Fongers CCG70 1937 dubbeldekker
Geplaatst: 30 sep 2019, 19.12
Deze zomer kon ik een Fongers dubbeldekker kopen, waarmee een lang gekoesterde wens in vervulling ging.
In matige staat, grof overgeschilderd, reed niet goed.
Maar: hieronder school een originele CCG70.
Dus ik dacht: ik waag het erop, hoewel een over gekwaste Fongers absoluut niet mijn doel is of wordt.
Eerst helemaal uit elkaar gehaald: de 1935 Torpedo remnaaf was volledig en onherstelbaar uitgelopen. Een gebroken conus (zie foto) in de trapas. Steenhard geworden vet in de balhoofd lagers.
Kettingkast helemaal op. Spatbord achter rot. Geen originele spatbord stangen. Maar wel een 1940 Williams crank, het originele stuur en de originele velgen.
Toen schoongemaakt, werkelijk elke cm.
En met allerlei middelen de niet-originele lak op de achtervork verwijderd. Het frame moest ik voor een groot deel opnieuw spuiten omdat de originele lak er niet meer onder bleek te zitten, dat is goed gelukt met een diepzwarte en op de juiste manier glanzende zwarte lak, al zeg ik het zelf.
Daarna weer opgebouwd, overal nieuw vet en nieuwe kogels en conussen waar nodig. Een NOS nieuw Torpedo binnenwerk in een andere (juiste) set Fongers wielen.
Afgemonteerd met een originele set Fongers verlichting, een origineel verzwaard zadel met tasje en diverse andere Fongers details zoals een NOS kettingkast. Het pompje is een Dover Exonite, precies hetzelfde model als waar Fongers FG in liet zetten. Nog 1 wens: een set originele Fongers pedalen die ik maar niet kan vinden.
Het allerleukste was de eerste proefrit: een statig, majestueus en vorstelijk rijwiel met een royale en koninklijke zit..... met een fantastisch en hoffelijk rijcomfort!!!
In matige staat, grof overgeschilderd, reed niet goed.
Maar: hieronder school een originele CCG70.
Dus ik dacht: ik waag het erop, hoewel een over gekwaste Fongers absoluut niet mijn doel is of wordt.
Eerst helemaal uit elkaar gehaald: de 1935 Torpedo remnaaf was volledig en onherstelbaar uitgelopen. Een gebroken conus (zie foto) in de trapas. Steenhard geworden vet in de balhoofd lagers.
Kettingkast helemaal op. Spatbord achter rot. Geen originele spatbord stangen. Maar wel een 1940 Williams crank, het originele stuur en de originele velgen.
Toen schoongemaakt, werkelijk elke cm.
En met allerlei middelen de niet-originele lak op de achtervork verwijderd. Het frame moest ik voor een groot deel opnieuw spuiten omdat de originele lak er niet meer onder bleek te zitten, dat is goed gelukt met een diepzwarte en op de juiste manier glanzende zwarte lak, al zeg ik het zelf.
Daarna weer opgebouwd, overal nieuw vet en nieuwe kogels en conussen waar nodig. Een NOS nieuw Torpedo binnenwerk in een andere (juiste) set Fongers wielen.
Afgemonteerd met een originele set Fongers verlichting, een origineel verzwaard zadel met tasje en diverse andere Fongers details zoals een NOS kettingkast. Het pompje is een Dover Exonite, precies hetzelfde model als waar Fongers FG in liet zetten. Nog 1 wens: een set originele Fongers pedalen die ik maar niet kan vinden.
Het allerleukste was de eerste proefrit: een statig, majestueus en vorstelijk rijwiel met een royale en koninklijke zit..... met een fantastisch en hoffelijk rijcomfort!!!