Rudge herenfiets, met laag frame

In deze rubriek staat iedere maand een andere 'vondst' centraal.
Plaats reactie
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Rudge herenfiets, met laag frame

Bericht door fietshobbyist »

Goedendag Oude Fietsers,

Op deze mistige ochtend, enkele stillevens uit een 20e eeuws tijdperk ...
Rugde lage herenfiets, spot van de maand (1).JPG
Deze Rudge lijkt al een poosje in de vergetelheid te zijn geraakt hoewel het station nog tamelijk nieuw is.
Een fiets uit begin jaren 1970, lijkt me.
Rugde lage herenfiets, spot van de maand (2).JPG
De achterband zit naast de velg; schijnbaar is er op gefietst met een lekke band. Maar dan nog loopt een hiel niet zo makkelijk van de velg.
Er lijkt een vergeefse poging te zijn gedaan om de band te plakken want ook de binnenband is buiten - handig plakken trouwens, met zo een klapstandaard.

Het grijze rubber om de reflector op het spatbord zit vol barstjes - rijst de vraag: wat had het voor zin om nog eens een extra reflector te monteren?-?
En ook de reflectie in het wiel is overbodig (geworden?), die zit op de banden ...
Het balhoofd heeft een ouderwetse lamphaak.

Hoewel zo een voordrager goed harmonieert met de stangen remmen, zou het ding het niet lang gemaakt hebben als het vroeger mijn fiets zou zijn geweest; daar zou ik me als jongeman niet mee hebben durven vertonen ...
Bijzondere voorrem trouwens, helaas verzuimd een detailopname te maken maar, er komt vast nog een herkansing, over een half jaar of zo ...
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Rudge herenfiets, met laag frame

Bericht door Lidnr13 »

Klassieke Engelse fiets met z.g. stirrup brakes. Bagagedrager en voordrager zijn er hier op gezet, evenals het achterlicht.
In Engeland zit de dynamo veelal op de staande achtervork, evenals het achterlicht zonder reflector.
Vandaar de originele Engelse ronde reflector gevat in rubber.

Groet van
Henk
Plaats reactie