Pagina 1 van 1
Gebroken trapas Goricke
Geplaatst: 2 nov 2019, 18.15
door Fotomaan
De trapas van mijn Goricke Transportfiets is een paar dagen geleden gebroken.
De as heeft een diameter van 16 millimeter en een lengte van 140 millimeter.
Alle twee de konen hebben linkse draad en de buitendiameter van de konen is 35 millimeter.
Omdat de fiets al heel oud is ga ik er van uit dat ik zo’n as niet meer ga vinden maar ik heb er nog wel een liggen die door iemand met een draaibank aangepast kan worden.
Is er iemand die dat kan of weet wie dat voor mij zou kunnen en willen doen?

- De Goricke, gebroken is 16 mm. De andere 17 mm.
Re: Gebroken trapas Goricke
Geplaatst: 3 nov 2019, 11.54
door Maarten Waarlé
Hoi Charles,
Mocht je niemand in de buurt vinden dan kan ik dat best eens voor je doen, van 17 mm 16 maken.
Ik wil dan wel graag de cranks erbij hebben om te passen.
Zou het breken nog een gevolg zijn van de knal met het automobiel?
Groeten,
maarten
Re: Gebroken trapas Goricke
Geplaatst: 3 nov 2019, 19.10
door Fotomaan
Morgen komt er iemand langs met een as voor een 16mm krankstel met de juiste lengte. Als daar konen op zitten die voldoen of als er de juiste schroefdraad opzit dan is de Göricke weer gered.
Mocht dat niet zo zijn dan heb ik nog een paar telefoonnummers van mensen hier in de buurt en als die het niet kunnen of willen doen dan maak ik graag gebruik van je aanbod.
Ik laat sowieso wel even weten wat het gaat worden.
In alle gevallen, hartelijk bedankt alvast

Re: Gebroken trapas Goricke
Geplaatst: 4 nov 2019, 13.58
door Fotomaan
Er is iemand hier in Tilburg die de te dikke as misschien aan kan passen. Volgende week kan ik terugbellen om de twee assen aan hem te laten zien zodat hij zich een beeld kan vormen.
Die as die ik wil laten vermaken heb ik tijdens de laatste beurs in Berlicum op de kop getikt. Het is een as voor een toerfiets van Juncker en precies zo lang als de as van de Göricke. Hij is alleen te dik.
De Juncker heb ik gekocht omdat er cups, konen en een contramoer bij zaten die dezelfde maten en schroefdraad hebben als die van een langere as voor een transportfiets van Juncker. Die langere as had ik al van iemand gekregen maar die was niet compleet dus nu heb ik een nieuwe as, een gebruikte as, vier nieuwe konen, twee nieuwe cups, twee gebruikte cups en twee contramoeren. De konen leg ik 'op de plank' voor het geval dat ... de gebruikte lange as, konen en cups ernaast en fietsen doe ik met het nieuwe spul in mijn 'nieuwe' Juncker.
https://bit.ly/2JnmSZk
De korte as kan ik zo niet gebruiken en als het allemaal gaat zoals ik bedacht heb zit er zo een Juncker as in mijn Göricke.
Waar ik nog wel vragen bij heb is de kwaliteit van het staal wat voor dergelijke assen gebruikt werd en wat er tegenwoordig voor gebruikt wordt.
Ik ga er zo maar van uit dat er vijftig en/of zestig jaar geleden niet moeilijk werd gedaan over tijd en geld. Minder dan tegenwoordig lijkt mij dus ik heb een ongefundeerd vertrouwen in het staal waar decennia geleden al een trapas van gemaakt is.
Maar ja, die breken ook wel eens dus ....

Re: Gebroken trapas Goricke
Geplaatst: 4 nov 2019, 22.01
door Fotomaan
Maarten Waarlé schreef: ↑3 nov 2019, 11.54
Zou het breken nog een gevolg zijn van de knal met het automobiel?
Ik vergeet helemaal antwoord te geven op je vraag over dat ongeluk.
Het zou best wel eens kunnen dat de krank toen een klap heeft gehad waardoor er een scheur is ontstaan maar zeker zullen we dat nooit weten natuurlijk.
Wie weet waarom trapassen breken? Omdat ze een keer op de krank gevallen zijn? Omdat er door het gebruik een haarscheur is ontstaan die tot breuk leidt. Of door een ongeluk?
Alles wat ik weet is dat het wel de kant, de linkerkant is waar ik toen aangereden ben. Zeker zullen we het nooit weten.
Het is in't ieder geval zo dat de fiets weer gerepareerd gaat worden op zo'n manier dat er weer decennia mee gefietst kan worden.
Re: Gebroken trapas Goricke
Geplaatst: 5 nov 2019, 08.50
door Jeroen Zuiderwijk
Fotomaan schreef: ↑4 nov 2019, 22.01
Maarten Waarlé schreef: ↑3 nov 2019, 11.54
Zou het breken nog een gevolg zijn van de knal met het automobiel?
Ik vergeet helemaal antwoord te geven op je vraag over dat ongeluk.
Het zou best wel eens kunnen dat de krank toen een klap heeft gehad waardoor er een scheur is ontstaan maar zeker zullen we dat nooit weten natuurlijk.
Wie weet waarom trapassen breken? Omdat ze een keer op de krank gevallen zijn? Omdat er door het gebruik een haarscheur is ontstaan die tot breuk leidt. Of door een ongeluk?
Alles wat ik weet is dat het wel de kant, de linkerkant is waar ik toen aangereden ben. Zeker zullen het nooit weten.
Het is in't ieder geval zo dat de fiets weer gerepareerd gaat worden op zo'n manier dat er weer decennia mee gefietst kan worden.
Trapassen zijn zowiezo onderhevig aan metaalmoeheid, met name op de scherpe dikteovergang bij de spiebaan. Het is een kwestie van hoevaak je er kracht op zet tot het breekt. Het aantal keer trappen hangt zeer sterk af van de kracht die je erop zet, en de vermoeiingseigenschappen van het metaal. Zo kan het zijn dat een 2 keer zo hoge kracht de levensduur enkele honderden keren verminderd. Daarom ervaart iemand die vrij stevig trapt dat vanalles steeds maar afbreekt, terwijl iemand die wat lichter trapt zijn hele leven fietsen zonder afbrekende assen etc. Of de trapas schade heeft opgelopen tijdens de botsing, dat kan. Maar ik zou dan verwachten dat hij niet meer recht was geweest. Tenzij hij gehard was, maar dan had ik verwacht dat hij ter plaatse al was afgebroken.
Dan is ook nog de vraag, is de as gehard of zacht staal? (Kun je er met een vijl makkelijk metaal afvijlen of gaat dat moeilijk?). Gehard staal is in principe veel sterker, maar gevoeliger voor brosse breuk. Zeker als er al vermoeiingsscheurtjes in zit. De dikke Thompson assen zijn in het algemeen niet gehard. Dat betekent dat ze makkelijker zouden kunnen buigen (maar zijn dan weer zo dik dat dat geen probleem is), maar veel minder gevoelig voor brosse breuk.
Re: Gebroken trapas Goricke
Geplaatst: 7 nov 2019, 17.00
door australman
Hoi,
Toch zou ik de gebroken trapas proberen te repareren.Het lijkt me niet onoverkomelijk deze te lassen.We moeten een beetje zuinig zijn op het oude spul,op een gegeven moment is het echt op en is vervangen geen optie.
Hans
Re: Gebroken trapas Goricke
Geplaatst: 7 nov 2019, 19.10
door Fotomaan
De as die gebroken is en die welke aangepast wordt zijn waarschijnlijk van staal met een hoge trekserkte maar niet gehard. Ik meen te weten dat alle Thompson assen niet gehard werden maar wel van 'taai' staal werden gemaakt. Wat de legering en de bewerking is geweest weet ik niet maar ze zijn goed te bewerken.
De BSA assen zijn wel gehard maar ik ga er zo maar even van uit dat die ook weer goed uitgegloeid zijn om ze niet 'te krokant' te maken. Ik vermoed dat assen van pedalen en BSA assen aardig bij elkaar in de buurt komen als het gaat om de legering en de bewerking.
De gebroken as blijft nog even op de plank liggen. Die gooi ik niet weg. Ik zou de as kunnen laten lassen maar ik heb geen idee of dat dan wel weer een sterkte oplevert die alle krachten die ik er op los laat aankan. Het lijkt mij dat het staal waar mee gelast wordt een andere legering heeft dan die waar de as van gemaakt is maar zeker weten doe ik dat niet.
Ik heb vandaag overigens een as gevonden met dezelfde schroefdraad en waar aan de kettingkant ook nog een ongebruikte koon op zit met dezelfde buitendiameter. Die as is natuurlijk al een meevallertje maar dat er ook nog een ongebruikte koon op zit helemaal want de originele koon had duidelijk wat putjes opgelopen. Die gaat overigens ook de draaibank op om te kijken of die nog een beetje bij te slijpen is.
Re: Gebroken trapas Goricke
Geplaatst: 8 nov 2019, 08.18
door Jeroen Zuiderwijk
australman schreef: ↑7 nov 2019, 17.00
Hoi,
Toch zou ik de gebroken trapas proberen te repareren.Het lijkt me niet onoverkomelijk deze te lassen.We moeten een beetje zuinig zijn op het oude spul,op een gegeven moment is het echt op en is vervangen geen optie.
Hans
Ik ben het er in principe mee eens, maar onderdelen kunnen ook nagemaakt worden. Het is alleen nog altijd duurder dan een originele as. En hoe duurder het wordt om een trapas te vervangen, hoe meer transportfietsen niet meer gerepareerd zullen worden. Het is dat ik er zelf niet de ruimte voor heb, anders had er bij mij al lang een draaibank gestaan om zelf assen te maken.
Re: Gebroken trapas Goricke
Geplaatst: 8 nov 2019, 09.12
door de rode
Je moet het een beetje anders bekijken / in verhouding zien denk ik ; het enige,, dure,, onderdeel van een transportfiets is de trapas eigenlijk .
Hoe dikwijls moet je die vervangen na eenmaal vernieuwen ? laat een nieuwe draaien nou eens tussen de 100 en 200 euro kosten , dan kun je er de rest van je leven weer mee vooruit; als je er veel of graag op fietst is dat stukken goedkoper als b.v een nieuwe accu kopen van een E-bike
