Fongers DZ 60 uit 1910 - Framenummer 36197

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Fongers DZ 60 uit 1910 - Framenummer 36197

Bericht door JasperA »

Bij deze wederom een forum post om de 'Lijst met bekende Fongers rijwielen 1884 - 1965' verder invulling te geven.

Dit Fongers rijwiel, een DZ 60 uit 1910, kocht ik via Marktplaats in juli 2015. Als ik mijn mailwisselingen uit die periode bekijk zat ik toen in een zeer intensieve verzamelperiode met allerlei marktplaats activiteiten, bezoeken aan Heemstede (bij een oude bewoner van de toen al gesloten Fongers Fabriek die daar in de jaren '70 had gewoond) en Leidschendam, verwerken van nieuwe Leden van De Oude Fiets vereniging etc.

De eigenaar wist mij te vertellen dat er tot kort voor de verkoop van de fiets nog op gereden werd.

Het frame was op meerdere plekken flink ingedeukt en voor mij als 'niet-technisch onderlegde' verzamelaar kun je met zo'n fiets eigenlijk niets. Veel leuker is het om een dergelijke fiets toch mee te nemen en ervoor te zorgen dat de fiets bij iemand terecht komt die er weldegelijk iets mee kan zoals bijvoorbeeld het compleet maken van een andere fiets uit dezelfde tijdsperiode. Dat is uiteindelijk ook met deze fiets gebeurt zoals in het restauratie verslag van de HZ 70 uit 1913 van Maarten te lezen valt.

Gezien de staat van de fiets heb ik flink kunnen afdingen (tot op het punt dat ik hem bijna had laten staan) en ik denk dat ik op die manier voor de onderdelen goed betaald heb maar niet teveel.
Bijlagen
IMG_3940.JPG
IMG_5367.JPG
IMG_5366.JPG
IMG_5365.JPG
IMG_5364.JPG
IMG_5363.JPG
001.JPG
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie