De heilige graal... Fongers kruisframe (X-frame) uit 1902

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: De heilige graal... Fongers kruisframe (X-frame) uit 1902

Bericht door maartenB »

Ha ja, zo kan ik ook nog wel een paar kruisframes van Burgers aanwijzen....
maar in zijn algemeenheid is 1903 inderdaad erg vroeg.

Had André Koopmans niet ook een Fongers kruisframe?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Coleine
Berichten: 186
Lid geworden op: 26 jul 2012, 02.39
Locatie: Haarlem

Re: De heilige graal... Fongers kruisframe (X-frame) uit 1902

Bericht door Coleine »

Knetter!! :D :D
Ik zoek Juncker rijwielen en onderdelen van vóór 1940; alles met leeuw en kroon er boven! Ruilen vind ik ook geen probleem :ugeek:
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: De heilige graal... Fongers kruisframe (X-frame) uit 1902

Bericht door JasperA »

Gewoon omdat ie zo mooi is... :oops:
IMG_0081.JPG
IMG_0079.JPG
IMG_0096.JPG
IMG_8745 (2).JPG
IMG_8747 (2).JPG
IMG_8751 (2).JPG
IMG_8753 (2).JPG
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: De heilige graal... Fongers kruisframe (X-frame) uit 1902

Bericht door Maarten Waarlé »

In dit artikel over het nut van kruisframes van de ANWB staat het Fongers X frame (en de Centaur featherweight) genoemd als rijwiel waarmede den proeven zijn gehouden.
Inhoudelijk stukje over de voor (en na) delen van het kruisframe.

https://books.google.nl/books?id=vxO2h3 ... ht&f=false
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: De heilige graal... Fongers kruisframe (X-frame) uit 1902

Bericht door JasperA »

Ondanks de lofzang en de uitgebreide marketingcampagne zijn er uiteindelijk toch maar zeer weinig verkocht.

Is bekend wat de Engelse merken in de beginperiode aan kruisframes hebben verkocht in Nederland? Zijn er daar nog exemplaren van bekend? Zou leuk zijn om daar een rijtje van thuis te hebben staan of om die in ieder geval eens naast elkaar te zetten.

Overigens zal de Fongers X-frame nog eens echt rijklaar moeten worden gemaakt.

Op zich kun je er een rondje op maken maar de trapas zit wat los en ook zou ik graag het zadel eens vervangen (ik heb al een passend FG zadel). De haakse zadelpen zit echter omgekeerd en muurvast. En om me daar nu met een gasbrandertje en een houten hamer op uit te leven lijkt me ook geen goed idee... :|

Wie me daar mee zou kunnen/willen helpen mag uiteraard de fiets zelf ook even grondig testen om te zien of de ANWB het meer dan 100 jaar geleden bij het rechte eind had... ;)

Op advies van Jos ben ik ook nog op zoek naar een Fongers verlichtingsset uit de tijd (eind jaren ‘30/begin jaren ‘50) dat de fiets weer naar de fabriek is geweest. Ik heb toevallig wel zo’n setje liggen maar die is van de CCG 65 uit ‘35.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: De heilige graal... Fongers kruisframe (X-frame) uit 1902

Bericht door fietshobbyist »

JasperA schreef: 13 jul 2020, 20.41 '...De haakse zadelpen zit echter omgekeerd en muurvast. Wie me daar mee zou kunnen/willen helpen ...'

'... mag uiteraard de fiets zelf ook even grondig testen ...'
Appie heeft zich eens laten ontvallen dat hij nog nooit iets niet los heeft gekregen en heeft eerder ook al eens zijn bereidheid tot hulp aangeboden. Maar, hij woont niet om de hoek - des groter het avontuur.

Onlangs fietste ik op een Juncker kruisframefiets. Het is een degelijke fiets maar om gevoelsmatig verschil te ervaren ... niet eenvoudig - het was trouwens een hogere fiets dan ik zelf heb.
Ik stel wel vast dat in een kruisframe in totaal meer buislengte zit en dat de buislengtes tussen de lugs ten opzichte van een ruitframe bij een kruisframe korter zijn. Een kruisframe bestaat ook uit drie driehoeken (achterste deel van het frame niet meegerekend). Beide facetten zouden meer stijfheid moeten geven dan één grote ruit.
Het frame wordt door die extra buislengte waarschijnlijk ook zwaarder, al hebben de gekruiste buizen mogelijk een iets kleinere diameter en dus een lager gewicht per meter - de dubbele buizen van een moderne transportfiets zijn ook dunner dan de rest.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: De heilige graal... Fongers kruisframe (X-frame) uit 1902

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Jasper,
Mocht je iets met je kruisframe willen doen om `m beter te krijgen dan wil ik je daar best mee helpen.
Daarnaast vind ik het natuurlijk ook gewoon leuk om de fiets eens goed te kunnen bekijken.

Over buitenlandse (Engelse) kruisframes Raleigh is best goed verkocht in Nederland. Ik heb er een van 1923 die geleverd is door Wesling Amsterdam
De grote Raleigh dealer. Al mijn Raleigh`s (3) komen van Wesling!
Centaur Featherweight (betere foto heb ik momenteel even niet)
centaur featherweight
centaur featherweight
(zo`n later min of meer door Simplex en Junkers gecopieerd kruisframe) werd in de ANWB kampioen flink geadverteerd.
Maar of ze ook echt verkocht zijn in grote aantallen ??

In Engeland heb je diverse andere kruisframevarianten maar alle van kleinere firma`s. IK heb m`n twijfels of die dan in grote aantallen zijn verkocht.
Het Raleigh kruisframe wel omdat je die redelijk vaak nog tegen komt als oldtimer.

Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 13 jul 2020, 21.53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: De heilige graal... Fongers kruisframe (X-frame) uit 1902

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

JasperA schreef: 13 jul 2020, 20.41 Op zich kun je er een rondje op maken maar de trapas zit wat los en ook zou ik graag het zadel eens vervangen (ik heb al een passend FG zadel). De haakse zadelpen zit echter omgekeerd en muurvast. En om me daar nu met een gasbrandertje en een houten hamer op uit te leven lijkt me ook geen goed idee... :|
Met een haakse zadelpen is het vrij eenvoudig: een stuk pijp erover schuiven, zodat je een langere arm hebt. Dan komt die wel los. Wel natuurlijk een oude lap ertussen oid, om te voorkomen dat je de zadelpen beschadigd.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: De heilige graal... Fongers kruisframe (X-frame) uit 1902

Bericht door JasperA »

Maarten Waarlé schreef: 13 jul 2020, 21.45 Hoi Jasper,
Mocht je iets met je kruisframe willen doen om `m beter te krijgen dan wil ik je daar best mee helpen.
Daarnaast vind ik het natuurlijk ook gewoon leuk om de fiets eens goed te kunnen bekijken.
Dat zou super zijn Maarten! Sowieso zal het een mooi gezicht zijn om deze fiets eens naast jou Fongers collectie te zetten. Een beetje Fongers fiets moet toch eens in Waalre zijn geweest...
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: De heilige graal... Fongers kruisframe (X-frame) uit 1902

Bericht door Bandenplakker »

Zadelpen loskrijgen:

Raadpleeg ook de onvolprezen Sheldon (zaliger nagedachtenis) en zoek op 'stuck seatposts'; hij had een heerlijk (vind ik) ironische, maar ter zake kundige kijk op veel zaken, ook als het om deze kwestie gaat.

Dirk
Plaats reactie