de fiets van Garin

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Plaats reactie
jan mulder
Berichten: 28
Lid geworden op: 2 aug 2016, 12.58

de fiets van Garin

Bericht door jan mulder »

Ik kwam de foto tegen van de eerste Tourwinnaar, na de huldiging in Parijs (1903).
net als toen ging junior mee op de foto, de slager links is zijn masseur.
Maar het gaat me om zijn fiets: het is wat we nu een baanfiets zouden noemen. Geen versnelling, geen remmen.
Hoe kan iemand zonder remmen heel Frankrijk doorfietsen, ze gingen dan nog wel niet over de Mont Ventoux, maar al die Franse heuvels af?
Weet iemand of het normaal was voor wielrenners in die tijd, in wegwedstrijden?
Op http://velosvintage.over-blog.com/le-vé ... u-tdf-1903 staan detailfoto's van een replica van de fiets.
En dit is de bewuste foto:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: de fiets van Garin

Bericht door Fotomaan »

Ik heb wel eens foto’s gezien van een wielrenner uit die tijd tijdens de Tour de France die tegen een berghelling op aan het fietsen was.
Niks geen, versnellingen, geen volgauto’s, geen arts en geen reservewiel bij de hand. Alles wat hij eventueel nodig had hing om zijn lijf.
Dat waren de reservebanden. Gewoon om zijn nek.
Dus ik vermoed dat het in de begindagen van de wielrennerij inderdaad normaal was.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: de fiets van Garin

Bericht door Hans van de Stouwe »

Toen waren de wedstrijden om de kwaliteit van de fiets te promoten. De renners mochten geen hulp van andere mensen aannemen om de fiets rijdend te houden. Ook de banden zelf wisselen en plakken. Dat is nu wel anders.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: de fiets van Garin

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, en zelfs afgebroken vorken moesten door de wielrenners zelf worden gerepareerd ,een bekend verhaal toch?

Op andere foto`s van Maurice Garin met z`n racefiets zie je ook een bandrem zitten. Net als op vele andere foto`s van wielrenners uit de beginperiode van de Tour trouwens. En een doortrapper is overigens wel een fiets waarmee je krachtig gas kan terug geven bij afdalingen. Met een freewheel en bijna geen rem is het veel gevaarlijker afdalen.
DSC05176.JPG
Groeten,
Maarten
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: de fiets van Garin

Bericht door m-gineering »

jan mulder schreef: 16 nov 2019, 12.52 Ik kwam de foto tegen van de eerste Tourwinnaar, na de huldiging in Parijs (1903).
net als toen ging junior mee op de foto, de slager links is zijn masseur.
Maar het gaat me om zijn fiets: het is wat we nu een baanfiets zouden noemen. Geen versnelling, geen remmen.
Hoe kan iemand zonder remmen heel Frankrijk doorfietsen, ze gingen dan nog wel niet over de Mont Ventoux, maar al die Franse heuvels af?
Op een hoge bi zat helemaal geen rem, want met een heel klein beetje vertraging kwam het achterwieltje al omhoog. Deze fiets is al een ontzettende verbetering, en je kan er best mee remmen als je handig bent, alleen niet zo hard als op een moderne fiets. Maar in 1900 had men overal meer tijd voor ;)
Je kan op een doortrapper terugduwen, Je kan een voet op de voorband zetten, met een handschoen de voorband beetpakken (voor de voorvork) of het achterwiel ontlasten zodat je het achterwiel kan blokkeren. Fietskoeriers doen het nog steeds in een stad met ABS en 18 m lange afslaande opleggers
/Marten
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: de fiets van Garin

Bericht door fietshobbyist »

'... Je kan een voet op de voorband zetten ...'

Vorig jaar parkeerde ik mijn fiets bij de supermarkt naast enkele hangjongeren waarvan tenminste één zo een klein stuntfietsje had. Het zal wel zijn geweest omdat ik de fiets goed bekeek dat hij tot mijn aangename verrassing vroeg of ik er op wilde fietsen. Natuurlijk! - en ik fietste andersom zittend op het stuur weg ... Wat dat joch er niet bij vertelde was dat er geen rem op zat! Het liep goed af maar natuurlijk vroeg ik: "Maar hoe rem je dan?"
Nou, door zijn voet op de achterband te zetten. Hij demonstreerde dat toen niet maar bij toeval zag ik het later toen voor mijn huis dat zo een knaap even wilde stoppen voor het één of ander. Hij schopte zijn voet tussen de staande achtervorken en als met een noodstop kwam hij tot stilstand! Ah, zo werkt dat dus ...
Plaats reactie