Kromme voorvork richten

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
f4_1400
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2012, 10.30

Kromme voorvork richten

Bericht door f4_1400 »

Hoi, ik heb een Benzo van de straat gered, deze stond op zijn kop en zonder slot in een hoek, te wachten om afgevoerd te worden door de gemeentedienst denk ik. Eén van de 2 poten van de voorvork heeft een flinke tik gehad, zie foto. Is zoiets nog te richten of raden jullie mij aan een andere voorvork te plaatsen? Op zich mag er een gasbrander op, de fiets is in t verleden toch al overgekwast.

Afbeelding
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Kromme voorvork richten

Bericht door Maarten Waarlé »

Kan je best proberen om weer recht te krijgen. Inderdaad eventueel met verwarming omdat je dan beter kan sturen waar de vorkbuis gaat buigen.
Terug buigen heeft normaal de neiging naast een eerdere buiging plaats te vinden omdat bij buigen staal wat harder wordt op de buiging.
Fietsenmakers zullen het afraden. Maar ik denk dat je heel vaak op en neer moet buigen om gevaarlijke scheuren te krijgen.
Die ene keer terug buigen geeft denk ik geen blijvende (gevaarlijke ) schade.
Het is wel een kunst om een mooi sporende symmetrische vork te krijgen.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Kromme voorvork richten

Bericht door Fotomaan »

Ik zou het ook zeker met een vlammetje proberen omdat het nu eenmaal zo is dat daar wat het staal uitgerekt is het anders minder in elkaar gedrukt wordt en waar het in elkaar gedrukt is minder uit elkaar gerekt wordt.
Het zal sowieso niet precies terug te buigen zijn maar het zal beslist sterk genoeg blijven.
Het is wat Maarten zegt, het symmetrisch maken en weer laten sporen zal de grootste uitdaging zijn.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kromme voorvork richten

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik zou zowiezo zowel voor en na het richten het staal blank maken en controleren op haarscheurtjes. Indien je die vind, de vork zeker vervangen. In principe kan staal best veel heen en weer gebogen worden voor het verzwakt, en verhitten tijdens het terug buigen kan een stuk helpen. Maar beter goed gecontroleerd dan een keer over de kop vliegen door een bezweken voorvork. Ook met verhitten en terugbuigen kunnen scheurtjes ontstaan, afhankelijk van het staal en de temperatuur waarop het wordt gebogen.
australman
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 jan 2013, 10.49
Locatie: provincie Groningen

Re: Kromme voorvork richten

Bericht door australman »

Ik zou hem wel met de acetyleenbrander durven richten,wel zou ik daarna de soldeerverbinding in de vorkkroon controleren en eventueel deze
opnieuw solderen.

Hans
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Kromme voorvork richten

Bericht door wimjansen »

Een dorpssmid heeft mij, destijds, juist aangeraden een vork "koud" terug te buigen. In het geval van mijn vork heb ik dat door hem laten doen (ik heb er geen spullen voor) en dat is goed en schadevrij verlopen. Zijn idee was dat het verhitten van de vorkschede het metaal zachter zou maken en bovendien vond hij het zonde van de biezen. Hij heeft hem kaarsrecht gekregen en zonder scheurtjes. 't Is maar een gedachte.
Succes, Wim
DCR gaat nooit verloren....
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Kromme voorvork richten

Bericht door Empo's bijgebouw »

nieuwe vork kopen ik zou het er niet meer op wagen
mp staat vast wel een goedkope vork.
tenslot zou ik het jammer vinden dat je op zoon manier met hersenletsel thuis komt te zitten.

suc6 met het richten mocht je er wel aan beginnen

groet abram
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
f4_1400
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2012, 10.30

Re: Kromme voorvork richten

Bericht door f4_1400 »

Dank voor de reacties, dit is een vraag die kennelijk bij velen wat triggert.

Ik ga waarschijnlijk woensdag ergens een gasbrander lenen, dan zie ik wel of ik die ga gebruiken. Denk dat de verbuiging te groot is om koud terug te zetten. Ik moet wel nog bedenken hoe ik dan precies wil richten, lijkt mij dat je een flinke hefboom nodig hebt om voldoende koppel te kunnen leveren. Hoe doen jullie dat?
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Kromme voorvork richten

Bericht door m-gineering »

f4_1400 schreef: 28 okt 2019, 13.53 Dank voor de reacties, dit is een vraag die kennelijk bij velen wat triggert.

Ik ga waarschijnlijk woensdag ergens een gasbrander lenen, dan zie ik wel of ik die ga gebruiken. Denk dat de verbuiging te groot is om koud terug te zetten. Ik moet wel nog bedenken hoe ik dan precies wil richten, lijkt mij dat je een flinke hefboom nodig hebt om voldoende koppel te kunnen leveren. Hoe doen jullie dat?
Met een gasbrander krijg je wel alles heet, maar je hebt weinig te zeggen over waar precies. Met een acetyleen brander kun je wel dicteren waar de buis buigt en waar niet. En dan trek je het ook wel met de hand recht.

Als je de boel koud wil buigen heb je goede V -blokken nodig als ondersteuning en een werkplaatspers, maar deze vork is daarvoor wel erg (te?) krom
/Marten
f4_1400
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2012, 10.30

Re: Kromme voorvork richten

Bericht door f4_1400 »

Hoi, ik heb de gasbrander vanavond al kunnen lenen, maar het richten van de voorvork gaat niet naar mijn zin. Deze is wel rechter, maar ik heb er een hard hoofd in dat ik het netjes genoeg ga krijgen om de fiets weer goed te laten sporen. Heeft er iemand misschien nog een passende voorvork liggen? Balhoofd is 20.5 cm (incl lagercups), de buis van het stuur zelf is 23.5 cm. Voorvork hoeft niet mooi te zijn, doel is puur om de fiets weer rijdend te maken.
Plaats reactie