI en er moest natuurlijk een karteltje gemaakt worden op de opstapmoer.
moer maken
moer maken
kartelen van de opstapmoer
kartelen van de opstapmoer
De versteller is een vroeg model wat je ook wel tegen komt op de vroege Fongers beeldbank foto`s. Een groot ding met een interne spiraalvormige traject groef .Als je de hendel draait dan gaat de binnen huls automatisch naar buiten en neemt de kabel mee.
Ik heb m nagemaakt van een originele van Theo . Complex ding wat ze bij latere versies drastisch hebben vereenvoudigd.
DSC06425.JPG
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Centaur featherweight

Bericht door Maarten Waarlé »

De achtervelg is van het zelfde type als de voorvelg ,Beaded edge tyres of wel hielbanden met een holle velgvorm. Die van achter was wel in een slechte staat. Ik heb het gevoel dat ik er nog net op mag fietsen maar ze is wel aardig weg geroest binnen in het velgbed.
Lastig ook om de S.A. naaf er in te spaken. Ten eerste wist ik niet precies wat de lengte van de spaken moest zijn en bovendien wilde ik dunne spaken gebruiken (spaak 15 ) en daarvan heb ik maar enkele setjes liggen. Bijkomend punt is dat door de dubbele velgvorm de spaakplaatjes twee keer vervelend doen. een heel gehannes om het wiel goed gespaakt te krijgen en dan ook nog eens twee keer begonnen met de verkeerde maat.
Inmiddels is het gelukt en met wat extra buig werk is de velg nu redelijk strak en stabiel.
Duidelijk geen rijwiel voor de winter want dan verdwijnt het laatste beetje ijzer uit de velg en dan is het echt afgelopen.
Versnellingsnaaf ingespaakt
Versnellingsnaaf ingespaakt
Leuk is hoe ze de remkabels en het systeem hebben geconstrueerd.
DSC06473.JPG
De veer aan het uiteinde bij de rem is behoorlijk sterk maar gelukkig kan je de buitenkabel door een gat in de remgreep steken zodat er aan de andere kant ruimte ontstaat.
DSC06465.JPG
Toch nog een heel gevecht om alles op z`n plek te krijgen. Geen wonder dat ze regelmatig ontbreken op Centaur`s .
Eenmaal wat oud en ontregeld en dan krijgt een gemiddelde monteur het niet meer voor elkaar. Krijg zo`n stuurbus van de remhendel maar eens los uit het stuur na een paar jaar.
Misschien wel de bottleneck bij die andersom remmen. Dat gedoe door het stuur in combinatie met de kabelspanning.

De fiets is nu op een fine tuning na klaar. En er komt als het goed is nog een ander achterspatbord op. Deze heeft net niet het juiste profiel.
DSC06476.JPG
DSC06477.JPG
DSC06443.JPG
voor 40 achter 16 tanden
voor 40 achter 16 tanden
Bown`s  aeolus pedaal
Bown`s aeolus pedaal
DSC06487.JPG
Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 30 aug 2020, 10.16, 1 keer totaal gewijzigd.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Centaur featherweight

Bericht door Maarten Waarlé »

toeval of niet vandaag staat er een te koop op Ebay UK.
Een vernikkelde die ooit als display op een beurs heeft gestaan!
oude foto van vroegere veiling bonhams
oude foto van vroegere veiling bonhams
Model is een jaartje jonger dan mij fiets ; de rear stay ends zijn niet meer gesoldeerd bovenaan bij het zadel en er zit een expander bout boven op het stuur.
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Centaur featherweight

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 29 aug 2020, 18.27Ten eerste wist ik niet precies wat de lengte van de spaken moest zijn en bovendien wilde ik dunne spaken gebruiken (spaak 15 ) en daarvan heb ik maar enkele setjes liggen
Velg (erd) opmeten, naaf opmeten en de computer spuugt wel een getal uit. En als spaken te lang zijn kun je ze natuurlijk inkorten. Moet je wel eerst de draadsoort checken, met oud spul weet je het nooit ;)

Prachtige versteller trouwens, subtiel is anders, dat kwam later!
/Marten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Centaur featherweight

Bericht door Maarten Waarlé »

Ah,ja dat is een goeie tip Marten.
Ik vond er net een op internet: https://www.bergfreunde.nl/spaaklengte-calculator/

Punt van mijn gehannes begon met de aanname dat de velg de zelfde diameter had als een gewone Westwood.
Ik gebruikte spaken van een wiel met S.A. naaf en 28 x 1 1/2 velg maar die waren dus 5 mm te lang.
De volgende stap was de kortere spaken te gebruiken die in de kleine freewheel naaf hadden gezeten. Maar die bleken te kort
Ik meende dat door de bijna 90 graden hoek die de spaken over 4 maakte met de as dat de lengte bij verschillende naafdiameters niet zo veel meer uit maakte (foute aanname 2) Nu wist ik wel door dit gedoe dat ik er tussenin moest zitten ,de 300 mm spaak die ik toevallig ook nog eens had in dubbel butted.
eind goed al goed zullen we maar zeggen. Volgende keer de getallen invoeren,dat wel!

Ja die versteller. Lekker aanwezig. Had in die jaren voor sommige misschien ook wel de ''pronk functie''; kijk eens wat ik op m`n fiets heb.

Groeten,
Maarten
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Centaur featherweight

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 30 aug 2020, 10.46 Ah,ja dat is een goeie tip Marten.
Ik vond er net een op internet: https://www.bergfreunde.nl/spaaklengte-calculator/

Punt van mijn gehannes begon met de aanname dat de velg de zelfde diameter had als een gewone Westwood.
Ik gebruikte spaken van een wiel met S.A. naaf en 28 x 1 1/2 velg maar die waren dus 5 mm te lang.
De volgende stap was de kortere spaken te gebruiken die in de kleine freewheel naaf hadden gezeten. Maar die bleken te kort
Ik meende dat door de bijna 90 graden hoek die de spaken over 4 maakte met de as dat de lengte bij verschillende naafdiameters niet zo veel meer uit maakte (foute aanname 2) Nu wist ik wel door dit gedoe dat ik er tussenin moest zitten ,de 300 mm spaak die ik toevallig ook nog eens had in dubbel butted.
eind goed al goed zullen we maar zeggen. Volgende keer de getallen invoeren,dat wel!

Ja die versteller. Lekker aanwezig. Had in die jaren voor sommige misschien ook wel de ''pronk functie''; kijk eens wat ik op m`n fiets heb.

Groeten,
Maarten
Spaken hoeven niet allemaal even lang te zijn trouwens, Je kunt een beetje sjoemelen/middelen door de 'trekkende' en ' duwende' spaken verschillend lang te maken, bv als je setjes spaken of te lang of te kort zijn
/Marten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Centaur featherweight

Bericht door Maarten Waarlé »

Nou, zo iets was gedaan bij het voorwiel. Al denk ik dat het in dit geval een vergissing was.
DSC06369.JPG
Op de foto is min of meer te zien dat de kruisende spaken (met plakbandje) op verschillende hoogte uit de naaf komen(rood gemarkeerd).
De andere kant van het wiel daar zaten de spaken gespiegeld ongelijk en het hele patroon was twee spaakgaten opgeschoven.
Dus spaken links liepen onder een andere hoek naar de velg als de spaken rechts.
Ook te zien op de volgende foto. Het verschil in blank materiaal geeft aan waar de nippels hebben gezeten .
DSC06370.JPG
Ik vond het heel vreemd en onverklaarbaar .
Uiteindelijk heb ik het wiel weer, zo als normaal symmetrisch opgebouwd. Dat ging prima met de bestaande spaken.
En nog een toevallig plaatje van het inwendige van de versteller. Vandaag brak het tonnetje van de kabel spontaan los. Dat moest even gerepareerd worden.
DSC06494.JPG
Groeten,
Maarten
kaalstaal
Berichten: 80
Lid geworden op: 24 apr 2019, 07.18

Re: Centaur featherweight

Bericht door kaalstaal »

Wat een mooie fiets
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Centaur featherweight

Bericht door maartenB »

Geweldig Maarten. Echt weer een parel in je verzameling. En inderdaad de enorme versnellings switch als een soort statussymbool op het stuur, dat kan best in die tijd.

De fiets op Ebay van Tim Dawson is ook bijzonder. Ik kan me voorstellen dat daar de achterrem ook ooit is gesneuveld, en dat ze er daarom een terugtraprem in hebben gezet. En dan een Amerikaanse? Eadie zou naar mijn idee meer voor de hand liggen.
Ik vind het trouwens nooit zo mooi, dat 'fully nickeled', maar bijzonder is het wel.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie