Fongers CCG70 1937 dubbeldekker

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
Wouter
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 nov 2017, 12.46
Contacteer:

Fongers CCG70 1937 dubbeldekker

Bericht door Wouter »

Deze zomer kon ik een Fongers dubbeldekker kopen, waarmee een lang gekoesterde wens in vervulling ging.
In matige staat, grof overgeschilderd, reed niet goed.
Maar: hieronder school een originele CCG70.
Dus ik dacht: ik waag het erop, hoewel een over gekwaste Fongers absoluut niet mijn doel is of wordt.

Eerst helemaal uit elkaar gehaald: de 1935 Torpedo remnaaf was volledig en onherstelbaar uitgelopen. Een gebroken conus (zie foto) in de trapas. Steenhard geworden vet in de balhoofd lagers.
Kettingkast helemaal op. Spatbord achter rot. Geen originele spatbord stangen. Maar wel een 1940 Williams crank, het originele stuur en de originele velgen.
Toen schoongemaakt, werkelijk elke cm.
En met allerlei middelen de niet-originele lak op de achtervork verwijderd. Het frame moest ik voor een groot deel opnieuw spuiten omdat de originele lak er niet meer onder bleek te zitten, dat is goed gelukt met een diepzwarte en op de juiste manier glanzende zwarte lak, al zeg ik het zelf.
Daarna weer opgebouwd, overal nieuw vet en nieuwe kogels en conussen waar nodig. Een NOS nieuw Torpedo binnenwerk in een andere (juiste) set Fongers wielen.
Afgemonteerd met een originele set Fongers verlichting, een origineel verzwaard zadel met tasje en diverse andere Fongers details zoals een NOS kettingkast. Het pompje is een Dover Exonite, precies hetzelfde model als waar Fongers FG in liet zetten. Nog 1 wens: een set originele Fongers pedalen die ik maar niet kan vinden.
Het allerleukste was de eerste proefrit: een statig, majestueus en vorstelijk rijwiel met een royale en koninklijke zit..... met een fantastisch en hoffelijk rijcomfort!!!
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers CCG70 1937 dubbeldekker

Bericht door JasperA »

Prachtig geworden Wouter! Zeker als je de begin staat van de fiets er bij bedenkt... Heb je daar nog een foto van toevallig?

Zaken als een NOS Fongers kettingkast en een Dover pompje zijn overigens geen alledaagse dingen. Mooi dat je die erbij hebt weten te vinden.

Hopelijk volgen er in de toekomst nog meer restauratie verslagen van jou kant!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Wouter
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 nov 2017, 12.46
Contacteer:

Re: Fongers CCG70 1937 dubbeldekker

Bericht door Wouter »

Dank Jasper! Hier nog enkele foto’s van de staat waarin ik deze tegen kwam:
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Fongers CCG70 1937 dubbeldekker

Bericht door ReinvB »

Dat chroom heb je dan toch mooi onder de grijze en zwarte verf uitgekregen. Heel mooie fiets. Ga je ook nog biezen aanbrengen, want dat maakt hem wel helemaal af. Groeten ,Rein
Wouter
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 nov 2017, 12.46
Contacteer:

Re: Fongers CCG70 1937 dubbeldekker

Bericht door Wouter »

Rein, dank, de originele biezen op de velgen, spatborden en achtervork zijn (grotendeels) aanwezig. Ik wil het frame daarom eigenlijk niet met latere (niet door Fongers) aangebrachte biezen uitrusten. Hgr Wouter
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Fongers CCG70 1937 dubbeldekker

Bericht door ReinvB »

ik snap het, bij mijn eigen fiets zijn de biezen op het frame ook alleen bij lage zon te zien. De vraag kwam op door het nog frisse transfer op het balhoofd. Keuzes...Weet jij mischien ook wanneer de verschillende kroonkapjes kwamen ? Ik heb een vervangende vork in mijn BB, die daardoor een soort CCG is geworden, en ik heb er nu een kort kapje op, maar vraag me af of dat wel klopt. Frame uit 1934, fiets is waarschijnlijk 35 of 36 geleverd (oude type remstangen voor trommelremmen, nog met tussenheveltje) en waarschijnlijk in de jaren 50 een fabrieksrevisie ondergaan. Dat verkeersrijwiel erachter is ook een bijzondere, net als die Weer en WInd die op de achtergrond. Leuke collectie. Groet, Rein
Wouter
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 nov 2017, 12.46
Contacteer:

Re: Fongers CCG70 1937 dubbeldekker

Bericht door Wouter »

Het balhoofdtransfer is krakelee en heeft wel slijtage, maar minder dan op achterspatbord. Het kroonkapje op mijn CCG op de foto’s is de originele en dat is dezelfde als het kapje op de Weer en Wind BB (uit dezelfde periode) die erachter staat. Zijn deze hetzelfde als die van jou?
Hgr Wouter
Plaats reactie