Nummer 10

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
peterbakker
Berichten: 473
Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05

Re: Nummer 10

Bericht door peterbakker »

Zeker wel . Is besproken op dit forum . Ong 2 jaar geleden. Er staat een lettercode op waarvan het jaartal niet exact is te achterhalen. Hij staat volgens mij bij welk merk is dit , ik zal effe zoeken
peterbakker
Berichten: 473
Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05

Re: Nummer 10

Bericht door peterbakker »

De reactie is via mailing gegaan ." Gezien het framenr en toevoeging van de D is datering niet mogelijk . Het kettingwiel is wel typisch jaren 30 " vandaar mijn invulling van jaren 30 . Je zal zomaar wel gelijk hebben hoor Jeroen ! Ik heb alle transportfietsen en onderdelen gekocht om deze op te knappen , moet nog steeds gebeuren !
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Nummer 10

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik ben wel benieuwd. Heb je er nog foto's van?
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Nummer 10

Bericht door Fotomaan »

peterbakker schreef: 13 okt 2019, 10.46 Ik heb zojuist ong 15 transportfietsen bekeken . Eigenlijk heeft alleen de Durabo het oog bovenin zitten. De rest allemaal ergens in het midden . Heeft het met de framehoogte te maken zodat de achtervork redelijk universeel van lengte kan zijn ?
Ik heb die van mij ook eens nader bekeken en ik ben toch al aardig wat jaartjes bezig met transportfietsen maar het is mij nog nooit opgevallen dat de ogen van de zadelpenbouten allemaal in het midden van de lug zitten :oops:
Ik heb geen idee waarom maar ik was er stellig van overtuigd dat ze wat hoger zaten :? Als het inderdaad zo is dat daardoor de staande achtervork altijd dezelfde lengte heeft zijn het dan ook hoge frames allemaal?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
peterbakker
Berichten: 473
Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05

Re: Nummer 10

Bericht door peterbakker »

Hoi Fotomaan (?) . Ik heb even wat gemeten . Daar worden heb we dus niets wijzer van ! Als voorbeeld even een paar gazelles , 2 stuks van 58,5 cm frame . 1 oog in het midden en 1 bovenaan ! 1 gazelle van 56 cm met het oog bovenaan . De Houvest is 56,5 cm en de Hulsmann 59. Pure willekeur dus volgens mij
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Nummer 10

Bericht door Fotomaan »

peterbakker schreef: 14 okt 2019, 15.08 Hoi Fotomaan (?) . Ik heb even wat gemeten . Daar worden heb we dus niets wijzer van ! Als voorbeeld even een paar gazelles , 2 stuks van 58,5 cm frame . 1 oog in het midden en 1 bovenaan ! 1 gazelle van 56 cm met het oog bovenaan . De Houvest is 56,5 cm en de Hulsmann 59. Pure willekeur dus volgens mij
Nou ja, staande achtervorken met verschillende lengtes dus.
Het lijkt een beetje op de onderste balhoofdlugs van transportfietsen. Bij hetzelfde merk zit daar ook variatie in. Tussen de onderste horizontale framebuis en de buis die naar het trapashuis gaat zit niet altijd dezelfde afstand. Er zijn ook nog frames waar beide buizen hun eigen balhooflug hebben.
Bij een foto van een transportifiets kijk daar wel eens naar als ik een indruk wil krijgen van de hoogte van het frame. De beste manier is om de afstand tussen het mannetje in de staande achtervork en de zadellug te bekijken.
Maar om het merk te bepalen lijkt het geen typering.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Nummer 10

Bericht door m-gineering »

Fotomaan schreef: 14 okt 2019, 21.14
Het lijkt een beetje op de onderste balhoofdlugs van transportfietsen. Bij hetzelfde merk zit daar ook variatie in. Tussen de onderste horizontale framebuis en de buis die naar het trapashuis gaat zit niet altijd dezelfde afstand. Er zijn ook nog frames waar beide buizen hun eigen balhooflug hebben.
Bij een kleine maat frame is een lug met extra sok voor de 2e bovenbuis ideaal. Maar als je een hoger frame bouwt wil je dat de 2e bovenbuis mee omhoog gaat , dus op een gegeven moment moet je overstappen op een losse lug in het midden van de balhoofdbuis
/Marten
Plaats reactie