Nieuwe Juncker
Nieuwe Juncker
Ik heb een week geleden een ‘nieuwe’ transportfiets gekocht en omdat daar het nodige aan moest gebeuren heb ik meteen maar een nieuwe werkbank gebouwd
De spaken waren volledig verroest maar tot mijn verassing kwamen de nippels zonder uitzondering nog los. De nippels en nippelplaatjes heb ik toen maar weer gebruikt.
In de voorvelg zat een vervelende slag maar dankzij de stevige bankschroef heb ik dat op weten te lossen. Het frame van het zadel was van een toerfiets. Ik heb het leren dek van Hulshof op een zadelframe van Hulshof gemonteerd. Dat lag nog ergens in een doos. Een mooi frame maar de vorige eigenaar heeft er op een slordige manier een soort zilver- of aluminiumverf op gesmeerd. Daar wil ik nog wat aan doen maar ik moet nog bedenken wat
Het stuur is apart. De lug tussen de bocht en de pen zit boven de pen. Geen stuur voor een toerfiets dus maar ik heb het model nog niet eerder gezien. Het rek is een ‘Standaard’.
Met gebogen verbindingsstukken tussen het horizontale en vertikale gedeelte van het rek. De oudere modellen hadden verbindingsstukken op het stuur met schroefdraad. Geen moertjes nodig dus. De velgen zijn van Lepper. De naam staat een een spaakgat verder naast het ventielgat in het metaal geslagen. Ze zijn niet heel breed. Meestal zijn velgen voor transportfietsen 43mm breed en de zwaarste wegen meer dan 1700gr maar deze zijn dus smaller en lichter. Er liggen inmiddels zwarte Vredestein transport extra zwaar made in Holland op. Flink hard oppompen, dan valt de rolweerstand nog wel mee Het kettingscherm heeft de tijd goed doorstaan. Nog kaarsrecht en slechts een paar kleine vervormingen die ondanks mijn belabberde talenten als uitdeuker toch nog mooi weggewerkt konden worden. De spatborden waren inclusief de spatbordsteuntjes vervangen maar die had ik nog dus die zijn ook weer origineel. Het achterspatbord heeft nog een bies. Daar ga ik met een polijstpasta op los. Ik weet niet of dat gaat werken maar daar kom ik vanzelf achter. Het spatbordplaatje is een cadeautje van Maurice
Omdat de buitenkant van de tanden van het voorste kettingwiel duidelijk ‘aangevreten’ waren heb ik de kettinglijn gecontroleerd en daar klopte niets van. Omdat ik nog een brede Torpedo uit 1935 had liggen heb ik die er in gespaakt. Ik heb eerst de kettinglijn weer recht gezet en daarna de spaken gespannen en de velg in lijn met het frame gespaakt. Ik heb ooit ergens opgepikt dat die manier van spaken ‘paraplu gespaakt’ wordt genoemd. De ketting en de wielen staat zo weer in lijn.
Op de beurs in Berlicum had ik een mazzeltje omdat ik een incomplete trapas heb gekregen en een complete voor een toerfiets er bij heb gevonden met de zelfde diameter en ook nog nieuwe cups er bij. Dat was echt een gelukkie Die is dus ook vernieuwd.
Het licht is een bakelieten lamp van Unigro. Daar heb een dynamo bij waar het kantelmeganisme van kapot is. Daar zoek ik een andere voor. De lamp zit er al op. De voornaaf draagt het logo van Juncker maar het is bijna niet herkenbaar. Beetje slordig ingeslagen.
Het was niet gebruikelijk om op een voorvork van een transportfiets een transfer te plaatsen maar hier zitten ze dus wel op. Aan een kant kwam ik een hele mooie kettingspanner tegen die ik nog nooit had gezien. Een van de twee is blijkbaar vervangen maar ik weet niet welke.
Volgens het framenummer is het bouwjaar 1943
Er zat een naaf in met 41 er in geslagen.
De buisjes tussen de lagerdelen van de pedalen waren vervormd. Die heb ik vervangen.De spaken waren volledig verroest maar tot mijn verassing kwamen de nippels zonder uitzondering nog los. De nippels en nippelplaatjes heb ik toen maar weer gebruikt.
In de voorvelg zat een vervelende slag maar dankzij de stevige bankschroef heb ik dat op weten te lossen. Het frame van het zadel was van een toerfiets. Ik heb het leren dek van Hulshof op een zadelframe van Hulshof gemonteerd. Dat lag nog ergens in een doos. Een mooi frame maar de vorige eigenaar heeft er op een slordige manier een soort zilver- of aluminiumverf op gesmeerd. Daar wil ik nog wat aan doen maar ik moet nog bedenken wat
Het stuur is apart. De lug tussen de bocht en de pen zit boven de pen. Geen stuur voor een toerfiets dus maar ik heb het model nog niet eerder gezien. Het rek is een ‘Standaard’.
Met gebogen verbindingsstukken tussen het horizontale en vertikale gedeelte van het rek. De oudere modellen hadden verbindingsstukken op het stuur met schroefdraad. Geen moertjes nodig dus. De velgen zijn van Lepper. De naam staat een een spaakgat verder naast het ventielgat in het metaal geslagen. Ze zijn niet heel breed. Meestal zijn velgen voor transportfietsen 43mm breed en de zwaarste wegen meer dan 1700gr maar deze zijn dus smaller en lichter. Er liggen inmiddels zwarte Vredestein transport extra zwaar made in Holland op. Flink hard oppompen, dan valt de rolweerstand nog wel mee Het kettingscherm heeft de tijd goed doorstaan. Nog kaarsrecht en slechts een paar kleine vervormingen die ondanks mijn belabberde talenten als uitdeuker toch nog mooi weggewerkt konden worden. De spatborden waren inclusief de spatbordsteuntjes vervangen maar die had ik nog dus die zijn ook weer origineel. Het achterspatbord heeft nog een bies. Daar ga ik met een polijstpasta op los. Ik weet niet of dat gaat werken maar daar kom ik vanzelf achter. Het spatbordplaatje is een cadeautje van Maurice
Omdat de buitenkant van de tanden van het voorste kettingwiel duidelijk ‘aangevreten’ waren heb ik de kettinglijn gecontroleerd en daar klopte niets van. Omdat ik nog een brede Torpedo uit 1935 had liggen heb ik die er in gespaakt. Ik heb eerst de kettinglijn weer recht gezet en daarna de spaken gespannen en de velg in lijn met het frame gespaakt. Ik heb ooit ergens opgepikt dat die manier van spaken ‘paraplu gespaakt’ wordt genoemd. De ketting en de wielen staat zo weer in lijn.
Op de beurs in Berlicum had ik een mazzeltje omdat ik een incomplete trapas heb gekregen en een complete voor een toerfiets er bij heb gevonden met de zelfde diameter en ook nog nieuwe cups er bij. Dat was echt een gelukkie Die is dus ook vernieuwd.
Het licht is een bakelieten lamp van Unigro. Daar heb een dynamo bij waar het kantelmeganisme van kapot is. Daar zoek ik een andere voor. De lamp zit er al op. De voornaaf draagt het logo van Juncker maar het is bijna niet herkenbaar. Beetje slordig ingeslagen.
Het was niet gebruikelijk om op een voorvork van een transportfiets een transfer te plaatsen maar hier zitten ze dus wel op. Aan een kant kwam ik een hele mooie kettingspanner tegen die ik nog nooit had gezien. Een van de twee is blijkbaar vervangen maar ik weet niet welke.
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 27 okt 2019, 08.23, 14 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Nieuwe Juncker
Altijd leuk. ‘Voor en na’
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Nieuwe Juncker
Wat betreft de kettingspanner weet ik inmiddels dat die aan de remhevelkant, de mooie, de originele is.
Er was hier vanmiddag iemand die zeker wist dat deze modelletjes exclusief door Juncker werden gebruikt.
De andere is jammer genoeg verloren gegaan.
Er was hier vanmiddag iemand die zeker wist dat deze modelletjes exclusief door Juncker werden gebruikt.
De andere is jammer genoeg verloren gegaan.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Nieuwe Juncker
Mooie transporter!!
Wat is het framenummer?
Groetjes, Colin
Wat is het framenummer?
Groetjes, Colin
Ik zoek Juncker rijwielen en onderdelen van vóór 1940; alles met leeuw en kroon er boven! Ruilen vind ik ook geen probleem
Re: Nieuwe Juncker
Er staan vier cijfers ingeslagen, 1541 met een A er achter.
Ik heb begrepen dat de A voor 1943 staat.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Nieuwe Juncker
het logo op de voorvork lijkt wel erg veel op dat van IC[intercycle]
Re: Nieuwe Juncker
Weet jij of het klopt dat het framenummer 1541 A voor 1943 staat?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Nieuwe Juncker
Volgens mijn database staat A voor 1941. Als Fietser zegt 1943, dan ben ik benieuwd hoe hij aan dat bouwjaar komt.
Ik zoek Juncker rijwielen en onderdelen van vóór 1940; alles met leeuw en kroon er boven! Ruilen vind ik ook geen probleem
Re: Nieuwe Juncker
Intercycle heeft twee fietsers die elkaar 'passeren', met drie wielen in het logo.
Ik zoek Juncker rijwielen en onderdelen van vóór 1940; alles met leeuw en kroon er boven! Ruilen vind ik ook geen probleem
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1755
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Nieuwe Juncker
Die datering was mijn inschatting. Maar als het 1941 is, dan klopt dat beter met de oorspronkelijke naaf (ook 1941). Ik had gezien dat Juncker per jaar een volgende letter gebruikte door een paar exact gedateerde exemplaren die ik ben tegengekomen (L = 1928, M=1929, X=1940). Daarmee kwam ik op het volgende rijtje:
L 1928
M 1929
N 1930
O 1931
P 1932
Q 1933
R 1934
S 1935
T 1936
U 1937
V 1938
W 1939
X 1940
Y 1941
Z 1942
A 1943
Dus vandaar dat ik op 1943 uitkwam. Heeft Juncker dan Y en Z overgeslagen om weer opnieuw te beginnen bij A?
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/