Union damesfiets

In deze rubriek staat iedere maand een andere 'vondst' centraal.
Plaats reactie
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Union damesfiets

Bericht door fietshobbyist »

November, tijd voor een nieuwe Spot.
Union damesfiets
Union damesfiets
Deze 'goudeerlijke' Union damesfiets, die er nog best aardig uitzag, staat al geruime tijd op een parkeerplaats voor uitgaansgelegenheden.
Na vernieling van het achterwiel - waarschijnlijk door één of meerdere derden - is deze fiets verworden tot weesfiets ...
Union damesfiets, Spot van de maand.JPG
Wat jammer toch dat er aan zo een fiets geen waarde meer schijnt te worden gehecht en dat die zomaar door de eigenaar wordt achtergelaten.
Ook al is ie door een ander vernield dan nog blijft het je fiets, die je niet zomaar als zwerfvuil kunt achterlaten, lijkt me.

De fiets ziet er nog tamelijk origineel uit, behoudens de verlichting, die vervangen is door exemplaren die werken op batterijen - hoewel het originele achterlicht nog wel aanwezig is.
En kijk toch eens naar de jasbeschermers en de kettingkast, hoe mooi craquelé die zijn geworden. Zo mooi kun je ze in de winkel niet kopen ...

Volgens een professioneel 'fietsenredder', die ongeveer 1500 fietsen per jaar naar Amsterdam verkoopt, heeft een dergelijk frame een bepaalde naam, die hem echter niet te binnen wilde schieten - bij mij thuis staat er ook één - vandaar de vraag: weet u het, Oude Fietser?
Het is overigens een laag frame, met een korte balhoofdbuis.

Overigens, als u een fiets ziet waarvan de spatborden alleen zijn verzinkt - dus zonder lak, dan kan het één van de fietsen zijn die de fietsenredder heeft verkocht. "Dat kunnen er nog wel 30 meer doen, maar je moet het wel kunnen." Dat zei hij er zelf over.

Groet,
Werner
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 19 nov 2019, 17.24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Union damesfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Die is zo gefixt. Het gereedschap om het wiel recht te krijgen staat hij al in. Achterwiel in het rek, terugbuigen, en je kunt er weer op fietsen.
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Union damesfiets

Bericht door fietshobbyist »

Is het zo makkelijk? Zover gingen mijn fietsreparaties tot nu toe nooit ...
Maar, loop je dan geen kans dat je het frame krom buigt, in plaats van dat de velg recht wordt?
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Union damesfiets

Bericht door Fotomaan »

Da's nog niets.
Kennen jullie deze al?

https://www.youtube.com/watch?v=8S2zhnC35lk
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Union damesfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Werner schreef: 19 nov 2019, 17.22 Is het zo makkelijk? Zover gingen mijn fietsreparaties tot nu toe nooit ...
Maar, loop je dan geen kans dat je het frame krom buigt, in plaats van dat de velg recht wordt?
Ja, dit wiel heb ik ook zo recht gekregen. En dat was dan nog een transportfietswiel. Ik had dan geen fietsenrek in de buurt, dus ik had hem tussen twee balken ingeklemd. En hij is weer helemaal slagvrij. Zolang het zo'n grote slag is, is het vrij makkelijk. Kleinere slagen zijn veel moeilijker eruit te krijgen.

Afbeelding
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Union damesfiets

Bericht door Rob Houkes »

Dat gaat wel, maar echt ideaal is dat fietsenrek toch niet. Zo'n ouderwetse steen met een gleuf voor het wiel er in werkt beter, daar wordt de velg beter in geklemd ;-)

Tussen twee houten balken is ook een mooie manier, die ook wat liever is voor de velg. Er bestaat zelfs nog extreem lomp gereedschap voor dat bij de fietsenmaker alleen uit de la mag als er geen klanten in de zaak zijn, een soort massief ijzeren hefboom waar het velgprofiel in is uitgespaard zodat die een beetje heel blijft. Daar kun je als je er twee van hebt ook de kleine maar nare slagjes nog heel aardig mee uit de velg krijgen.
De beste sportfiets is een transportfiets :)
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Union damesfiets

Bericht door fietshobbyist »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 19 nov 2019, 14.52 '... terugbuigen, en je kunt er weer op fietsen ...'
Mooi dat de foto's interactie geven!
Maar, is de spaakspanning na het terug buigen nog wel goed?
Moet er nog na gespannen worden?
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Union damesfiets

Bericht door fietser »

De methode van grof terugbuigen is inderdaad niet bepaald de koninklijke weg. Het is in mijn ogen een studentenmethode, net als het gebruik van een elastiek of ductape voor een rammelend spatbord. Je hebt op deze manier geen controle meer over de spakenspanning. Bij een krom wiel moet de velg weer gericht worden zonder interferentie van de trek van de spaken. Dus moet je als je het goed wilt doen eerst rondom alle spaken zo'n twee slagen losdraaien zodat geen spaak meer op spanning staat. Nu kun je exact zien hoe de kromming in de velg zelf loopt. Het beste gaat dat als je er een richtvelg (rechte velg van dezelfde diameter) naast houdt. Vervolgens buig je de velg weer recht - b.v. op een van de hierboven genoemde manieren. Dat gaat met name met de ook hierboven beschreven velgrichttangen heel fijn maar dat is oud fietsenmakersgereedschap waar de meesten niet over beschikken. Belangrijk is dat je niet te ver buigt en daarmee de velg op dezelfde plek heen en weer moet buigen. Het moet dus beheerst en met gevoel.

Als de velg weer recht is (contrôle met de richtvelg) draai je de spaken weer gelijkmatig aan en centreer je het wiel. Nu heb je een recht wiel met een juiste, gelijkmatige spakenspanning.

Groeten,
fietser
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Union damesfiets

Bericht door m-gineering »

fietser schreef: 28 nov 2019, 17.09 De methode van grof terugbuigen is inderdaad niet bepaald de koninklijke weg. Het is in mijn ogen een studentenmethode,
Of een wielrennersmethode, want de koers wacht op niemand. Maar het is uiteraard geen soort van reparatie.

Maar hier is nog een geniale wielrichter voor mechaniciens afkomstig uit het oostblok, want onderdelen waren schaars:
https://www.wheelfanatyk.com/blog/bills ... ing-stand/
/Marten
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Union damesfiets

Bericht door Empo's bijgebouw »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 20 nov 2019, 07.58
Werner schreef: 19 nov 2019, 17.22
Ja, dit wiel heb ik ook zo recht gekregen. En dat was dan nog een transportfietswiel. Ik had dan geen fietsenrek in de buurt, dus ik had hem tussen twee balken ingeklemd. En hij is weer helemaal slagvrij. Zolang het zo'n grote slag is, is het vrij makkelijk. Kleinere slagen zijn veel moeilijker eruit te krijgren

kleine slagen heb een een richtbok bij nodig en spaakspaaners
dan moet je ook nog denken om de hoogte slag en vastgeroeste spaken

wil eventueel wel een poging doen om hem weer voor je te richten
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Plaats reactie