Centaur featherweight

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Centaur featherweight

Bericht door Maarten Waarlé »

Afgelopen weekeind was het weer de beurs in Beaulieu UK.
Altijd goed voor een weekeind snuffelen en kletsen over fietsen en andere rare dingen.
Ik plaats in de rubriek koffieklets wat foto`s van de markt .In deze topic een van de vondsten,
een Centaur featherweight uit 1903.
Beaulieu 2019 centaur 1.JPG
Beaulieu 2019 centaur 3.JPG
Het is een kruisframe van het type dat later door Simplex in Nederland werd gebouwd.
Dus met de twee dunnen buisjes van balhoofd naar achteras.
Daarnaast heeft deze fiets ook dubbele buisjes als liggende achtervork.
Beaulieu 2019 centaur 2.JPG
Er wordt wel beweerd dat na het ontstaan van de Dursley Pedersen diverse andere bedrijven ook iets met meerdere buisjes wilde maken.
Het gewone ruitframe was inmiddels een beproeft conceptueel goed ding maar de markt wilde iets ''leukers'' kort door de bocht geformuleerd.
Featherweight heeft uiteraard betrekking op het gewicht van de fiets. Iets wat je bij een Dusley Pedersen echt kan voelen en wat bij deze fiets van Centaur in enige mate ook te merken is al kan ik nu ook weer niet zeggen dat het ''een veertje'' is bij het optillen.

De Centaur`s hebben steevast disc adjusted hub`s en omdat bij deze het voorwiel muurvast zat heb ik het even los gehaald.
Erg net binnenwerk weer. Duidelijk een kwaliteitsfiets. De cups hebben beide gewone rechtse draad en daarbij was dus een van de cups losgelopen en tegen de vork aan blijven zitten. Geen grotere schade dan een vervormde contramoer.
Beaulieu 2019 centaur 5.JPG
Beaulieu 2019 centaur 4.JPG
De fiets heft ook mooie eigenwijze oplossingen voor diverse onderdelen. Een stuurstrop met aan de achterkant een stuur-parkeerslot en
een voorrem met veertjes om `m terug te trekken. Lijkt een beetje op Fongers. Ook de bolvormige houdertjes en hoe die vast zitten aan de vork.
Dat zie je terug op de Fongers fietsen uit 1903-08 met enkele velg-optrekrem.
Beaulieu 2019 centaur 8.JPG
Beaulieu 2019 centaur 6.JPG
Deze fiets komt uit de periode dat de inverted brake levers gebruikelijk waren. Rond 1906 komen de roterende remgrepen voorlangs het stuur (een patent van Sunbeam aanvankelijk) in de mode en verdwijnen de inverted levers naar de achtergrond.
Beaulieu 2019 centaur 7.JPG
Weer een leuke restauratieklus in het verschiet.
Ik heb ze het liefst als ze zo zijn: oud en verwaarloosd maar met nog 80% originele onderdelen.
Echt iets leuks van te maken.

Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 9 sep 2019, 21.39, 2 keer totaal gewijzigd.
TheodK
Berichten: 407
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Centaur featherweight

Bericht door TheodK »

wat een mooie fiets Maarten. Die engelsen hebben in die periode toch prachtige fietsen gemaakt. Daar kan je weer iets moois van maken. En weer een mooi hoog frame.
Succes met restaureren.

Groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Centaur featherweight

Bericht door fietser »

Geweldig mooie vondst, en in goede handen beland! Waarschijnlijk de enige Centaur in Nederland. Dat de Engelsen die hebben laten gaan... ;)
Jaren geleden mocht ik een keer in de Centaur-fotomap van de VCC-merkspecialist voor Centaur bladeren en was daarvan echt onder de indruk. Verschillende duplex-buismodellen, de ene mooier dan de andere.

Hoe heb je het bouwjaar van jouw fiets bepaald? En heb je er een catalogusafbeelding bij of andere documentatie? Heb je naar de voorgeschiedenis gevraagd?

Groeten,
fietser
arnoldus
Berichten: 359
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Centaur featherweight

Bericht door arnoldus »

om van te kwijlen :o :!:
Nol
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Centaur featherweight

Bericht door JasperA »

Prachtig! En inderdaad in goede handen.

Ook ik ben in de afgelopen jaren zodanig geconditioneerd dat het produceren van speeksel bij het zien van een dergelijk exemplaar als een soort van pavlovreactie getriggered wordt...
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Centaur featherweight

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja mooie fiets hè.

Ik heb over de leeftijd gesproken misschien een iets te snelle aanname gedaan.
Het staat nog niet in steen gebeiteld zullen we maar zeggen.

De library van de VCC heeft een aantal catalogi. Die van 1901,03,05,06 en 1909.
Daar is wel iets uit de destilleren al zijn niet alle afbeeldingen even duidelijk.
De modellen uit 1909 hebben een gewijzigd frame, In feite een gewoon ruitframe met twee dunne buisjes naar achter .
Denk maar aan de Altra fietsen uit de jaren 90.
En de voorrem bijvoorbeeld laat pas in latere series de veertjes zien.
De vroegere modellen hebben een voorrem vergelijkbaar met die van Dursley Pedersen.
Wat bij mij fiets opvalt is dat de voorvork wel van Centaur lijkt te zijn maar niet gegroefd is zoals
alle andere Featherweight modellen hebben.
Ook loopt het voorspatbord door wat pas in 1908 of 1909 op deze modellen werd toegepast.
Ik heb het vermoeden dat de fiets een keer is refurbished en daarbij omgewerkt is naar een all weather model.
Alles is zwart gelakt maar eronder is op diverse plaatsen nikkel te zien.

Zo als ik de gegevens nu overzie is het een fiets uit de periode 1904-1908 maar dat zal zich later best nog wel versmallen tot een of twee jaar.
Vergelijk ik het framenummer (85526) met die van de site van Colin (online bicycle museum) dan zou ik bij 1903 uit komen maar het punt is dat Colin
het niet altijd precies weet.

Wat wel leuk is vind ik dat de fiets hielband velgen heeft. Beaded edge zeggen ze in de Engelse taal.
In de catalogi worden ze wel genoemd (Palmer tyres) maar er wordt bij vermeld dat ze wat zwaarder zijn.
Centaur had haar eigen door Dunlop gemaakte draadbanden die ze op een hadden staan.
De kettingkast was een optie en was van aluminium gemaakt.

De kettinglijn was zo dat ze direct over de kogelrij van de trapas loopt Het tandblad is als het ware naar binnen gebouwd zodat ze over de bracket loopt. Diverse ander Engelse merken (oa Rover ) maar ook bijvoorbeeld Burgers maakte die keuze ook.
kettinglijn
kettinglijn
De omgekeerde remmen zijn vanaf de modellen van 1901 leverbaar. Rond 1906 verschijnen de roller remmen maar blijven de inverted levers wel leverbaar.
Beaulieu 2019 centaur 11.JPG
Ik heb niet gevraagd naar de geschiedenis van de fiets. Iets wat wel vaker mis loopt geloof ik maar gelukkig ken ik de man vrij goed.
Ik zie hem ieder ''Beaulieu jaar'' wel in het zelfde hoekje. Volgend keer vraag ik het nog eens!
Beaulieu 2019 centaur 10.JPG
Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Centaur featherweight

Bericht door maartenB »

Prachtige fiets!!!!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Centaur featherweight

Bericht door Maarten Waarlé »

Vandaag maar eens bezig geweest om de fiets berijdbaar te maken.
Ik moest de binnenband voor vervangen en stuitte op een mooie constructie van de buitenband.
Buitenband met korte en lange flap
Buitenband met korte en lange flap
DSC04907.JPG
Er zit aan de binnenkant een lange flap die onder de binnenband door loopt en een korte aan de andere kant.
Buiten op de band staat aan de korte kant dat je die het eerst los moet maken en aan de lange kant dat je die het eerst moet monteren.

De velg is ook bijzonder , het is een holle velg zo als voordien wel gebruikelijk was bij duurdere hoge bi`s en safety`s.
Nooit eerder gezien op een 20e eeuwse fiets!
holle velg
holle velg
Ik heb voor de proefrit ook de lagers van de trapas en het achterwiel schoon gemaakt en zag weer eens dat het van belang is om een fiets eerst schoon te maken voor je er mee gaat rijden. De trapas stond totaal droog. Gelukkig geen schade aan de as en het loopt dan ook als nieuw. Spelingsloos. Het achterwiel is wat minder maar mogelijk komt daar later een S.A. uit 1906 in.

Rijden gaat goed ,De fiets heeft een korte bouw wat een beetje het gevoel van een safety geeft.
Later gaat alles uit elkaar en ga ik het nikkel er onderuit halen en ook deels vernieuwen.

Groeten,
Maarten
velootje
Berichten: 226
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19.27

Re: Centaur featherweight

Bericht door velootje »

een hielband velg, zoals op vele Duitse fietsen (Wulst Reifen )
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 650
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Centaur featherweight

Bericht door jrietveld »

Mooie authentieke Engelse kar! Daar gebeurde toch de interessantste dingen op fietsgebied tussen 1900 en 1910!

groet, Jos
Plaats reactie