Lager met speling

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Hubert
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Lager met speling

Bericht door Hubert »

Ik ben een oude ijskar aan het reviseren. Een van de 2 voorwielen heeft wat speling op de binnenkant van de as.

-Ik heb het wil er vanaf gehaald om de lagers te checken. Alles bleek soepel te gaan en geod in het vet te zitten. Mij vielen alleen 2 zaken op:
het aantal kogels dat in de lager aan de binnekant past is groter dan het aantal wat in de lager aan de buitenkant past. De ene 16, de andere 14. Is dat normaal?
-De konus aan de binnenkant zit los op de as geschoven

Er bleken een paar kogels te ontbreken.En de konus aan de buitenkant was niet helemaal vast gedraaid. Ik heb toen maar de lager aan de binnenkant helemaal gevuld en die aan de buitenkant deels. Daarna de konus goed aangedraaid. Maar er zit nog steeds speling op de binnenkant van de as.

Weet iemand wat het probleem kan zijn?

Hubert
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Lager met speling

Bericht door m-gineering »

Hubert schreef: 20 nov 2019, 21.45 Daarna de konus goed aangedraaid.
Weet iemand wat het probleem kan zijn?
Lagers moet je afstellen, en dat is wat anders dan -huiver- de conus goed aandraaien. Als het lager niet spelingvrij af te stellen is kan er van alles aan de hand zijn, zeker als de fiets al een verleden heeft
Als de binnenconus niet spelingvrj op de as zit blijf je die speling houden
Als de kogels niet de goede diameter hebben of je hebt er te veel of te weinig krijg je het ook niet goed.

Oplossing: boel uit elkaar halen, schoonmaken zodat je kunt zien wat je doet, en systematisch ieder lager nalopen op juist functioneren. Loopt de conus op de kogels? Komt de conus niet ergens tegen aan, lopen de kogels op de kogelbaan? Als je verschillende aantallen kogels tegenkomt moet dat corresponderen met een grotere lagerdiameter
/Marten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Lager met speling

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Bij het afstellen moet je natuurlijk ook de conussen weer niet te vast draaien. Houdt er rekening mee dat door het vast zetten van de borgboer, de conus verder naar binnen wordt gedrukt. Dus handvast aandraaien, klein stukje terug, en dan de borgmoer aandraaien. Als met het afstellen de speling niet weggaat, dan moet er verder gekeken worden. Hoe zien de conussen eruit? Is daar veel slijtage te zien? (putjes, uitgesleten banen)

Verder zeg je dat de conus aan de binnenzijde er zo opschuift. Die zou vast op de as moeten zitten. Dus dat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn.

Aan de binnenzijde heeft het lager een grotere diameter dan aan de buitenzijde, dus dat betekent een verschillend aantal kogels. Dus dat je daar verschillen vind, dat klopt. Zorg dat je er niet te veel kogels in doe. Er moet altijd een beetje ruimte tussen de kogels overblijven zodat ze niet strak tegen elkaar aan zitten.
Hubert
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Re: Lager met speling

Bericht door Hubert »

Dank voor de reacties. Die losse konusis een vreemde. Ik ga eerst het andere wiel er eens afhalen om te vergelijken wat de verschillen zijn.

Groeten,

Hubert
Hubert
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Re: Lager met speling

Bericht door Hubert »

Ik heb het andere wiel (dat geen speling vertoond) uit elkaar gehaald. Bij dat wiel:
  • zit de conus vast op de as
    zitten er 15 kogels aan de binnekant, 12 aan de buitenkant. Allemaal met diameter 6.35mm.
    Op de conus staat een onleesbare tekst (zie foto).
    diameter van de as is 19.1 mm
Dat is dus anders dan bij het wiel met speling:
  • conus zit los (geen speling, maar wel afschuifbaar) en heeft geen merk
    14 kogels binnenkant (6.35mm diameter), 12 buitenkant (6.20 mm diameter0
    diameter as is 19.3 mm
Het lijkt er op alsof een van de assen vervangen is!

Ik begrijp van een vriend dat een loszittend conus kan leiden tot meer slijtage. De conus is evenuteel vast te zetten met Loctite; heeft iemand daar ervaring mee? Maar gezien het feit dat deze kar niet veel rijdt, is dat geen majeur probleem.

Het is wel duidelijk dat er veel speling zit op de binnenste lager. Mijn logica zegt mij dat dat zou kunnenliggen aan te kleine kogels in deze lager. Kan iemand dat bevestigen? Ik ga anders eens proberen met een paar verschillende maten kogels.

Hubert
Hubert
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Re: Lager met speling

Bericht door Hubert »

Ik denk dat ik er achter ben:

Er zitten 2 verschillende wielen op de fiets. Dat is an sich nog niet zo'n probleem. Maar bij de lager waar speling op zit, past de cup niet bij de konus.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Lager met speling

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Het kan een flink gepuzzel worden om de juiste onderdelen bij elkaar te krijgen. Een snellere optie kan zijn om de hele naaf of zelfs het hele wiel om te ruilen. Toon Meninck heeft genoeg keuze als het goed is: http://www.nostalgie-oirschot.nl/

Let goed op het deel van de as waar mee je hem vast zet. Daar zitten nogal wat verschillen in.
Plaats reactie