Kromme voorvork richten
-
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
- Locatie: Salland
Re: Kromme voorvork richten
En hoe groot is de naloop?
Re: Kromme voorvork richten
Hoe meet ik dat precies? Als ik de voorvork plat op de grond leg zit het uiteinde van de vork (waar de voornaaf in zou vallen) 10 cm boven dat vlak.
Re: Kromme voorvork richten
Waarschijnlijk inmiddels voorzien via een oproepje op Marktplaats Ik zal het nog wel even laten weten als t definitief opgelost is.
-
- Berichten: 1449
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Kromme voorvork richten
De naloop is de afstand op het wegdek tussen het raakvlak van de band en de projectie van de hartlijn door de binnenbalhoofdbuis
De sprong in de voorvork is de kortste afstand tussen de hartlijn door de binnenbalhoofdbuis en de naafas. Bijvoorbeeld te meten door de binnenbalhoofdbuis op een recht blok te leggen, de afstand van de vorkeinden naar de tafel te meten, en dan te verrekenen met de blokhoogte en de halve diameter van de binnenbalhoofdbuis
/Marten
Re: Kromme voorvork richten
Dank voor de uitleg, Marten.
De voorvork van Marktplaats blijkt niet te passen. Blijkt achteraf een 622mm vork te zijn, dus voor 28 1 5/8 band ipv 28 1 1/2. Ik heb echter nog een tweede reactie gehad en dat zou een 635mm vork zijn, dus die zou geschikt moeten zijn.
De voorvork van Marktplaats blijkt niet te passen. Blijkt achteraf een 622mm vork te zijn, dus voor 28 1 5/8 band ipv 28 1 1/2. Ik heb echter nog een tweede reactie gehad en dat zou een 635mm vork zijn, dus die zou geschikt moeten zijn.
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1756
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Kromme voorvork richten
Dat zou niet moeten uitmaken. Of de velg nu 622mm of 635mm is, de buitenmaat van de band is 28" ofwel 711mm. Voor een vork maakt het wel uit of het voor een 28 of 26" wiel is. Maar je vork moet ook voor de juiste framebouw zijn. Als je een vork uit een stijler of schuiner frame dan die van jou overplaatst, dan komt het niet goed uit.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09
Re: Kromme voorvork richten
In theorie heb je misschien gelijk Jeroen, maar na ruim 100 jaar geklooi met bandenmaten is de praktijk helaas anders; voor 635 wielen heb je echt wel een langere vork nodig! Een standaard 28 x 1 3/8 band (37-622) is zeker niet hoger dan een 28 x 1 1/2 (40-635), gemeten vanaf de velg. Om een 635 wiel in een vork voor 622 wielen te krijgen heb je een band nodig van slechts een paar mm hoog, en dat rijdt niet zo lekker
De beste sportfiets is een transportfiets
-
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
- Locatie: Salland
Re: Kromme voorvork richten
Wat is dit forum toch leerzaam!
Wie van beiden gelijk heeft, kan ik thuis niet nameten omdat er geen 28 x1 3/8 fiets of band is, maar door dit onderwerp kwam ik vandaag wel tot de vaststelling dat van mijn recent verworven toekomstige klassieker, een AZOR met kruisframe, de buitendiameter van de dikke 47-622 banden - ongeveer 725 mm - ondanks de kleinere velg, ongeveer 5 mm groter is dan die van mijn 40-635 banden - ongeveer 720 mm. Logisch, maar toch had ik me dat nog niet gerealiseerd. Ik zag ze eigenlijk nog steeds als kleinere wielen wat in feite dus niet zo blijkt te zijn.
Het gaat niet meer over kromme voorvorken maar alles is trouwens groter aan die fiets dan 'wat ik gewend was'; hij is langer, breder en hoger en ja, heavy duty; ook zijn gewicht is groter. Mijn gewicht is echter slechts ongeveer de helft van diegene voor wie de fiets is bedoeld ...
Wie van beiden gelijk heeft, kan ik thuis niet nameten omdat er geen 28 x1 3/8 fiets of band is, maar door dit onderwerp kwam ik vandaag wel tot de vaststelling dat van mijn recent verworven toekomstige klassieker, een AZOR met kruisframe, de buitendiameter van de dikke 47-622 banden - ongeveer 725 mm - ondanks de kleinere velg, ongeveer 5 mm groter is dan die van mijn 40-635 banden - ongeveer 720 mm. Logisch, maar toch had ik me dat nog niet gerealiseerd. Ik zag ze eigenlijk nog steeds als kleinere wielen wat in feite dus niet zo blijkt te zijn.
Het gaat niet meer over kromme voorvorken maar alles is trouwens groter aan die fiets dan 'wat ik gewend was'; hij is langer, breder en hoger en ja, heavy duty; ook zijn gewicht is groter. Mijn gewicht is echter slechts ongeveer de helft van diegene voor wie de fiets is bedoeld ...
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09
Re: Kromme voorvork richten
Internet helpt ook Omdat er zoveel mensen willen weten hoe hard ze fietsen hebben ze allemaal een kilometertellertje gekocht, en daar moet je na aanschaf op instellen wat de omtrek van je wiel is, uiteraard inclusief band. Omdat fietsenmakers het snel zat zijn iedere keer dezelfde vraag te beantwoorden zijn er op diverse plekken lijstjes van te vinden (al is zelf meten nauwkeuriger). Met behulp van die lijstjes kun je de diameter van je wiel+band natuurlijk ook berekenen, door de omtrek te delen door pi. Hier dus een lijstje van de vaker voorkomende bandenmaten met de omtrek en diameter:
De beste sportfiets is een transportfiets
-
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
- Locatie: Salland
Re: Kromme voorvork richten
Op dat lijstje staat dat een 40-635 groter is dan een 47-622. Ik heb het nog eens nagemeten, vloer tot as - slijtage van de banden ongeveer gelijk - en kom op het zelfde uit als in mijn vorige bericht; bij mij is de 47-622 groter ... Misschien ligt het aan het type band, die is niet hetzelfde.