Lijst met bekende Fongers rijwielen 1884 - 1965

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Lijst met bekende Fongers rijwielen 1884 - 1965

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Jasper,
Indrukwekkende lijst.
Het valt me op dat de modellen Groningen, Nederland en Holland wat ondervertegenwoordigd zijn.
Dat terwijl er best iets te beleven valt aan die modellen.

Over mijn 1903 damesfiets een huishoudelijke mededeling Het tweede getal van de reeks is (moet zijn) een 2 in plaats van een 3.
Mijn fiets zit net voor die BD3 met 26 inch wielen van Jan.

De enige fiets uit 1910 de DZ is helaas overleden. Opgegaan in de HZ70 uit 1913. Ik sla in de achterpat nog het type en nummer van deze fiets .
Dit omdat de liggende achtervork in de HZ gesoldeerd gaat worden. De remmen, trapas ,staande achtervork en stuurwieltje gaan over in de HZ

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 650
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Lijst met bekende Fongers rijwielen 1884 - 1965

Bericht door jrietveld »

Mooi initiatief, Jasper, maar onbegonnen werk om dit compleet te krijgen. Ik heb honderden Fongers fietsen door mijn handen gehad en misschien wel enkele duizenden gezien de afgelopen veertig jaar. Interessant vind ik het lijstje tot 1920 (c.q. de eeuwelingen), ik zal kijken of ik dat kan aanvullen vanuit mijn archief.

groet, Jos
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Lijst met bekende Fongers rijwielen 1884 - 1965

Bericht door JasperA »

Maarten Waarlé schreef: 1 okt 2019, 18.39 Over mijn 1903 damesfiets een huishoudelijke mededeling Het tweede getal van de reeks is (moet zijn) een 2 in plaats van een 3.
Mijn fiets zit net voor die BD3 met 26 inch wielen van Jan.

De enige fiets uit 1910 de DZ is helaas overleden. Opgegaan in de HZ70 uit 1913. Ik sla in de achterpat nog het type en nummer van deze fiets .
Dit omdat de liggende achtervork in de HZ gesoldeerd gaat worden. De remmen, trapas ,staande achtervork en stuurwieltje gaan over in de HZ
Thanks! Ik heb de lijst aangepast. Van de DZ uit 1910 zal ik nog eens foto's plaatsen van hoe deze er uit zag toen ik hem vond (ik laat hem daarom in de lijst staan). Ik weet nog dat ik flink heb lopen afdingen op de fiets... :lol: Het frame was aan alle kanten ingedeukt en er was tot vlak voor de verkoop nog op gereden. Fijn om te horen dat de fiets een goede bestemming krijgt.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Lijst met bekende Fongers rijwielen 1884 - 1965

Bericht door JasperA »

jrietveld schreef: 1 okt 2019, 18.44 Mooi initiatief, Jasper, maar onbegonnen werk om dit compleet te krijgen. Ik heb honderden Fongers fietsen door mijn handen gehad en misschien wel enkele duizenden gezien de afgelopen veertig jaar. Interessant vind ik het lijstje tot 1920 (c.q. de eeuwelingen), ik zal kijken of ik dat kan aanvullen vanuit mijn archief.

groet, Jos
Dat zou super zijn Jos! Ik denk ook dat dat inderdaad de meest interessante periode is om het één en ander van in beeld te hebben hoewel ik het aantal mooie en complete jaren '50 Fongers fietsen ook maar mager vind. Ik hoop ook nog een dergelijke periode (40 jaar!) te hebben om oud Fongers rijwielmateriaal te verzamelen. En dan natuurlijk het liefst met allemaal vondsten die nog niet in deze lijst staan. Het aantal bekende Fongers fietsen van voor 1920 moeten we toch zeker kunnen verdubbelen lijkt me... ;) Er is nog lang niet goed genoeg gezocht als je het mij vraagt... :geek:
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Lijst met bekende Fongers rijwielen 1884 - 1965

Bericht door JasperA »

Hier en daar weer wat updates gedaan aan de lijst. Ik probeer de stortvloed aan Fongers gerelateerde topics enigszins te doseren... :D :lol: :shock:
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Lijst met bekende Fongers rijwielen 1884 - 1965

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

JasperA schreef: 13 nov 2019, 20.59 Ik probeer de stortvloed aan Fongers gerelateerde topics enigszins te doseren... :D :lol: :shock:
He, waarom? Het geeft tenminste weer een hoop interessant leesvoer, dus laat ze maar komen :)
Desmond
Berichten: 67
Lid geworden op: 11 jun 2016, 12.42

Re: Lijst met bekende Fongers rijwielen 1884 - 1965

Bericht door Desmond »

Hallo Jasper,

bedankt voor de lijst en vooral de moeite die je eraan besteed!
Hier dan nog twee aanvullingen van fietsen hier bij mij in Voorburg:
D55 frame no 3391-32, die nieuw gekocht is in Den Haag bij Fongers agent vd Gugten, van Hoogenhoucklaan 84., enkele kilometers hier vandaan.
En no.2:
HZ60 frame no E9093, herkomst onbekend

Met vriendelijke groet,
Desmond
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Lijst met bekende Fongers rijwielen 1884 - 1965

Bericht door JasperA »

Zojuist heb ik het rijtje met (voor mij) bekende Fongers rijwielen van voor 1910 compleet gemaakt door ook de nog niet aangemaakte forumposts met foto's van de betreffende rijwielen aan te maken.

Het zou mooi zijn om hier in de toekomst verdere uitbreidingen op te doen. Wie dus nog wat weet om toe te voegen; Laat je horen!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Lijst met bekende Fongers rijwielen 1884 - 1965

Bericht door Maarten Waarlé »

Super weer deze uitbreiding!
Ik zoek regelmatig een fiets op omdat ik iets wil verifiëren.
Zo iets als dit willen we ook met de vereniging doen op bredere schaal (''alle merken'')
Dan wel met z.g.a.n fietsen wat voor mij dan weer geen absolute voorwaarde zou zijn.
Leuk om bijvoorbeeld te zien dat de HZ70 uit 1911 een voorvork heeft die gesoldeerde eindstukken heeft (a la model BB) ,zo iets interesseert me ook al is het een wrakkige fiets verder.Dat is dan niet belangrijk
Ik zie dat het kruisframe uit 1902 C60 heeft staan in de titel Moet dat niet 65 zijn?
En de 1915 model Groningen is dat die ex Michiel fiets? Als dat zo is wil ik wel een foto maken van het frame. Dat ligt bij mij op zolder inmiddels.
Ook niet heel veel aan te zien maar net wel een paar typische kenmerken.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Lijst met bekende Fongers rijwielen 1884 - 1965

Bericht door JasperA »

Maarten Waarlé schreef: 5 jun 2020, 06.47 Ik zie dat het kruisframe uit 1902 C60 heeft staan in de titel Moet dat niet 65 zijn?
Klopt, ik heb het aangepast!
Maarten Waarlé schreef: 5 jun 2020, 06.47En de 1915 model Groningen is dat die ex Michiel fiets? Als dat zo is wil ik wel een foto maken van het frame. Dat ligt bij mij op zolder inmiddels.
De foto’s die ik heb in mijn digitale archief betreffen er 4 van de Fongers Groningen uit 1918. Deze heb ik nu ook in de lijst gezet en zal ik later toevoegen als forumpost. Van de Fongers Groningen 1915 (de ex Michiel fiets) heb ik geen foto’s kunnen vinden dus voel je vrij om hier een forumpost van te maken. Ik zorg dan voor de koppeling met deze lijst. Dank alvast!

Qua discussie over wat er wel en niet op de lijst komt qua fietsen (wrakken of zo goed als nieuw) is denk ik de vergelijking wel te trekken met de keuze van wat je wel en niet in je eigen verzameling opneemt. Dat blijft een continue afweging. Vaak kom je uit op het willen geven van een totaal beeld van wat er zoal gemaakt is door een merk (als je die luxe hebt natuurlijk) en zoals Jos al eerder aangaf zijn de 100-jarigen en ouder eigenlijk allemaal wel interessant om in beeld te hebben.

Ik hanteer voor nu nog geen criteria in ieder geval. De ‘scalability’ van het forum (in tegenstelling tot mijn bergruimte) staat dat gelukkig ook toe... ;)
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie