Ronic

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Gritzner
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jun 2012, 00.03

Ronic

Bericht door Gritzner »

Vandaag heb ik een fiets gekocht van het merk Ronic

Het merk zou uit België komen en vernoemd zijn naar de zoon van de producent, die Ronnie heette.
De fiets lijkt volledig origineel op het zadel, de trappers en wellicht een velg na.

Op de F&S achternaaf staat "28" wat suggereert dat deze uit 1928 komt, de lugs, de voorvork en de platte spatborden lijken dit te bevestigen.
De oogjes onder de onderste framebuis lijken bedoeld voor de bedrading voor de verlichting en het oogje op de achterbrug wellicht voor een achterlicht, zou dit kunnen als de fiets uit 1928 komt?

Iemand meer informatie over het merk of de fiets, want ik heb er op internet niets over kunnen vinden.
De voorband zou mogelijk nog een hielband zijn, volgens de vorige eigenaar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Ronic

Bericht door Rob Houkes »

Die naaf is zeker niet uit 1928, die hebben oa nog het ouder logo zonder ring om de adelaar. Er staat ook geen 28 maar 2.8, dat geeft de maximale dikte van de spaken aan die er in passen. Het bouwjaar staat waarschijnlijk links onder het logo met de adelaar.

Wel een mooie fiets hoor, ik ben benieuwd of iemand er nog meer info over heeft.
De beste sportfiets is een transportfiets :)
fietshobbyist
Berichten: 635
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Ronic

Bericht door fietshobbyist »

Over originaliteit. Op foto 7 is een opgelast oog op de linker liggende achtervork te zien; er ontbreekt schijnbaar een standaard.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Ronic

Bericht door m-gineering »

Werner schreef: 21 okt 2019, 19.00 Over originaliteit. Op foto 7 is een opgelast oog op de linker liggende achtervork te zien; er ontbreekt schijnbaar een standaard.
Als dat oortje nog niet afgebroken is, kun je er zeker van zijn dat er nooit een standaard aan gezeten heeft ;)
/Marten
Svenhaan
Berichten: 86
Lid geworden op: 2 mei 2016, 09.19

Re: Ronic

Bericht door Svenhaan »

Je F&S naaf is veel jonger. De 28 is 2.8 en staat voor de grootte van de spaakgaten in de naafhuls. Onder het adelaarlogo moet links het jaartal staan.

vr groeten Sven
Gritzner
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jun 2012, 00.03

Re: Ronic

Bericht door Gritzner »

Bedankt, de naaf is van 1956 heb ik inmiddels gezien. (56 M)

De voorband is een Veith Extra Prime en blijkt inderdaad een hielband.
De achterband is een normale fietsband en die passen niet op een velg voor een hielband.(Wat ik ervan heb gelezen)
Één van de wielen is kennelijk niet origineel, want het lijkt onwaarschijnlijk dat deze met 2 verschillende velgen is verkocht.
Iemand enig idee of de fiets uit 1956 kan komen of wellicht nog van voor de oorlog is?
De lugs en de bouw van de voorvork en de nippels op o.a. de trapas lijken te suggereren dan deze ouder is dan 1956.
De versleten hielband lijkt ook ouder, maar het kan natuurlijk ook dat het voorwiel vervangen is.
De oogjes voor de bedrading en de standaard (?) lijken wel weer overeen te komen met een fiets uit de jaren 50.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Ronic

Bericht door non-fixie »

Gritzner schreef: 21 okt 2019, 17.51 Iemand meer informatie over het merk of de fiets, want ik heb er op internet niets over kunnen vinden.
Op zoek naar heel wat anders kwam ik deze oude topic tegen. Wellicht zijn je vragen al beantwoord, maar toch:

Van wielerarchieven.be:

"Libertas heeft ook nog een tijd fietsen op de markt gebracht onder de naam Ronic (voorste 3 letters zijn afkomstig van Ronny Spagnaerts, de toenmalige eigenaar van Libertas) denk ik voor de Amerikaanse markt.
Het embleem (logo) was hetzelfde dan deze van Libertas (vrijheidsbeeld N.Y), maar in plaats van Libertas stond daat Ronic op vermeld
."

Bron: https://www.wielerarchieven.be/vb5/foru ... egen/1021-
Plaats reactie