Crème- of zwartkleurige banden.

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Fotomaan

Crème- of zwartkleurige banden.

Bericht door Fotomaan »

Ik raakte laatst in gesprek over de kleur van banden en of daar een jaartal aan te koppelen is.
Is het bekend in welk jaar of periode er met zwarte banden begonnen is?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
ReinvB

Re: Crème- of zwartkleurige banden.

Bericht door ReinvB »

Leuke vraag.Het lijkt ook van land afhankelijk. Hier in Scandinavie lijken zwarte banden al veel eerder de standaard, en als je op engelse sites kijkt zie je zwarte banden ook al op erg vroege fietsen. Ik ben ook benieuwd naar het historische verschil tussen zwarte en ongekleurde banden.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik zie in ieder geval tot zeker eind jaren '60 nog volop creme kleurige banden in de prijscouranten, waaronder bij transportfietsen. Ik heb zelf een keer een oude bakfiets opgeknapt waar een zwarte Vredestein Transport Extra Zwaar op zat. Die bakfiets had zeker 40 jaar bij iemand op zolder gelegen, en dat was 7 jaar terug toen ik die overnam. Dus die band was minstens zo'n 47 jaar oud, mogelijk ouder. Zwart rubber bestaat natuurlijk al veel langer, al bleek de voorkeur in Nederland in ieder geval tot in de jaren '60 voor creme kleur.
maartenB

Bericht door maartenB »

Goeie vraag.
Ik heb de neiging bij oude Engelse fietsen altijd zwarte banden te kiezen. Bij oude nederlandse altijd lichte.
Maar ik bekijk nu catalogi van Raleigh en zie zeker tot in de jaren 30 allemaal lichte banden op de afbeeldingen staan!
Toch zegt mijn gevoel dat er rond 1910-1915 al zwarte banden waren. Wie zoekt het na?

In elk geval waren de War Grade banden (rond 1945) zwart.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
m-gineering

Bericht door m-gineering »

maartenB schreef: 19 nov 2019, 14.53 Goeie vraag.
Ik heb de neiging bij oude Engelse fietsen altijd zwarte banden te kiezen. Bij oude nederlandse altijd lichte.
Maar ik bekijk nu catalogi van Raleigh en zie zeker tot in de jaren 30 allemaal lichte banden op de afbeeldingen staan!
Toch zegt mijn gevoel dat er rond 1910-1915 al zwarte banden waren. Wie zoekt het na?

In elk geval waren de War Grade banden (rond 1945) zwart.
Rubber met 'carbon black' begint bij auto's rond 1915, dus fietsen zullen daar wel niet te lang achterna hobbelen
/Marten
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Volgens mij hadden Nederlandse fietsen (Gazelle, Batavus) tot in de jaren 80 veelal crèmekleurige banden. Ik moet ook zeggen dat ik dat veel mooier vind dan zwarte banden. Gelukkig zijn er verschillende smaken.
Tegenwoordig zie je ook veel nieuwe fietsen weer met crèmekleurige banden.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Ik vind crème kleurige banden ook mooier en doe mijn best om ze altijd te kunnen monteren.
Af en toe dan is de vorm van de band zoals die van Vredestein Transport Extra Zwaar en specifiek Made in Holland ook belangrijk en als ik daar geen exemplaren van te pakken kan krijgen dan vind ik de zwarte ook nog wel acceptabel :)
Maar als ik nieuwe banden gebruik die nog gemaakt worden zijn het de crème kleurige. De zwarte komen er bij mij niet in ;)
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Het hangt bij mij af van de fiets. Mijn dagelijkse fiets zaten tot nu toe zwarte transportbanden onder. Maar ik wil er nu banden met reflectie onder, dus ik ga switchen naar de Vredestein classic banden in creme. Die zijn helaas ook weer uit productie, maar ik heb nog een setje liggen. Het zal even wennen worden, aangezien het de "smoel" van de fiets behoorlijk veranderd. De andere transportfietsen, daar zitten moderne creme banden onder. Mijn bakfiets dan ook weer zwart, want dat vind ik daar juist weer beter staan. Plus de voorbanden zijn 26x2.5 Swallow/Schwalbe banden, en dat vind ik toch wel hele fijne banden voor de bakfiets. Plus voor het achterwiel heb ik al meerdere moderne banden kapot gereden (scheurden gewoon van de draad af), dus gebruik ik alleen nog maar de Vredestein Transport Extra Zwaar banden, die ondanks de leeftijd toch veel sterker blijken te zijn.
Cyclissimo

Bericht door Cyclissimo »

Leuke vraag. Ben erg benieuwd of er uitsluitsel komt. Ik ben zelf ook meer van de cremekleurige banden. Maar ik moet zeggen dat ik de Franse rode banden misschien nog wel mooier vind.
Zoals al gezegd heeft het natuurlijk veel met het land van herkomst te maken wat je monteert. Oude Zweedse fietsen hebben vaak grijze banden, zoals je hier alleen op rolstoelen ziet. Is toch ook wel chic :)

Weet iemand of er in Nederland ook rode banden zijn geweest? In Frankrijk zie je ze in ieder geval al in de jaren 20. Zelfs rode tubes voor racefietsen :shock:
Plaats reactie