Fongers HTS 1954

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Fongers HTS 1954

Bericht door jrietveld »

Bijgaand wat foto's van mijn laatste restauratie, een Fongers Heren Toer Sport 1954 (1e soort D) in de (zeldzame) kleur rood, in vrijwel originele uitvoering (alleen de pedalen zijn vervangen) en in uitstekende conditie voor een 65-jarige.Technisch niet bijzonder, maar een mooi voorbeeld van een vroege toer-sportfiets uit begin jaren 50.

Fongers startte in 1952 met een nieuwe reeks sportieve toerfietsen (meestal met 26 inch wielen) in veel hippere uitvoering dan de klassieke toerfietsen die tot dan toe het beeld bepaalden. De sombere oorlogsjaren waren voorbij, evenals de materiaalschaarste die zeker tot 1949/1950 de fabrikanten parten speelde. Hoewel enkele kleinere merken (zoals Locomotief en Durabo) al voor WO2 met sportieve toerfietsen op de markt waren gekomen (en de grote fabrikanten vanaf ca. 1937 experimenteerden met exclusieve sportfietsen naar Engels voorbeeld), kwamen de meeste merken pas begin jaren 50 met een stevige nieuwe modellenlijn. Het zijn fietsen die de overgang naar de moderne tijd markeren: de nieuwe kleuren, slanke zadels, versnellingen, handremmen, lichte handvatten en ranke verlichting geven deze fietsen een geheel andere uitstraling dan de tot dan toe algemene zwarte toerfietsen. Jaarlijks ondergingen deze toer-sportfietsen verdere modernisering, waarbij begin jaren 60 deze modellen het dominante type zouden zijn (de klassieke toerfiets bleef daarnaast altijd leverbaar).

Er is weinig belangstelling onder verzamelaars voor fietsen uit de 'roaring fifties'. Deze karren zijn met hun verfijnde vormgeving en uitstekende techniek m.i. alleszins de moeite van het behouden waard.

groet, Jos
Bijlagen
HTS 1954 zadel.jpg
HTS 1954 zadel.jpg (52.71 KiB) 4841 keer bekeken
HTS 1954 schuin.jpg
HTS 1954 schuin.jpg (91.48 KiB) 4841 keer bekeken
HTS 1954 rechts.jpg
HTS 1954 rechts.jpg (92.93 KiB) 4841 keer bekeken
HTS 1954 links.jpg
HTS 1954 links.jpg (90.45 KiB) 4841 keer bekeken
HTS 1954 bracket.jpg
HTS 1954 bracket.jpg (98.2 KiB) 4841 keer bekeken
HTS 1954 boven.jpg
HTS 1954 boven.jpg (98.16 KiB) 4841 keer bekeken
HTS 1954 balhoofd.jpg
HTS 1954 balhoofd.jpg (49.05 KiB) 4841 keer bekeken
HTS 1954 achter.jpg
HTS 1954 achter.jpg (89.4 KiB) 4841 keer bekeken
HTS 1954  voornaaf.jpg
HTS 1954 voornaaf.jpg (83.79 KiB) 4841 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jrietveld op 12 nov 2019, 22.50, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers HTS 1954

Bericht door JasperA »

Zier er weer piekfijn uit Jos! Mooi dat deze fiets de aandacht heeft gekregen die hij verdiend. In deze kleurstelling super zeldzaam!

Ik heb zelf momenteel een 3-tal sport-toerfietsen van Fongers in mijn verzameling. Zodra ik wat meer ruimte heb hoop ik daar nog een aantal aan toe te voegen.

Zeker de moeite waard om te behouden en ook erg leuk om op te knappen.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
TheodK
Berichten: 411
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Fongers HTS 1954

Bericht door TheodK »

mooie fiets Jos. vooral ook die kleur. Ik heb zelf nog een maroonrode Burgers sportfiets staan die ik nog moet restaureren. Toch maar eens aan beginnen.
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Jeroen
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 aug 2012, 14.46

Re: Fongers HTS 1954

Bericht door Jeroen »

Beste Jos,
Bijzonder fraaie fiets, in mooie kleur..
Het is inderdaad helaas zo, dat fietsen uit deze periode bij veel verzamelaars niet al te veel aandacht krijgen, dit is jammer temeer deze fietsen zo langzamerhand ook steeds zeldzamer worden, (zeker de mooie exemplaren,)..
Kijk bij een gemiddelde fietsenstalling en je ziet alleen nog maar nieuw spul staan, (uiteraard soms van bedenkelijke kwaliteit)..
Ik hoop dat in de toekomst deze categorie fietsen wat meer aandacht krijgt, wellicht door een nieuwe generatie verzamelaars...Groeten Jeroen...
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Fongers HTS 1954

Bericht door Fongers1952 »

Jeroen schreef: 13 nov 2019, 12.33 Beste Jos,
Bijzonder fraaie fiets, in mooie kleur..
Het is inderdaad helaas zo, dat fietsen uit deze periode bij veel verzamelaars niet al te veel aandacht krijgen, dit is jammer temeer deze fietsen zo langzamerhand ook steeds zeldzamer worden, (zeker de mooie exemplaren,)..
Kijk bij een gemiddelde fietsenstalling en je ziet alleen nog maar nieuw spul staan, (uiteraard soms van bedenkelijke kwaliteit)..
Ik hoop dat in de toekomst deze categorie fietsen wat meer aandacht krijgt, wellicht door een nieuwe generatie verzamelaars...Groeten Jeroen...
Dat ben ik wel met je eens, zelf ben ik echter een groot liefhebber van de jaren 50 fietsen. Onder andere om de kwaliteit en de kleuren anders dan zwart die beschikbaar kwamen.
Ik heb weer minder met het echt oude spul, een hoge bi of een safety is aan mij niet besteed. Ieder zijn meug toch?
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Plaats reactie