Fongers HTS 1954
Geplaatst: 12 nov 2019, 18.34
Bijgaand wat foto's van mijn laatste restauratie, een Fongers Heren Toer Sport 1954 (1e soort D) in de (zeldzame) kleur rood, in vrijwel originele uitvoering (alleen de pedalen zijn vervangen) en in uitstekende conditie voor een 65-jarige.Technisch niet bijzonder, maar een mooi voorbeeld van een vroege toer-sportfiets uit begin jaren 50.
Fongers startte in 1952 met een nieuwe reeks sportieve toerfietsen (meestal met 26 inch wielen) in veel hippere uitvoering dan de klassieke toerfietsen die tot dan toe het beeld bepaalden. De sombere oorlogsjaren waren voorbij, evenals de materiaalschaarste die zeker tot 1949/1950 de fabrikanten parten speelde. Hoewel enkele kleinere merken (zoals Locomotief en Durabo) al voor WO2 met sportieve toerfietsen op de markt waren gekomen (en de grote fabrikanten vanaf ca. 1937 experimenteerden met exclusieve sportfietsen naar Engels voorbeeld), kwamen de meeste merken pas begin jaren 50 met een stevige nieuwe modellenlijn. Het zijn fietsen die de overgang naar de moderne tijd markeren: de nieuwe kleuren, slanke zadels, versnellingen, handremmen, lichte handvatten en ranke verlichting geven deze fietsen een geheel andere uitstraling dan de tot dan toe algemene zwarte toerfietsen. Jaarlijks ondergingen deze toer-sportfietsen verdere modernisering, waarbij begin jaren 60 deze modellen het dominante type zouden zijn (de klassieke toerfiets bleef daarnaast altijd leverbaar).
Er is weinig belangstelling onder verzamelaars voor fietsen uit de 'roaring fifties'. Deze karren zijn met hun verfijnde vormgeving en uitstekende techniek m.i. alleszins de moeite van het behouden waard.
groet, Jos
Fongers startte in 1952 met een nieuwe reeks sportieve toerfietsen (meestal met 26 inch wielen) in veel hippere uitvoering dan de klassieke toerfietsen die tot dan toe het beeld bepaalden. De sombere oorlogsjaren waren voorbij, evenals de materiaalschaarste die zeker tot 1949/1950 de fabrikanten parten speelde. Hoewel enkele kleinere merken (zoals Locomotief en Durabo) al voor WO2 met sportieve toerfietsen op de markt waren gekomen (en de grote fabrikanten vanaf ca. 1937 experimenteerden met exclusieve sportfietsen naar Engels voorbeeld), kwamen de meeste merken pas begin jaren 50 met een stevige nieuwe modellenlijn. Het zijn fietsen die de overgang naar de moderne tijd markeren: de nieuwe kleuren, slanke zadels, versnellingen, handremmen, lichte handvatten en ranke verlichting geven deze fietsen een geheel andere uitstraling dan de tot dan toe algemene zwarte toerfietsen. Jaarlijks ondergingen deze toer-sportfietsen verdere modernisering, waarbij begin jaren 60 deze modellen het dominante type zouden zijn (de klassieke toerfiets bleef daarnaast altijd leverbaar).
Er is weinig belangstelling onder verzamelaars voor fietsen uit de 'roaring fifties'. Deze karren zijn met hun verfijnde vormgeving en uitstekende techniek m.i. alleszins de moeite van het behouden waard.
groet, Jos