De heilige graal... Fongers kruisframe (X-frame) uit 1902

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: De heilige graal... Fongers kruisframe (X-frame) uit 1902

Bericht door Bandenplakker »

Naschrift:

Sheldon lijkt uit de lucht. Gelukkig heb ik eerder het betreffende stuk opgeslagen. Als je wilt, kan ik het doorgeven.

Dirk
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: De heilige graal... Fongers kruisframe (X-frame) uit 1902

Bericht door JasperA »

Ik heb het zojuist zitten lezen en was al bijna in de modus om nog een poging te wagen... :D Als je op Google zoekt komt de website wel naar boven tenminste.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: De heilige graal... Fongers kruisframe (X-frame) uit 1902

Bericht door rowejon »

Hi,
Post een link aub.
Groeten
Jon
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: De heilige graal... Fongers kruisframe (X-frame) uit 1902

Bericht door Maarten Waarlé »

Dat zou super zijn Maarten! Sowieso zal het een mooi gezicht zijn om deze fiets eens naast jou Fongers collectie te zetten. Een beetje Fongers fiets moet toch eens in Waalre zijn geweest..
Prima Jasper. Kijk maar wanneer je denk dat het mag gebeuren.
Bij mooi weer kunnen we de hele stal in de wei zetten ziet er vast indrukwekkend uit.

Nog over de vroege 20e eeuwse kruisframes in Nederland: ik vond een tijdje terug een foto op de Groningse beeldbank van een Raleigh kruisframe.

https://www.beeldbankgroningen.nl/beeld ... s=1&page=1

Zal rond 1905-07 moeten zijn. De Raleigh (geheel links op de foto) heeft een exentrische trapas en Bowden remmen waarbij de voorste rem op een voor mij nog niet eerder geziene wijze op de voorvork scharniert. Normaal zit de achter rem van Bowden los in veren en kabel gevangen.
De fiets heeft ook een S.A. drie versnellingen versteller op het stuur. Zo`n grote dikke van rond 1905-07.
Ik heb overigens zelf geen verschil gemerkt tussen kruisframe en ruitframe qua stijfheid of verschil in rijweerstand of zo.
We een keer op een verende BSA gereden en daar voel je wel verschil in stijfheid met een gewoon frame(over het andere uiterste van het ANWB verhaaltje gesproken)

Groeten,
Maarten
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: De heilige graal... Fongers kruisframe (X-frame) uit 1902

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 14 jul 2020, 19.20 Ik heb overigens zelf geen verschil gemerkt tussen kruisframe en ruitframe qua stijfheid of verschil in rijweerstand of zo.
We een keer op een verende BSA gereden en daar voel je wel verschil in stijfheid met een gewoon frame(over het andere uiterste van het ANWB verhaaltje gesproken)
Ach, 100 jaar geleden waren de journalisten ook vooral journalisten, en geen constructeurs ;)
/Marten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: De heilige graal... Fongers kruisframe (X-frame) uit 1902

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja ,dat is natuurlijk ook zo. Echt heel goed onderbouwd zal het niet zijn.
Je ziet in de Kampioen dat het onderwerp verschillende keren terug komt. Een ingezonden brief hieronder.

https://books.google.nl/books?id=iQedV8 ... am&f=false

Opvallend dat de man schrijft dat het kruisraam geen groot succes is gebleken en dat hij een Simplex no1 met kruisframe heeft bereden waarvan hij meende dat deze minder slipte dan zijn latere Fongers met normaal frame.

Om terug te komen op Fongers, Ik zag dat ze in mei 1907 nog het kruisframe in dames en heren uitvoering adverteerde. Ik dacht dat ze er veel eerder mee gestopt waren maar blijkbaar niet . Wel voor een behoorlijk hogere prijs dan het model er onder. Dat zal de verkopen ook geen goed hebben gedaan.

https://books.google.nl/books?id=OPFZyQ ... am&f=false
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: De heilige graal... Fongers kruisframe (X-frame) uit 1902

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 15 jul 2020, 08.32 Ja ,dat is natuurlijk ook zo. Echt heel goed onderbouwd zal het niet zijn.
Je ziet in de Kampioen dat het onderwerp verschillende keren terug komt. Een ingezonden brief hieronder.

https://books.google.nl/books?id=iQedV8 ... am&f=false

Opvallend dat de man schrijft dat het kruisraam geen groot succes is gebleken en dat hij een Simplex no1 met kruisframe heeft bereden waarvan hij meende dat deze minder slipte dan zijn latere Fongers met normaal frame.

Om terug te komen op Fongers, Ik zag dat ze in mei 1907 nog het kruisframe in dames en heren uitvoering adverteerde. Ik dacht dat ze er veel eerder mee gestopt waren maar blijkbaar niet . Wel voor een behoorlijk hogere prijs dan het model er onder. Dat zal de verkopen ook geen goed hebben gedaan.

https://books.google.nl/books?id=OPFZyQ ... am&f=false
Een kruisframe ziet er anders uit, dus worden er allerlei eigenschappen aangehangen. Allereerst is het de vraag of het principe stijver of minder stijf is als een standaard ruitvorm, in torsie zou het wel eens slapper kunnen zijn. Maar in zijn algemeenheid, gooi je er meer ijzer tegen aan, dan word het frame stijver. Zeggen dat frame A stijver is als B puur op de vorm is altijd al gewaagd.
Om op steentjes de banden op de grond te houden moet het frame niet te stijf zijn, maar ook weer niet zo slap dat je daar weer problemen mee krijgt. Dus of A beter is dan B hangt weer af van waar B op de stijfheids schaal in ingeordend. ( en alle andere onderdelen, gewicht van de berijder etc etc) .
/Marten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: De heilige graal... Fongers kruisframe (X-frame) uit 1902

Bericht door JasperA »

Gisteren is het gelukt om de zadelpen de juiste kant op te bewegen. Ik heb eerst de zadelpenbout volledig verwijderd en met 1 van de 4 poten van een IKEA kinderstoel de zadelpen vervolgens vrij gemakkelijk de andere kant opgedraaid.

Daardoor was het mogelijk om een Fongers hygiënisch zadel te plaatsen inclusief een fraai Fongers tasje dat ik ooit eens van iemand uit Gouda heb gekregen (en mocht ophalen bij de rechtbank in Utrecht).

Qua looks is dit al een flinke verbetering en met het verwijderen van de verlichting en de dynamo komt de fiets al wat dichter in de buurt van de foto met een Fongers kruisframe uit begin 1900.

Mogelijke vervolgstappen die zo bij me op kwamen zijn;
1. Vervangen lakdoek (deze steekt af bij de rest van de fiets omdat hij half vergaan is)
2. De zadelpen nog iets hoger zetten (dit lukte gister dan weer niet helaas)
3. Het stuur iets lager zetten
4. De fiets een keer volledig na laten kijken door Maarten zodat er ook weer op gefietst kan worden
5. Misschien een setje nieuwe banden
6. De handvatten een keertje vervangen door meer passende
C2B423FD-4119-4C7A-83C8-A36781855663.jpeg
2AF4BFED-7B12-4C4F-BE2E-D8DC6D755A2A.jpeg
2CD4E2FF-5B25-400B-8E21-8BEF6FB61C05.jpeg
752FC2CB-0377-4B01-90B8-A67F1A819BBA.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 650
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: De heilige graal... Fongers kruisframe (X-frame) uit 1902

Bericht door jrietveld »

Mooi Jasper. Als je toch gaat restylen (ik zou zeggen naar een jaren 30 'make up') dan ook een setje passende Fongers pedalen erop zetten.

groet, Jos
Plaats reactie