Kromme voorvork richten

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Kromme voorvork richten

Bericht door ReinvB »

De 47-622 komt twee keer in dit lijstje voor, boven de 40-635, daar is hij 722 in diameter(1 mm meer dan dan de 40-635), en verderop tussen 42-622 en 50-662, en daar is hij ineens gekrompen tot 716 mililmeter. De 37-622, de nu meest voorkomende 28'' band volgens mij, is nog een stuk kleiner met 700 mm. Helder !(nou hopen dat ik alles goed heb overgetypt en niet nog meer chaos in deze brei heb geschapen) Groet , Rein
Laatst gewijzigd door ReinvB op 5 nov 2019, 18.57, 1 keer totaal gewijzigd.
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Kromme voorvork richten

Bericht door Rob Houkes »

Ja, dat had ik gezien, maar ik heb ze lekker laten staan, want dat is het hem nou juist! Dat soort dingen is dus veroorzaakt door meer dan 100 jaar verwarring, verschillende maataanduidingen in verschillende landen of zelfs bij verschillende makers. De 'oude' maten die er achter staan zijn wel verschillend en dan blijkt bijvoorbeeld dat 28 x 1.75 iets anders is dan 28 x 1 3/4.... Die laatste is de Nederlandse aanduiding voor transportfietsbanden, 28 x 1.75 is geloof ik Duits en die heeft dus een andere omtrek bij dezelfde breedte. Dat hele circus zou opgelost moeten zijn met de ETRTO aanduidingen maar echt geholpen heeft het niet vrees ik :lol: Nu ja, nu kan je tenminste wel in een oogopslag zien of een band op je velg gaat passen, maar dus niet of ie dan ook nog in je fiets past.
De beste sportfiets is een transportfiets :)
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Kromme voorvork richten

Bericht door fietshobbyist »

Dan zit op mijn fiets schijnbaar de bovenste band ... Dank u! Het was mij namelijk nog niet opgevallen.

Toen ik hogere banden op mijn auto wilde om minder toeren bij 110 km/u te krijgen en ook iets bredere om de velgranden te beschermen, kwam ik erachter dat een autoband in werkelijkheid een andere maat kan hebben dan erop staat; men combineert namelijk bepaalde profielmatrijzen met bepaalde zijkantringen zodat ze niet voor echt elke maat specifiek gemaakt hoeven te worden. Zo kan het gebeuren dat een band waar op staat 175/65 R15 in werkelijkheid 185/60 R15 is; wel ongeveer even hoog maar wel breder. De winterbanden die ik heb zijn qua maat 185 maar in werkelijkheid 205 ...

Misschien geldt het ook voor fietsbanden.
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Kromme voorvork richten

Bericht door fietshobbyist »

Nu weer over Kromme voorvork richten - # met foto:
Graaf Ottostraat Rijssen, Herman Ponsteen vork richten, WtC 2023 S.jpg
Het richten van een voorvork met speciale apparatuur daarvoor.

Achteraan ziet u een klem in de bankschroef, waar de vorkbuis zat ingeklemd.

Vooraan ziet u twee ingeklemde vorkpoten. De ribbeltjes erboven zijn visuele richtpunten om de vorkpoten symmetrisch onder de vorkbuis te buigen, met de gewenste breedte tussen de vorkpoten, de wiel inbouwbreedte dus.

Links en rechts buiten beeld, zitten twee handvatten. (De spelling van het woord 'handvaten' is met twee T 's ...) Daaraan zitten, in het midden, twee conische delen. Die zitten los van elkaar.
Bij een kromme voorvork zitten die niet goed tegenover elkaar. Dan moet er in de juiste richting aan de handvatten gesjord worden totdat zulks wel het geval wordt, zoals op de foto - het ging snel en ik was iets te laat met fotograferen, de vork was op dit moment al recht gebogen.

Overigens, de vorkbuis was ook iets krom en werd en passant ook even rechtgebogen. De gecompliceerde meetapparatuur, die de rechtheid van die buis moest vaststellen, was heel speciaal en bevond zich tussen het voorhoofd en de neus van Olympisch baanwielrennen medaille winnaar, de heer Ponsteen, die de vork van een oude Gazelle vakkundig en snel voor ons rechtboog.

Als je de juiste mensen maar kent ...
Plaats reactie