Fongers CCG 65 1935
Fongers CCG 65 1935
Een paar weken geleden zag ik tijdens een familieweekend in Orvelte op Marktplaats deze Fongers fiets voorbij komen.
Er vielen mij meteen twee zaken op:
1. De staat van de balhoofdtransfer; als een fiets met deze leeftijd nog zo'n 'nette' transfer heeft dan is er op de fiets weinig gereden
2. De hoornen handvatten; het moest dus een duurder model zijn
Ik was wat laat met het reageren op de advertentie en begreep van de verkoper dat hij de fiets inmiddels had verkocht aan liefhebber die vanuit Indonesië de fiets reserveerde. Vanuit Den Haag zou iemand vervolgens contact opnemen en de fiets contant komen afrekenen.
Jammer, maar zo gaat dat nou eenmaal.
De volgende ochtend ontving ik echter een bericht van de verkoper. De Indonesische koper zag toch af van de aankoop. Dat er nieuwe banden om moesten was toch te veel van het goede...
Ik heb de fiets dus in 2e instantie alsnog kunnen kopen. Bij het ophalen van de fiets stond deze al in het zonnetje te wachten. Man, wat blijven die Fongersen toch altijd een genot om naar te kijken!
Het eerste wat me opviel was dat de fiets nog op (waarschijnlijk de eerste) Fongers banden stond! Het betroffen de banden met dubbele belijning wat voor de duurdere modellen gangbaar was. Het model type was een CCG 65 en het framenummer begon met 35 waarmee het frame in ieder geval in 1935 is geproduceerd.
In mijn loopbaan als Fongers verzamelaar ben ik nog niet eerder zo'n complete fiets tegengekomen. Alles was nog origineel; Banden, koplamp, dynamo, kettingkast, Lukas bel, hoornen handvatten, lak etc. etc. Het enige wat iets minder aantrekkelijk was, was de grote hoeveelheid roest. De fiets kwam uit een kelder van een villa in Tynaarlo en had daar erg vochtig gestaan. Gelukkig hebben we het hier wel over een Fongers rijwiel en bij een eerste inspectie bleek er gelukkig niets te zijn doorgeroest. Zelfs de Kron Prinz velgen die overduidelijk in een laag met vochtige drab hadden gestaan vertoonden gewoon nog hun chroom.
Bij de aankoop van de fiets had degene van wie ik de fiets kocht ook wat oude kentekenplaten gekocht uit de jaren '20 die uit dezelfde kelder kwamen. Deze bleken op naam te hebben gestaan van Dhr. Derk Garmt Landweer die directeur was van Strokartonfabriek WA Scholten in Sappemeer. Op de zitbuis staat nog vaag een postcode gegraveerd die ik nog eens zal natrekken.
Er vielen mij meteen twee zaken op:
1. De staat van de balhoofdtransfer; als een fiets met deze leeftijd nog zo'n 'nette' transfer heeft dan is er op de fiets weinig gereden
2. De hoornen handvatten; het moest dus een duurder model zijn
Ik was wat laat met het reageren op de advertentie en begreep van de verkoper dat hij de fiets inmiddels had verkocht aan liefhebber die vanuit Indonesië de fiets reserveerde. Vanuit Den Haag zou iemand vervolgens contact opnemen en de fiets contant komen afrekenen.
Jammer, maar zo gaat dat nou eenmaal.
De volgende ochtend ontving ik echter een bericht van de verkoper. De Indonesische koper zag toch af van de aankoop. Dat er nieuwe banden om moesten was toch te veel van het goede...
Ik heb de fiets dus in 2e instantie alsnog kunnen kopen. Bij het ophalen van de fiets stond deze al in het zonnetje te wachten. Man, wat blijven die Fongersen toch altijd een genot om naar te kijken!
Het eerste wat me opviel was dat de fiets nog op (waarschijnlijk de eerste) Fongers banden stond! Het betroffen de banden met dubbele belijning wat voor de duurdere modellen gangbaar was. Het model type was een CCG 65 en het framenummer begon met 35 waarmee het frame in ieder geval in 1935 is geproduceerd.
In mijn loopbaan als Fongers verzamelaar ben ik nog niet eerder zo'n complete fiets tegengekomen. Alles was nog origineel; Banden, koplamp, dynamo, kettingkast, Lukas bel, hoornen handvatten, lak etc. etc. Het enige wat iets minder aantrekkelijk was, was de grote hoeveelheid roest. De fiets kwam uit een kelder van een villa in Tynaarlo en had daar erg vochtig gestaan. Gelukkig hebben we het hier wel over een Fongers rijwiel en bij een eerste inspectie bleek er gelukkig niets te zijn doorgeroest. Zelfs de Kron Prinz velgen die overduidelijk in een laag met vochtige drab hadden gestaan vertoonden gewoon nog hun chroom.
Bij de aankoop van de fiets had degene van wie ik de fiets kocht ook wat oude kentekenplaten gekocht uit de jaren '20 die uit dezelfde kelder kwamen. Deze bleken op naam te hebben gestaan van Dhr. Derk Garmt Landweer die directeur was van Strokartonfabriek WA Scholten in Sappemeer. Op de zitbuis staat nog vaag een postcode gegraveerd die ik nog eens zal natrekken.
- Bijlagen
Laatst gewijzigd door JasperA op 30 sep 2019, 16.09, 1 keer totaal gewijzigd.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: Fongers CCG 65 1935
Bij thuiskomst heb ik eerst wat 'voor' foto's gemaakt. Excuses dat niet alle foto's 'recht' staan maar bij het open klikken moet dat volgens mij goed komen.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: Fongers CCG 65 1935
Een week later heb ik de fiets een eerste sopje gegeven en vervolgens volledig gedemonteerd. Een voordeel van Fongers is toch wel dat je, hoe roestig de fiets ook is, alles weer vrij gemakkelijk los krijgt.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: Fongers CCG 65 1935
Momenteel zit ik in de fase van het onderdeel voor onderdeel weer schoonmaken en oppoetsen van de fiets. Zo nu en dan pak ik er een onderdeel bij en ik ga dan rustig een half uurtje zitten poetsen. De eerste twee delen van het restauratie drie-luik in Het Rijwiel komen goed van pas!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: Fongers CCG 65 1935
Erg mooie fiets, maar wel typisch dat bij zulke mooie transfers en biezen, de lak toch zo aangetast is op een aantal plekken, als ik vergelijk met mijn eigen fiets waar de transfers en biezen bijna zijn vervaagd, maar de echte roest nog niet onder de lak is gekropen. Alsof deze fiets geen daglicht, maar wel veel vocht heeft gezien. Hoe zit het eigenlijk met de kroonkapjes ? Ik had het idee dat die begin jaren 30 kort waren, en op deze fiets dus alweer lang- (ik heb zelf een BB uit 1934 die door gebrek aan een BBvork een soort CCG geworden is, en ben al anderhalf jaar aan het twijfelen of het korte kapje past bij mijn bouwjaar). Zulke originele fietsen als deze zijn dan erg mooie restauratievoorbeelden. Groet, Rein
Laatst gewijzigd door ReinvB op 7 okt 2019, 14.58, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Fongers CCG 65 1935
ook grappig dat er roestvrij lakwerk in plaats van Naadlooze buizen op het gele vlaggetje staat. Dat statement is na 80 jaar mischien niet meer waar, maar zouden de buizen dan ook niet meer naadloos zijn ?
Re: Fongers CCG 65 1935
Beste Jasper,
Misschien heb ik nog wel een wat mooiere ankerplaat voor de achterrem liggen, mocht je daar behoefte aan hebben.
Groeten,
Yorick.
Misschien heb ik nog wel een wat mooiere ankerplaat voor de achterrem liggen, mocht je daar behoefte aan hebben.
Groeten,
Yorick.
Sportief fietsend!
Re: Fongers CCG 65 1935
Leuk Jasper: in 1 kwartaal hebben we 2 hogere Fongers CCG geconserveerd
Leuk dat je een hoog origineel gehalte hebt en dat je deze grondig aanpakt. Het wordt een mooie en goede!
Hgr van een mede liefhebber! Wouter
Leuk dat je een hoog origineel gehalte hebt en dat je deze grondig aanpakt. Het wordt een mooie en goede!
Hgr van een mede liefhebber! Wouter
Re: Fongers CCG 65 1935
erg mooi exemplaar maar ...ben je gegroeid?
Re: Fongers CCG 65 1935
Aan deze CCG 65 wordt ook langzaam verder gewerkt. Wordt weer een mooie statige en complete fiets als ie klaar is.
Ik heb nog een voor-oorlogse stalen Fongers kettingkast die ik op deze fiets zal plaatsen.
De velgen zijn weer helemaal schoon en glimmend geworden na het verwijderen van een flink aangekoekte aanslag.
Ik heb nog een voor-oorlogse stalen Fongers kettingkast die ik op deze fiets zal plaatsen.
De velgen zijn weer helemaal schoon en glimmend geworden na het verwijderen van een flink aangekoekte aanslag.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl