Centaur featherweight

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Centaur featherweight

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik heb weer wat tijd vrijgemaakt om m`n Centaur verder op te knappen.
Aanleiding was eigenlijk dat ik een zadel kon ruilen met een mede fietsliefhebber.
Een vroeg Brooks zadel met nog wat meer schade dan het zadel van m`n Fongers HZ.
Het was voor de helft doorgescheurd maar het leer voelde nog wel soepel en de stempels zijn ook nog redelijk te zien.
DSC06260.JPG
Ik heb besloten om er een dragende lederen basis onder te maken. Ik had nog een mooie passende houten mal zodat ik zonder veel moeite een
basiszadel kon maken. Dat heb ik er vervolgens onder gelijmd
DSC06259.JPG
Ik heb deze keer contactlijm gebruikt (Saba van een schoenmakende kennis) Reuze sterk.
DSC06261.JPG
Omdat het onderleer wat dunner is dan een gebruikelijk zadel heb ik de scheuren ook nog maar eens genaaid met leergaren zodat het niet zal wijken hoop ik. De gaatjes voor de draad zijn met een boortje van 1,5 mm gezet. Veel minder gezwoeg dan met een priem.
DSC06262.JPG
DSC06266.JPG
Het zadel zit nu uitstekend en ik vind het toch iets fraaier dan een nagemaakt zadel dek.
DSC06268.JPG
Nu is het nog een overweging om de fiets verder te gaan vernikkelen al overweeg ik ook om het bij deze rat-look te houden.
De fiets lijkt een keer gerefurbished te zijn en daarbij omgetoverd in een all weather variant.
Punt is altijd dat je met het restaureren niet het oude onverpoetste weg moet werken. Dat is in dit geval wel een zaak. Niet als de fiets al uit 10 verschillende fietsen is opgebouwd maar dat is hier voor de verandering niet het geval.
DSC06287.JPG
Ik ben nu bezig geweest met namaken van het parkeerslotje.
DSC06295.JPG
Leuk klein klusje met mooi resultaat. Wel een redelijk gevaarlijk ding.
Eenmaal half op slot en je kan niet meer sturen. Het hendeltje wordt door een veer (tussen frame en onderste moertje) op haar plek gehouden in het kuiltje van de sleuf .Dat kuiltje zit zowel links als rechts van de sleuf. Als de veer verslapt of het moertje raakt los dan kan zonder moeite het hendeltje gaan verdraaien en dan staat je stuur opeens vast tijdens het rijden.
Dat moertje gaat bij mijn fiets vast gezet worden met locktite om dat toch vooral te voorkomen.

Groeten,
Maarten
arnoldus
Berichten: 359
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Centaur featherweight

Bericht door arnoldus »

Maarten mijn dursley heeft precies de zelfde velgen ze zijn van dunlop

Gr Nol
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Centaur featherweight

Bericht door Maarten Waarlé »

Ah, dat is interessant om te weten Nol.
Dan zullen hielbanden 26 inch wel lastig zijn voor jouw fiets. Of zitten die ook op die Zwitserse legerfietsen?
Groeten,
Maarten
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Centaur featherweight

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 19 jul 2020, 16.43 Ah, dat is interessant om te weten Nol.
Dan zullen hielbanden 26 inch wel lastig zijn voor jouw fiets. Of zitten die ook op die Zwitserse legerfietsen?
Groeten,
Maarten
Zwitserse legerfietsen zijn 40-584
/Marten
Gebruikersavatar
Coleine
Berichten: 186
Lid geworden op: 26 jul 2012, 02.39
Locatie: Haarlem

Re: Centaur featherweight

Bericht door Coleine »

Prachtig rijwiel!
Ik zoek Juncker rijwielen en onderdelen van vóór 1940; alles met leeuw en kroon er boven! Ruilen vind ik ook geen probleem :ugeek:
Johan overweg
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 nov 2018, 11.48
Contacteer:

Re: Centaur featherweight

Bericht door Johan overweg »

Super mooi !!!
arnoldus
Berichten: 359
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Centaur featherweight

Bericht door arnoldus »

er zitten twee oude dunlop 26 inc hielbanden op, zijn niet meer te koop denk ik,
de Zwitserse wel?
arnoldus
Berichten: 359
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Centaur featherweight

Bericht door arnoldus »

Correctie een Dunlop velg zat er op en een D
IMG_7646.JPG
IMG_7644.JPG
unlop band erbij gevonden ,
de andere velg en oude band die er op zat zijn merkloos.
arnoldus
Berichten: 359
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Centaur featherweight

Bericht door arnoldus »

Nog even in mijn niet al te beste geheugen gegraven , ik heb er eerst Zwitserse hielbanden op gehad
die waren toen nog te koop maar ik vond ze niet mooi, toen de Dunlop band gevonden in Berlikum
en de originele merkloze in niet al te beste staat toch weer gebruikt.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Centaur featherweight

Bericht door Maarten Waarlé »

Dat is wel vrij bijzonder dat je twee Dunlop banden er bij hebt kunnen vinden. En dan ook nog bruikbaar ook.
De band die voor op de Centaur zit zal er helaas af moeten .Prachtige band maar heel hard geworden je glijdt er mee weg en het veert niet meer.
Ik zie dat je velgen meer lijken op de velgen van m`n Lea and Francis. Ziet er uit als Westwood maar is intussen voor hielbanden.
De Centaur heeft echt hoge holle kamer velgen. Meer zoals die Seidel & Naumann hoge bi van je.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie