Batavus bakfiets

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
BakfietsTexel
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2019, 13.12

Batavus bakfiets

Bericht door BakfietsTexel »

Beste forumleden,

Op dit forum ben ik nieuw. Ik heb mij aangemeld omdat ik in het bezit ben van een bakfiets en plannen heb om deze op te knappen. Vijf jaar geleden heb ik deze Batavus bakfiets gekocht. Na vier jaar stil te hebben gestaan, heb ik deze als verkoopkraam gebruikt. Omdat het buitenstaan niet bevordelijk is voor de fiets, wil ik deze graag opknappen: frame schilderen, gescheurd zadel herstellen, tandwielen weer recht maken, krakende trappers verhelpen en verroeste spaken in het wiel verhelpen. Ook wil ik de bak opschuren en goed in de verf zetten, evenals het sierlijke bovenste gedeelte.

Nu weet ik dus alleen niet waar ik moet beginnen. Hebben jullie mogelijke tips en adviezen? Qua gereedschap, materialen (heftruck) en ruimte zijn er geen belemmeringen.

Adviezen, ervaringen en tips hoor ik graag!

Groeten Vincent van Texel.

P.s. heeft iemand enig idee wat de financiële waarde van de bakfiets is?
Bijlagen
Bakfiets foto
Bakfiets foto
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Batavus bakfiets

Bericht door fietshobbyist »

Vincent, welkom op het forum.

Daar is al heel wat over geboomd op dit forum. In de zoekbalk kun je allerlei termen invullen zoals "frame conserveren" of "schoensmeer methode" en ook "bakfiets" zal leerzaam zijn!
Er zijn verschillende manieren voor maar in tegenstelling tot auto's en brommers, zijn veel Oude Fietsers wars van overspuiten/opschilderen van hun tweewieler omdat daarmee de authentieke uitstraling verloren gaat.
Wat de techniek aangaat, is er ook heel wat te lezen - er zijn specialisten actief op dit forum, die daar veel ervaring mee hebben.
Ik heb geen bakfiets, dus ik trek mij maar weer eens terug ...

Groet,
Werner
P.S. Bij tekst hoort een plaatje dus vooruit: voor wie hem gemist heeft op de bekende verkoopwebsite ...
Pipowagen bakfiets, MP (7).jpg
Pipowagen bakfiets, MP (2).jpg
Pipowagen bakfiets, MP (1).jpg
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Batavus bakfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Waar bij tweewielers overschilderen meestal vermeden wordt, is dat bij bakfietsen een ander verhaal. Die moeten vaak buiten overleven, of hebben dat al heel lang gedaan, dus daar is meestal geen sprake meer van originele lak. Zo'n bakfiets kun je dan ook niet genoeg beschermen tegen roest. Dat bedoel ik letterlijk. Maar er zijn wel manieren om het voorlopig te stoppen. Er zijn twee opties: laten moffelen of poedercoaten (= duur), of zelf lakken. Voor alles behalve de bladveren, zou ik ijzermenie als primer gebruiken, en dan hoogglans zwart lakken, minimaal twee lagen van elk. Voor je begint, alles helemaal tot blank staal terugbrengen. Dat kan met een staalborstelschijf op een haakse slijper. Bescherm je wel goed, want er komen stukjes draad vanaf, die je zeker niet in je ogen wilt hebben. Alternatief kun je het laten zandstralen. Maar belangrijk is dat er geen enkele roest achter blijft. Dan goed ontvetten, bijvoorkeur nog na schuren met schuurpapier en alle delen in de eerste laag ijzermenie. Ontvetten, schuren, stofvrij maken, en tweede laag. Daarna over naar hoogglans zwart (tenzij je een andere kleur wilt), en de stappen herhalen. Er zijn twee hoofd typen lak tegenwoordig, op water basis en op basis van alkydhars. Het laatste is robuster, maar ik heb er slechte ervaringen mee als je het met de kwast aan brengt. Het will vaak niet goed uitharden. Uit de spuitbus gaat prima, maar je hebt een dunnere laag, wat sneller afslijt. Maar in ieder geval ijzermenie als basis lijkt heel goed roest te weren, wat ik in ieder geval zelf ook zie op mijn bakfiets. De bladveren ben ik nog niet uit. Een harde verf als alkydhars verf springt er vanaf, omdat de bladveren te veel vervormen door het inveren.

De bak zou ik de ergste plekken schuren, en dan behandelen met lijnolie. Dat geeft een mooi oud en authentiek uiterlijk, en beschermt goed. De lijnolie inwrijven (niet te veel in een keer), en goed laten uitharden. Dan nog een aantal keer herhalen. Je hoeft tussentijds niet te schuren. Je bereikt het beste resultaat, met meer behandelingen met minder olie, maar het is maar net hoeveel tijd en gedult je daarvoor hebt. Het is ook heel makkelijk bij te houden: een keer of twee even met een doekje lijnolie inwrijven, en hij kan weer een half jaar buiten. N.b. lijnolie (en verwante oliën) wordt algemeen door houtwerkers aangeraden als de manier om hout hout te houden (zoals ook in het boekje dat ik thuis hebt: Hoe je hout hout houdt).
Plaats reactie