Nieuwe Juncker
Geplaatst: 26 okt 2019, 21.13
Ik heb een week geleden een ‘nieuwe’ transportfiets gekocht en omdat daar het nodige aan moest gebeuren heb ik meteen maar een nieuwe werkbank gebouwd
Volgens het framenummer is het bouwjaar 1943
Er zat een naaf in met 41 er in geslagen.
De buisjes tussen de lagerdelen van de pedalen waren vervormd. Die heb ik vervangen.
De spaken waren volledig verroest maar tot mijn verassing kwamen de nippels zonder uitzondering nog los. De nippels en nippelplaatjes heb ik toen maar weer gebruikt.
In de voorvelg zat een vervelende slag maar dankzij de stevige bankschroef heb ik dat op weten te lossen. Het frame van het zadel was van een toerfiets. Ik heb het leren dek van Hulshof op een zadelframe van Hulshof gemonteerd. Dat lag nog ergens in een doos. Een mooi frame maar de vorige eigenaar heeft er op een slordige manier een soort zilver- of aluminiumverf op gesmeerd. Daar wil ik nog wat aan doen maar ik moet nog bedenken wat
Het stuur is apart. De lug tussen de bocht en de pen zit boven de pen. Geen stuur voor een toerfiets dus maar ik heb het model nog niet eerder gezien. Het rek is een ‘Standaard’.
Met gebogen verbindingsstukken tussen het horizontale en vertikale gedeelte van het rek. De oudere modellen hadden verbindingsstukken op het stuur met schroefdraad. Geen moertjes nodig dus. De velgen zijn van Lepper. De naam staat een een spaakgat verder naast het ventielgat in het metaal geslagen. Ze zijn niet heel breed. Meestal zijn velgen voor transportfietsen 43mm breed en de zwaarste wegen meer dan 1700gr maar deze zijn dus smaller en lichter. Er liggen inmiddels zwarte Vredestein transport extra zwaar made in Holland op. Flink hard oppompen, dan valt de rolweerstand nog wel mee
Het kettingscherm heeft de tijd goed doorstaan. Nog kaarsrecht en slechts een paar kleine vervormingen die ondanks mijn belabberde talenten als uitdeuker toch nog mooi weggewerkt konden worden.
De spatborden waren inclusief de spatbordsteuntjes vervangen maar die had ik nog dus die zijn ook weer origineel.
Het achterspatbord heeft nog een bies. Daar ga ik met een polijstpasta op los. Ik weet niet of dat gaat werken maar daar kom ik vanzelf achter. Het spatbordplaatje is een cadeautje van Maurice
Omdat de buitenkant van de tanden van het voorste kettingwiel duidelijk ‘aangevreten’ waren heb ik de kettinglijn gecontroleerd en daar klopte niets van. Omdat ik nog een brede Torpedo uit 1935 had liggen heb ik die er in gespaakt. Ik heb eerst de kettinglijn weer recht gezet en daarna de spaken gespannen en de velg in lijn met het frame gespaakt. Ik heb ooit ergens opgepikt dat die manier van spaken ‘paraplu gespaakt’ wordt genoemd. De ketting en de wielen staat zo weer in lijn.
Op de beurs in Berlicum had ik een mazzeltje omdat ik een incomplete trapas heb gekregen en een complete voor een toerfiets er bij heb gevonden met de zelfde diameter en ook nog nieuwe cups er bij. Dat was echt een gelukkie
Die is dus ook vernieuwd.
Het licht is een bakelieten lamp van Unigro. Daar heb een dynamo bij waar het kantelmeganisme van kapot is. Daar zoek ik een andere voor. De lamp zit er al op. De voornaaf draagt het logo van Juncker maar het is bijna niet herkenbaar. Beetje slordig ingeslagen.
Het was niet gebruikelijk om op een voorvork van een transportfiets een transfer te plaatsen maar hier zitten ze dus wel op. Aan een kant kwam ik een hele mooie kettingspanner tegen die ik nog nooit had gezien. Een van de twee is blijkbaar vervangen maar ik weet niet welke.

De spaken waren volledig verroest maar tot mijn verassing kwamen de nippels zonder uitzondering nog los. De nippels en nippelplaatjes heb ik toen maar weer gebruikt.
In de voorvelg zat een vervelende slag maar dankzij de stevige bankschroef heb ik dat op weten te lossen. Het frame van het zadel was van een toerfiets. Ik heb het leren dek van Hulshof op een zadelframe van Hulshof gemonteerd. Dat lag nog ergens in een doos. Een mooi frame maar de vorige eigenaar heeft er op een slordige manier een soort zilver- of aluminiumverf op gesmeerd. Daar wil ik nog wat aan doen maar ik moet nog bedenken wat

Het stuur is apart. De lug tussen de bocht en de pen zit boven de pen. Geen stuur voor een toerfiets dus maar ik heb het model nog niet eerder gezien. Het rek is een ‘Standaard’.
Met gebogen verbindingsstukken tussen het horizontale en vertikale gedeelte van het rek. De oudere modellen hadden verbindingsstukken op het stuur met schroefdraad. Geen moertjes nodig dus. De velgen zijn van Lepper. De naam staat een een spaakgat verder naast het ventielgat in het metaal geslagen. Ze zijn niet heel breed. Meestal zijn velgen voor transportfietsen 43mm breed en de zwaarste wegen meer dan 1700gr maar deze zijn dus smaller en lichter. Er liggen inmiddels zwarte Vredestein transport extra zwaar made in Holland op. Flink hard oppompen, dan valt de rolweerstand nog wel mee


Omdat de buitenkant van de tanden van het voorste kettingwiel duidelijk ‘aangevreten’ waren heb ik de kettinglijn gecontroleerd en daar klopte niets van. Omdat ik nog een brede Torpedo uit 1935 had liggen heb ik die er in gespaakt. Ik heb eerst de kettinglijn weer recht gezet en daarna de spaken gespannen en de velg in lijn met het frame gespaakt. Ik heb ooit ergens opgepikt dat die manier van spaken ‘paraplu gespaakt’ wordt genoemd. De ketting en de wielen staat zo weer in lijn.
Op de beurs in Berlicum had ik een mazzeltje omdat ik een incomplete trapas heb gekregen en een complete voor een toerfiets er bij heb gevonden met de zelfde diameter en ook nog nieuwe cups er bij. Dat was echt een gelukkie

Het licht is een bakelieten lamp van Unigro. Daar heb een dynamo bij waar het kantelmeganisme van kapot is. Daar zoek ik een andere voor. De lamp zit er al op. De voornaaf draagt het logo van Juncker maar het is bijna niet herkenbaar. Beetje slordig ingeslagen.
Het was niet gebruikelijk om op een voorvork van een transportfiets een transfer te plaatsen maar hier zitten ze dus wel op. Aan een kant kwam ik een hele mooie kettingspanner tegen die ik nog nooit had gezien. Een van de twee is blijkbaar vervangen maar ik weet niet welke.